Sınavda çıkacak soru tipleri açısından önemli bir ipucu niteliği taşıyan örnek sorularda ezber gerektiren bilgilerin sorgulanmadığı dikkat çekti. Özellikle matematik ve fen bilimlerinde bol görsel içeren, öğrencinin yorum ve analiz becerisini sınayan sorular yer aldı. Din kültürü sorularında ise ilkkez görsel ögeler kullanıldı. Soruların geneli orta zorluktaydı.
LGS’de ezberleyen değil, kitap okuyan kazanacak
HIZLI OKUYAN AVANTAJLI OLUR
Uğur Okulları Sınavlardan ve Yayınlardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Adil Kurt örnek sorularla ilgili "Bilimsel düşünerek ve analiz yaparak sonuca götüren soru modeli görüyoruz. Her testte görsel kullanılmış. Sınavda da görsellik,metin ve problem çözme bir arada sorulacaktır" dedi. Kurt sınavda hızlı okuma kabiliyeti olanların avantajlı olacağını belirterek LGS'ye hazırlanan öğrencilere bol bol kitap okumasını tavsiye etti.
Adil Kurt
DERS DERS LGS TÜYOLARI
Uğur Okulları Akademik Kurul Üyeleri LGS kasım ayı örnek sorularını kendi branşlarında SABAH'a değerlendirdi. İşte ders ders LGS tüyoları:
MATEMATİKTE GÜNDELİK HAYAT VAR
Matematik soruları incelendiğinde MEB müfredatına ve kazanımlarına uygun olarak hazırlandığı görülmüştür. Örnekler görsellerle desteklenmiş ve soru üzerinde ön bilgilere yer verilmiştir. Sorular öğrencilerin okuduğunu anlama, yorumlama, sonuç çıkarma, problem çözme, analiz yapma, eleştirel düşünme, bilimsel süreç becerileri ve benzeri becerilerini ölçmektedir. Sorularda günlük yaşamdan örneklere de yer verilmiştir. Sorular zorluk derecesi bakımından orta düzeydedir.
FEN BİLİMLERİNDE DENEY DETAYI
Fen bilimlerindeki sorular Milli Eğitim Bakanlığı'nın 8'inci sınıf konularına ve kazanımların uygundur. Sorular ''DNA ve Genetik Kod ''ünitesinden hazırlanmış olup 1'inci üniteden soru sorulmamıştır. Örnek soruların çoğu görsellerle desteklenmiştir. Sorularda aşamalı bilimsel deney düzeneklerinin kullanıldığını, soruların gözlem ve araştırmaların üzerine kurgulandığını görüyoruz. Bazı sorularda ön bilgi veya tanımlar verilerek öğrencilerin doğru seçeneğe ulaşması kolaylaştırılmıştır. Sorulardaki ifadelerin dikkatli okunması gerekmektedir. Sorular; bilgiden çok bilgiyi kullanma, verileri karşılaştırma, okuduğunu anlama ve yorumlama yeteneğini geliştirme gibi becerileri ölçmektedir. Sorularda günlük yaşamdan örneklere de yer verilmiştir. 1'inci soruda sınıf içi yapılabilen bir etkinlik üzerinden soru kurgulanmıştır. Biyoteknolojik uygulamaları içeren sorular öğrencilerde merak uyandırarak öğrencilerin bilime olan ilgilerini arttırmaktadır. Sorular zorluk derecesi bakımından orta düzeydedir.
SOSYAL BİLGİLERDE PARAGRAFLAR UZADI
İnkılap tarihinde paragrafta verilen bilgiden çıkarımda bulunma, bilgide sözü edilen durumun amacını bilme şeklinde öğrencinin yorum yapabilme ve bilgiyi kullanma becerisini ölçmeye yönelik soruların sorulduğu görülmektedir. Sorular MEB kitabında yer alan sorulardan daha uzun paragraflardan oluşmakla birlikte bazı sorularda da bilgi görselleştirilmeye çalışılmıştır. Hazırlanan sorular MEB müfredatı ile kazanımlarına uygun olup genel olarak 2'nci üniteden soru sorulmuştur.
TÜRKÇE'DE ZAMANI İYİ KULLANIN
Türkçe dersi kazanımlarından anlam bilgisi, dil bilgisi ve noktalama işaretlerinden oluşmaktadır. Sorular, ekim ayı sorularına benzer nitelikte hazırlanmıştır. Anlam bilgisi soruları orta uzunluktadır. Sözel mantık yorumlama soruları ise uzun olup görsel yorumlama ile desteklendiği için soruları çözerken öğrencinin zamanı doğru değerlendirmesi gerekiyor. Soruların genelinde öğrencilerin dikkatini ölçmeye çalışılmıştır. Soruların zorluk derecesi genel olarak orta ve ortanın üstünde kalmıştır. Ön bilgi ve tanımlama yoluyla bilgi verilip çıkarım yapılmıştır. Ezbere dayalı sorulardan uzak durulmuştur. MEB'in geçen yıl ve bu yıl yayımlanan çalışma fasikülünde yer alan sorulara benzer nitelikte hazırlanmıştır.
İNGİLİZCE'DE DİYALOG YER ALMADI
İngilizce testinde 5 adet örnek soru 8'inci sınıf müfredatının ilk 2 ünitesini kapsamaktadır. Bir soru haricinde diğer tüm soruların olumlu soru kökleri ile oluşturulduğu gözlenmektedir. Şimdiye kadar alışılagelmiş olan diyalog ve veya tümce tamamlama sorularına yer verilmemiştir. Yeni nesil soru tipi olan genellikle tablo ya da davet kartları üzerinden hem görsele dayalı hem de okuduğunu anlamaya ve bilgiyi yorumlayamaya yönelik sorular sorulmuştur.
DİN KÜLTÜRÜNE DE GÖRSEL GİRDİ
Din kültürü ve ahlak bilgisinde okuma, anlama ve yorumlama becerilerini ölçen sorulara yer verildiğini görmekteyiz. Ayrıca yayınlanan sorularda ilk kez din kültürü ve ahlak bilgisi dersi için infografik görsel kullanılmıştır. Bugüne kadar öğrencilerin diğer derslerde karşılaştığı görsel kullanılan sorulara artık din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde de yer verilebilir yorumunu yapmak mümkündür. Bu açıdan öğrencilerin sorulara daha çok dikkat etmesi gerekmektedir. Diğer sorular ise öğrencilerin önceki yıllardan alışkın oldukları, basit tarzda hazırlanmış, öğrencinin belli bir olay örgüsünden hareketle yorum yapabilme becerisini ölçen sorulardır.