Sınır tanımayan dolandırıcılar, '444 ve 800'lü hatlarla kendilerini büyük beyaz eşya markalarının yetkili servisleri gibi göstererek ağına düşürdükleri müşterilerine yan sanayi parçalar takıp karşılığında yüksek fatura kesiyorlar. Son dönemde şikayetleri artarken, dolandırıcıların ağına ise en çok arama motorlarında servis arayanlar takılıyor. Vatandaşlar, internette kullandıkları markanın ismiyle yetkili servis aradığında önlerine çıkan ilk sayfayla dolandırıcıların ağına düşüyor. Çünkü yetkili olmayan servisler bulundukları mühitteki aramalarda en üst sırada görünebilmek için arama motorlarına reklam veriyor.
ORJİNALİ 185 TL OLAN PARÇANIN YAN SANAYİSİNDEN 585 TL ALDI
O mağdurlardan biri de gazeteci Gila Benmayor. Bozulan bulaşık makinesinin tamiri için internette yetkili servis numarası aratan Benmayor, ilk çıkan ilandaki numarayı aradı. Benmayor, "Eve gelen yetkili servis bulaşık makinesinde parça değiştirip 585 TL aldı. Sonra parça orijinal mi diye bulaşık makinesini aldığım şirketi aradım. Gelen gerçek yetkili parçanın yan sanayi, orijinalinin 185 TL olduğunu söymedi. İlk gelen servisi aradığımda ise bana 'Git mahkeme ile uğraş' dediler" diye konuştu. Bir başka mağdur Habibe Aloğlu da, "İki ay önce internetten bulduğum servisten gelip çamaşır makinemi tamir için aldılar. Ama makinem geri gelmedi. Bir daha da servise ulaşamadım" dedi.
UZMANLAR UYARDI:
Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu: "Bu maalesef en fazla olan dolandırıcılık türü. Bu dolandırıcılığa arama motorları da dahil oluyor. Tüketici, arama motorunda markasının yetkili servisine ulaşmak istediğinde dolandırıcıların reklamları en üstte çıkıyorsa bunu ilk önce o markanın önlemesi gerekiyor. Sanal ortamdaki arama motorlarının işletmecileri de dolandırıcılara yardım ve yataklık yapıyor. Birisi çıkıp, "Al 200 lira beni en üste çıkar" diyor. Arama motoru da alacağı paraya bakıyor. Mağdur olan tüketiciler, Tüketici Hakem Heyeti'ne ve savcılığa başvursun. Ayrıca şikayetlerinde dolandırıcılarla birlikte ilanı yayınlayan arama motorunun da ismini mutlaka yazsınlar."
Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Hukuktan Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Avukat Şükran Eroğlu: "Aynı olay arkadaşımın başına geldi. Arkadaşım da servisin numarasını internetten bulmuş. Arayınca sahte yetkililer gelerek yeni aldığı 4-5 bin liralık televizyonunu alarak kayıplara karışmış. Bu servislerin doğru olup olmadığını garanti belgelerinden kontrol edin. Aslında bir denetim yapılıyor kapatılıyor ama onlar başka bir yerde açıyorlar. Tüketicilerin bilinçli davranması gerekiyor."
Tüketici İl Hakem Heyeti yetkilileri ise, "Bu konuda gelen çok sayıda şikayet var. Arama motorlarında kendilerini yetkili servis olarak gösteriyorlar. Arama motorlarında parayı kim daha çok veriyorsa o ön plana çıkarılıyor. Bakanlığın da bu konu ile ilgili çalışması var. Bize gelen mağdurların başvurularında eğer şikayet edilen yerlerin adreslerine ulaşabilirsek denetim yapıyoruz. Para iadesi ile ilgili de Hakem Heyetlerine yönlendiriyoruz. Ancak adresi bulunmazsa (ki çoğunluğu bulunmuyor) Reklam Kurulu'na gönderiyoruz" açıklamasında bulundu.
TANITICI KART ÇIKARILMALI
Tüketiciler Derneği Başkanı Levent Küçük mağduriyet yaşanmaması için şunları söyledi: "Mutlaka yetkili servis olup olmadığı sorgulanmalı. Tanıtıcı kimlik istenmeli. Gerekiyorsa, o marka aranarak yetkili servis olup olmadığı öğrenilebilir. Mümkün olabiliyorsa arızanın evde giderilmesini istensin. Evde giderilemiyorsa teslim alınan ürünün özelliklerini tanıtan teslim fişi istesinler. Her sokak arasında üzerinde yetkili servis yazan çamaşır, bulaşık, buzdolabı tamir servislerinin üstünde büyük markaların tabelası yer alıyor. Ancak çoğu özel servise giriyor. Bu tabelalar aldatıcı ve yanıltıcı reklama giriyor. Markalar ve Ticaret İl Müdürlükleri o işletmelerin yetkili olup olmadığını denetlemeli." (Milliyet)