İstanbul'un simgelerinden tarihi Haydarpaşa Tren Garı'nda yangın dehşeti yaşandı. Dün saat 14.30 sıralarında garın çatısında restorasyon sırasında çıkan yangın hızla yayıldı. Ancak itfaiyeye ihbar, 40 dakika sonra geldi. Çatı ön cephesi tamamen, yan kısımları kısmen yanan tarihi gar son anda kurtuldu.
Yangına ilk olarak Üsküdar ve Kadıköy itfaiye ekipleri müdahale etti. Bu sırada Anadolu yakasındaki tüm itfaiye müfrezeleri gara çağırıldı. Ancak itfaiyeler sıkışan trafik nedeniyle ulaşamadı. Alevler kısa sürede binanın 4. katına da sirayet etti. Çatıda yer yer çökmeler meydana geldi. Ekipler 52 metrelik merdivenlere çıkıp su ve köpük sıkarak yangına müdahale etti. Haydarpaşa Garı'nın hemen yanı başında bulunan Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma Genel Müdürlüğü'ne ait 7 bin metreküp su sıkma kapasitesine sahip iki deniz itfaiyesi ise yangından bir saat kadar sonra gelen ihbar üzerine, 4 dakika içinde müdahale etti. Saat 17.10'da da alevler kontrol altına alındı.
'HAVADAN MÜDAHALE ŞARTTI'
Mimarlar Odası İstanbul Şube Başkanı Eyüp Muhcu yangının binayı taşıyan 220 ahşap direğe sirayet etmesi durumunda binanın çökebileceğini belirterek şunları anlattı: "Yangını duyar duymaz İstanbul Büyükşehir İtfaiye Müdürlüğünü aradım. Yangına yukarıdan müdahale edilmezse aşağı ineceği bilgisini verdik. Ancak itfaiye müdürlüğü 'Bizim helikopterimiz yok' dedi. Yangının üzerinden bir saat geçmesine rağmen havadan müdahale edilmemesi son derece düşündürücü. Ahşap sistemi korumak için mutlaka havadan müdahale yapılmalı. Haydarpaşa Garı birinci sınıf bir yapıdır. Yangından korunma önlemleri rutin olmamalı, çok hassas söndürme sistemleri olmalı." Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Semih Tezcan da izolasyonda alev ısıtıcılarının kullanılmasının doğru olmadığını belirterek "Burada asıl suçlama, neden deniz suyu kullanıldığı değil, izolasyon yapılırken neden tedbir alınmadığıdır. Orası Haydarpaşa değil de Topkapı Sarayı, Dolmabahçe Sarayı olsaydı ne olacaktı? Saraylarımız yansaydı ne yapacaktık." Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk ise yangının çatıdaki tadilat nedeniyle başladığını belirterek, "Karadan gelen itfaiye ekipleri olay yerine zamanında ulaşamadıkları için yangına denizden müdahale edilmeye başlandı. Tren seferlerini iptal ettik, gardaki yolcular tahliye edildi" diye konuştu. Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın ise restorasyon ile ilgili sorular üzerine, garın tarihi bina olması nedeniyle ilgili birimlerden gerekli iznin alındığını ifade ederek, "Uygun olmayan malzemelerle restorasyon yapıldığı spekülasyonları çok yersiz. Büyük tehlike atlatılmıştır. Tarihi binamız kurtarılmıştır" dedi.
VALİ: ZAFİYET YOK
İstanbul Valisi Hüseyin Avni Mutlu da yangının kesin nedeninin itfaiye raporuyla belirleneceğini belirtirken, 'havadan neden müdahale edilmediği' sorusuna şu yanıtı verdi: "Yangından sonra havadan müdahale değerlendirildi. Ankara'da Türk Hava Kurumu'na ait iki uçak Sabiha Gökçen Havalimanı'na indirildi. Ancak tarihi bina olması nedeniyle yararları ve zararları değerlendirildi, ihtiyaç hissedilmediği için havadan müdahale edilmedi." Mutlu, CHP İstanbul İl Başkanı Berhan Şimşek'in Belediye'nin yangın söndürme helikopteri olmadığı eleştirisine "Helikopterler var, zafiyet düşünülmesin" yanıtı verdi.
CHP'Lİ ŞİMŞEK'TEN TEPKİ
Haydarpaşa Garı'na giden CHP İstanbul İl Başkanı Berhan Şimşek ise "18 milyar lira bütçeye sahip bir belediyenin yangın söndürme helikopteri alacak bütçesi yok mu? Tuzlu su ile tarihi binanın söndürülmesi cahilliğin daniskası" dedi. İBB'den yapılan açıklamada ise yangının ilk belirlemelere göre ahşap çatı katında yalıtım ve çatı tamiri yapıldığı günlük çalışmaların bitiminden sonra çıktığı belirtildi. Yangının nedeninin ise savcılıkça kurulacak bilirkişi heyetinin tespit edeceği kaydedildi.
YOLCULAR TAHLİYE EDİLDİ...
Yangının çıkmasıyla beraber, ilk iş olarak gardaki yolcular tahliye edildi. Ölen ya da yaralanan olmadı. Bu arada Mimarlar Odası İstanbul Şube Başkanı Eyüp Muhcu, havadan müdahale edilmemesini büyük ihmal olarak değerlendirirken, İstanbul Valisi H. Avni Mutlu, "İhtiyaç hissedilmediği için havadan müdahale edilmedi" açıklamasını yaptı.
1917'DE DE YANMIŞTI
Birinci Dünya Savaşı'nın üçüncü yılında 6 Eylül 1917'de mavnalardan indirilerek yük trenlerine taşınan cephaneler ateş aldı. Gar binası bir anda alevler içinde kaldı ve bütün bina tamamen yandı.
Erdoğan YAPIK - Zeynel YAMAN - Fatih ULAŞ - Mustafa KAYA - Ali BALCI / SABAH