 |  |
  |
|
Amatör reklamcılar geliyor
Aklın Yeni Sınırları (A Whole New Mind) adıyla Türkçe'ye de çevrilen kitabıyla ABD'deki iş çevrelerinde kendinden söz ettiren Daniel Pink, geçen hafta MediaCat dergisinin davetlisi olarak Türkiye'deydi. Türker İnanoğlu Maslak Show Center'da konuşan Pink'in temel fikirlerini geçenlerde burada özetlemiştim. "Bilişim teknolojinin son sürat ilerlediği, otomasyonun alıp başını gittiği, Çin'in, Hindistan'ın ucuz işgücü sunduğu şu dönemde... ' İnsana gereksinim duyan' işlere yönelmelisiniz" diyor Pink, " ressamlık da olur, hemşirelik de; yeter ki bir makine ya da Asya'daki bir işçi sizin yerinizi almasın." Daniel Pink bunları söylerken elbette Batı toplumlarından hareket ediyor. Ancak atladığı bazı noktalar var: Bir Amerikalının, " Üretimi Asyalılar yapsın; yaratıcılık, sanat, değerlendirme, tasarım gibi işler bize kalsın " demesi mümkün mü? Hiç sanmıyorum. Çünkü Kültür Devrimi sırasında Batı'nın burjuva-kapitalist değerlerine savaş açan Çin, artık 180 derece dönmüş durumda. Adamların yetiştirdiği piyanistin, heykeltıraşın, tasarımcının haddi hesabı yok. Yani ürüne katma değer katan 'yaratıcılığın' Batı'nın tekelinde kalması mümkün görünmüyor. New York Times gazetesinde okuduğum bir haber, Batı'daki yaratıcı sektörleri, sadece Asya gibi dış güçlerin değil, iç dinamiklerin de sarstığını gösteriyor. Kapitalizmin en yaratıcı sektörü kuşkusuz reklamcılık. Zeki, fırlama, hınzır, esprili beyinler orada çalışıyor. Ancak reklamlar da demokratikleşmeye başladı. Sıradan insanlar, dijital kameraları, photoshop programlarını filan kullanarak reklamlar hazırlıyor... Converse, General Motors, MasterCard gibi ünlü markalar da onları yayınlıyor! Bu trend reklamcılığın pabucunu dama atmasa bile, ciroların düşmesine yol açabilir. Önümüzdeki dönemde cep telefonları TV haline gelecek. Sonuç: Cepteller için dizi filimler hazırlanmakta. Tabii reklamcılık da buna dahil. Şu sıralar kısa mesaj biçiminde ceptelimize ulaşan reklamlar, yakında 'görüntü'lü olacak. Hatırlıyorum: 1970'lerde, Hollywood filmlerini iki-üç yıl sonra Türkiye'de izlerdik. Şimdi ise yapımlar ' dünya ile aynı anda' gösterime giriyor. Yukarıda sözünü ettiğim tabana yayılan reklamcılık, önümüzdeki dönem bizde de kendini gösterecek. Bakalım ' patlayan' ilk ' halk reklamcısı', ilk ' amatör reklamcı' kim olacak?
|