 |  |
  |
|
Volkswagen "Bosswagen" olunca, adını "Phateon" koymuşlar
Ama ondan öteye bir büyüsü var otomobilin. Markalar ve modeller çevresinde efsaneler oluşuyor. Otomobil müzelerinde bir Duesenberg, bir Cord, bir Suiza Hispana markalarını taşıyan antikaları görünce, Carole Lombard- Clarck Gable aşkı veya Rudolf Valentino adı aklınıza gelmez mi? Bunlar el yapımı ve 1930'lu yıllarda çok az sayıda üretilip yok olmuş markalardı. Bir de seri üretilen, yüzbinlercesi dünyanın her tarafında kullanılan ve bir anda yok olan markalar vardır. Babam Hasan Saka ve Şemsettin Günaltay kabinelerinde bakanlıklar yaparken, makam aracı "Packard"dı. Aynı sırada Başbakan'ın, Maliye ve Ulaştırma Bakanları'nın altında da kırmızı plakalı Packard'lar bulunurdu. Cumhurbaşkanı İnönü ya Cadillac'a ya da Lincoln'e binerdi. Savaşın yeniği Almanya henüz Mercedes'leri dünya pazarlarına yeniden sürememişti. Yıkık Volkswagen fabrikasının külleri arasından çıkan tezgahlarda, bir İngiliz subayı bu markayı yeniden canlandırmaya çalışıyordu. Çünkü fabrika İngiliz işgal bölgesindeydi. Babamın makam aracı olan Packard, Amerika'nın Rolls Royce'uydu. Şoför mahalli ile arka koltuklar arasında inip kalkan bir cam bulunur ve arkada konuşulanları şoför duymazdı. Şoförle konuşmak için, sağ arka koltuğun yanında telefon vardı. Kırmızı plakalı Packard'ları, 1960'lara kadar Sirkeci'deki dolmuş duraklarında gördüm. 1958'de Amerika'daki üretimleri sona erdi. Studebaker ve Nash gibi markalarla birlikte tarihe karıştılar. Sabah'ın otomobil yazarı hem de otomobil tutkunu ve hemşehrim Rahşan Gülşan'ın geçenlerde Volkswagen'in "Phateon"unu kullandığını görünce, "Bunu benim de denemem mümkün mü" diye sordum. Ertesi hafta iki günlüğüne bir Phateon'la geldi bana. "Volkswagen" kelime anlamı ile de, onu yaratan Ferdinand Porsche'un amacına göre de bir "Halk Arabası"dır. Ama Phateon, kesinlikle "Tourist Class"daki halk için yapılmamış. Fiyatı da, motor hacmi de, özellikleri de, Business Class ile First Class halkına hitap ediyor. Eğer "Bu model ile Volkswagen kimin pazarında rekabete girdi" derseniz, Audi A8L, BMW 745i, Jaguar XJ8, Mercedes-Benz S430 gibi marka ve modelleri aklınıza getirmelisiniz. BBC'de "First Gear" programını sunan Jeremy Clarkson, Lamborghini Murcielago, Porsche Carrera, Aston Martin V- 12 Vanquish, Bentley Continental GT, Maybach 62 gibi kupeleri ve sedanları kullanıp, kendince notlar verir. Geçen hafta bir "Mercedes SLR"ı kullandı. Sonra stüdyoya iki elinde iki tane kalın kitapla geldi. "Bu kitaplardan biri İngiltere tarihi, diğeri de Mercedes'in kullanma kitabı" dedi. Phateon da "Tam anlamı ile kullanmak için" ders çalışılması gereken bir otomobil... Siz arabayı ne kadar kullanıyorsanız, araba da sizi o kadar kullanıyor. Her şey akıllı, her şey hesaplı, üstelik dört çeker- Benim kullandığım, 6 silindirli, benzinli, 3.2 litre 241 HP'lik motorlu olan modeldi. Phateon'un 6.0 litre 420 HP'lik W12 benzinli, 5.0 litre 310 HP'lik pompa meme enjeksiyonlu V10 turbo dizel motorlusu da varmış. Bravo Volkswagen'eSonunda "Bosswagen"i de üretmişler.
|