Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ÖNERİ-YORUM ŞEREF OĞUZ

Kruvaziyerin ‘Global’ lideri

Global Ports Holding, Kuşadası’ndan Barselona’ya, Singapur’dan Venedik’e kadar 14 limanın işletmesini üstlendi. Son olarak Londra Borsası’na açılan şirketin hedefinde bu sayıyı 30’a çıkarmak ve Yenikapı’ya sekiz rıhtımlı bir liman inşa etmek var

Türk şirketlerinin küresel arenadaki başarılarına her gün yeni halkalar ekleniyor. Bu firmalardan biri olan Global Ports Holding, (GPH) son yıllarda başlattığı atak ile dünyanın lider kurvaziyer liman işletmecilerinden biri olmayı başardı. Son olarak Londra Borsası'nda işlem görmeye başlayan şirket, Kuşadası'ndan Barselona'ya, Singapur'dan Venedik'e kadar toplam 14 limanın işletmesini üstlendi. Şirketin hedefinde ise bu sayıyı 30'a çıkarmak var. Global Liman Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kutman ve GPH CEO'su Emre Sayın ile Londra'daki halk arzın ardından bir Türk şirketinin küresel başarısını birlikte değerlendirdik. Yılda 7.8 milyon kurvaziyer turizm yolcusuna hizmet verdiklerini belirten Kutman, "Avrupa'da 9, Karayipler'de 7, Asya'da 4 kruvaziyer limanı ile ilgileniyoruz. 5 yılda işlettiğimiz liman sayısını 30'a çıkarmayı planlıyoruz. Buna bağlı olarak yıllık hizmet verdiğimiz yolcu sayısı da 25-30 milyona çıkacak" diye konuştu.

YENİKAPI'YA SEKİZ RIHTIMLI LİMAN
Global Ports Holding CEO'su Emre Sayın ise, İstanbul'un dünyada iddialı kruvaziyer turizm merkezlerinden biri haline gelme potansiyeli olduğunu söyledi. Sayın "3'üncü havalimanı yolcu kapasitesini oldukça yükseltecek. Otellerin yatak kapasitesi çok yüksek. Ayrıca, İstanbul'un cazibesi var" ifadelerini kullandı. Konuyla ilgili olarak Kutman ise potansiyelin büyüklüğüne işaret ederek şunları söyledi: İstanbul'un gerçek anlamda bir kruvaziyer limanına ihtiyacı var. Bakın Yunanistan'da Pire'yi Çinliler aldı. Bir kurvaziyer home port dediğimiz başlangıç limanın o şehre olan ekonomik katkısı çok büyük. Örneğin Barselona'da, limanın yıllık 2 milyar dolar şehre katkısı var. Bu havalimanı gibi değil, çok büyük bir rakam. Şu anda öyle bir limanımız yok. Yunanistan'a pazarı kaptırmamak için İstanbul'a sekiz rıhtımlı bir liman gerekir. Bunun yapılabileceği tek adres de Yenikapı'daki miting alanının yanıdır." 'Yenikapı'ya liman gündeme gelirse yarışa girer misiniz' sorusunu da yanıtlayan Kutman şöyle devam etti: "Bu proje, bugün değil, dün başlaması gereken bir işti. Gündeme geldiği anda girer, projeyi üstleniriz."

3 BİN 995 İNGİLİZ PARA YATIRDI
Global Ports Holding'in patronu yakın zaman önce gerçekleşen Londra Borsası'ndaki halka arz ile ilgili de ilginç anekdotlar paylaştı. Yılın ilk 4.5 aylık döneminde Londra Borsası'nın 3'üncü büyük halka açılma işlemine imza attıklarını söyleyen Kutman, "New York Borsası'nı düşündük. Ancak, şirketimiz New York Borsası'na şimdilik küçük geldi. Londra Borsası bizim için daha doğru adres oldu. Halka açılma işlemini yürüten danışman kurumlar genelde bireysel yatırımcıya fazla hisse verilmesini istemez. Ben, bireysel yatırımcı talebine öncelik verilmesi konusunda ısrarcı oldum. Böylece 3 bin 995 İngiliz, GPH hissesi almış oldu. Sektörümüzde dünyada halka açılan ilk şirketiz. Bu, hissedarlarımızın vizyonundan kaynaklanıyor. Londra Borsası'nda halka açılarak farklı bir lige geçtik. Türkiye, siyasi, diplomatik, askeri ve iktisadi alanlarda zorlu bir dönemden geçiyor, önemli bir mücadele veriyor. Türkiye'nin gücünü, başarısını uluslararası arenaya taşımanın gururunu yaşıyoruz" diye konuştu.

'GEMİLERE LİKİT DOĞALGAZ HİZMETİ VERECEĞİZ'
Emre Sayın limanlara gelen gemilere likit doğalgazlı hizmet vermeyi araştırdıklarını belirtti. Mehmet Kutman ise konu hakkında şunları söyledi: "Türkiye maalesef bu sektörde yok. Bu gemiler beş tersanede yapılıyor; tersanede İtalya, Fransa, Almanya, İngiltere ve Finlandiya'da. Gemi yolcuları da bütün dünyadan; Türk'ü İngiliz'i Hintlisi de her ülkeden var. Daha da komik yanı bu gemilerde çalışan çok üst seviyedeki arkadaşlar Türk. Çok üst seviyedeki müzisyenler bile hospitality dediğimiz kısmında - demek ki Türkler o kadar güçlü ki konukseverlikte, ağırlamada -çok ciddi yerlerde Türkler çalışıyor. Gönül istiyor ki bu gemiler Türkiye'de yapılsın veya böyle bir Türk şirketi çıksın bir de gemileri olsun."

YOLCU BAŞINA ORTALAMA GELİR 1.700 DOLAR
Gemilerin yolcu başına haftada 1.700 dolar kazandıklarını belirten Kutman, "En tepe geliri. 1.250'si biletten. Bunun içinde çok önemli kalem; yaklaşık olarak 137 doları, yolcuya limana geldiği andan itibaren gemi dışında yaptığı gelirler. Yani ne yapıyor Efes'e bilet satıyor, Efes'te konser veriyor. Hanutçuluk yapıyor armatör gemi sahibi. Bunların ortalaması 137 dolar dünyada. Kendi yarattığı eko sistemle" dedi.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA