Dün 25 Aralık darbe girişiminin yıldönümüydü. 2 yıl önce darbeciler, Türkiye'yi 2023 hedeflerine taşıyacak mega projeleri hayata geçiren işadamları gözaltına alınıyor, başta yeni havalimanı olmak üzere 3. Köprü, Kanal İstanbul ve benzeri yatırımların faaliyeti durduruluyordu. Önceki gün, Gezi Parkı platformu ve 25 Aralık darbecilerinin hedefindeki yeni havalimanı inşaatındaydık. Havadan helikopterle inşaat alanını gezdik, proje hakkında brifing aldık.... Öncelikle müteahhitleri gözaltına alınarak sabote edilmek istenen yeni havalimanına ilk uçağın ne zaman ineceğini öğrendik; 26 Şubat 2018. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın doğum gününde, yeni havalimanının ilk etabı bitmiş ve resmi tarifeli ilk uçuş başlamış olacak. Böylelikle İstanbul, havayolu ulaşımında dengeleri değiştirecek ve Türkiye'yi dünyanın tam ortasına yerleştirmiş olacak.
3. HAVALİMANININ %15'İ TAMAMLANDI
2 BİN 200 KAMYON ÇALIŞIYOR
Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve yeni havalimanı inşaat şirketi İGA'nın yöneticilerinden Nihat Özdemir, dünyanın en büyük şantiyesi durumuna geldiklerini söylüyor. İlk etabında, Monako kadar alana kurulacak terminalin devreye alınması, 25 Aralık operasyonu ve izleyen süreçteki karalamalara rağmen geciktirilmiyor aksine sözleşmeden de önce teslim ediliyor. Özdemir, şu ana kadar proje finansmanın dörtte biri kadar harcama (1 milyar 250 milyon euro) gerçekleştiğini belirtiyor ve ekliyor: "İşlerin yüzde 15'i tamamlanmış durumda." İGA Genel Müdürü Yusuf Akçayoğlu, havalimanı gibi son derece karmaşık projede 110 farklı hizmet alımı gerçekleştiğini, iş tamamlamanın, paydaşları ve diğer çalışma gruplarıyla birlikte yürütülme zorunluluğundan söz ediyor. Çevrecilerden darbecilere dek tüm engellere rağmen tahmin edilenden daha da fazla balçık çıkmasına rağmen 10 bin 200 işçi, 2 bin 200 kamyon ve iş makinesi, yüzlerce vinç, gece gündüz çalışarak yeni havalimanını 26 Şubat 2018'e yetiştirecek.
GAYRETTEPE'YE METROYLA 25 DAKİKA
Kuzeyde yer alan yeni havaalanı, kentin ağırlık merkezine daha yakın konumda. 3'üncü Köprü bağlantıları dahil bütün yollar, buraya çıkacak. Dev proje İstanbul'un trafik sorununa ilave yük getirmek yerine, sorunu hafifletecek. Metro, yeni havalimanının olmazsa olmazlarından... Gayrettepe'ye 25 dakikada ulaşmak söz konusu ve 3 katlı boğaz geçiş tüneli ile bağlantı sağlanacak. Havaalanı dev boyutları yüzünden çok fazla enerjiye ihtiyaç duyuyor. Afyon şehri kadar elektrik tüketimi söz konusu. Projeye 250 MV'lik trafo inşa edilecek.
KUŞLAR İÇİN CAZİBE MERKEZİ OLMAYACAK
Türkiye'de en fazla işçi çalışan şantiye konumunda olan yatırımda toplam 10 bin 200 kişi istihdam ediliyor. İnşaat alanında 2 bin civarında kamyon hizmet veriyor. 24 saat geceli gündüzlü devam eden çalışma nedeniyle günde 800 bin litre mazot yakılıyor. İnşaatta çalışan personelin aylık maaş gideri 6 milyon euro. Ancak yeme, içme, ulaşım gibi maliyetler eklenince genel personel gideri 10 milyon euroya yükseliyor. Havalimanının kapalı inşaat kısmının 3.5 milyon m2 olduğunu kaydeden CEO Yusuf Akçayoğlu, yakınlarda bulunan İstanbul Büyükşehir Belediyesi Katı Atık Yakma Tesisleri'nin kaldırılması için görüşmelerin sürdüğünü söyledi. Tesisin kuşlar için cazibe merkezi olmaktan çıkarılacağını anlatan Akçayoğlu, "Havalimanı alanından 40 bin kaplumbağa topladık ve naklettik" dedi.
TÜRKİYE'NİN GURUR KAYNAĞI
Nihat Özdemir, havalimanı inşaatında zeminden uçuş emniyetine dek projenin güvenlik boyutuna dikkat çekiyor. Çevre hassasiyeti nedeniyle çok az ağaç kesildiğini, bunların yerine 2 kat talep edilmesine rağmen tam 5 kat ağaç dikileceğini belirtiyor. İGA'nın bordrosundaki ilk çalışanın çevre mühendisi olması, kuşların göç yolları, kaplumbağalar ve yöredeki endemik bitkilere dek bu konuya verdikleri önemi gösteriyor. Helikopter ile inşaat alanını dolaşırken Özdemir, İstanbul'un yeni havaalanı sayesinde farklı bir değere ulaşacağına değiniyor ve ekliyor: "Türkiye'nin gurur kaynağı projemiz, zamanından önce bitirilecek." Sadece beton ve toprak analizlerini yapmak için kurdukları laboratuvara 20 milyon euro harcadıklarını anlatan Özdemir, "Ben burayı 25 yıl çalıştıracağım. İşimi kaliteli yapmam gerekiyor" diyor.
EN GELİŞMİŞ TEKNOLOJİLER
İGA Genel Müdürü Yusuf Akçayoğlu, brifingde projenin nicelik ve nitelik verilerini aktarıyor. Araba başına 2.80 cm'lik genişlikle toplamda 18 bin araç, uluslararası standartta 2.50 cm'lik en ile 25 bin araçlık otoparkın, tasarım başarısına dikkat çekiyor. 700 bin m2'lik otopark, bağlantı yolları sayesinde Yeşilköy'den daha etkin olacak ulaşımın unsuru haline gelecek. Atatürk Havalimanı halen yılda 50 milyon yolcuya hizmet veriyor. Yeni havalimanının ilk etabıyla 90 milyon, tamamlandığında ise 150 milyon yolcuya hizmet vermesi planlanıyor. Akçayoğlu; "Yeşiköy'deki uçuşların yüzde 45'inin transfer olması, yeni alana olan ihtiyacı daha da hayati hale getirdi" diyor. Büyük gövdeli uçaklar için çift katlı körükler ve 4 km'ye varan pistleri dışında dünyanın en büyük free shop alanları, yürüyen bantlar, yolcu check in ve bagaj hizmetlerinde en gelişmiş teknolojiler, yeni havalimanını küresel marka haline getirecek.