Şu an AK Parti'nin gündeminde Partili Cumhurbaşkanlığı Sistemi var. Biraz da zorunlu olarak bu model üzerinde duruluyor. Partili Cumhurbaşkanlığı denilen şey aslında Yarı Başkanlık sistemidir. Bana göre bu model ancak yaraya geçici pansuman olabilir. Cumhurbaşkanı ve Başbakan ayrı partilerden olursa ileride yine büyük kriz çıkar bu sistemde. Gerçek çözüm Başkanlık sistemidir. AK Parti ısrarla ve ısrarla bunu halka anlatmalı anlatmalı anlatmalı...
***
Dün de ifade ettiğimiz gibi sadece yönetimde istikrarın daim kılınması için değil
Türkiye'nin
gerçek anlamda demokratikleşmesi ve temsilde adaletin sağlanması adına da iki turlu dar bölge seçim ve başkanlık sistemi modeli
Türkiye'ye gereklidir. Bunların yanı sıra
milletvekillerinin profilinin ve gücünün yükselmesi adına da dar bölge iki turlu seçim sistemi Türkiye'nin ihtiyacıdır...
***
Seçimin
iki turlu yapılması demek, bu bölgeden en çok oy alan ilk iki parti adayının bir hafta sonra tekrar bir seçime girmesi demektir. Pusulada
iki aday olunca, adaylardan biri mutlaka
% 50'den fazla oy alacağından, bölge halkının
yarısından fazlasının oylarıyla seçilip
Meclis'e gönderilmiş olacaktır...
***
Yıllardır bizlere yutturulan bir hap vardır: Ülkede demokrasi var, halk hür iradesiyle istediğini seçip Meclis'e yolluyor.
Oysa 4 senede bir önümüze konulan sandığa gittiğimizde acaba oy verdiğimiz insanları tanıyor muyuz? Yoksa mevcut sistemde kim olduğunu bilmediğimiz, tanımadığımız insanları sözde bizi temsil edip, çıkarlarımızı korusunlar diye seçmek için mi sandığa gidiyoruz?
***
Dar bölge sistemi ile seçilen milletvekili, kendini her an seçmene hesap vermeye zorunlu hisseder.
Her vatandaş, milletvekilini belediye başkanını tanıdığı gibi tanır. Meclis oylamalarında vatandaş vekilinin hangi yönde oy kullandığını izler...
Milletvekili,
halkın tepkisini çekecek yasa tasarılarına oy vermeye cesaret edemez. Bir başka deyişle, İstanbul'da, Zeytinburnu'nun 4 milletvekili de sadece, kendilerini Meclis'e gönderen Zeytinburnu halkının isteği doğrultusunda oyunu kullanmaya kendini mecbur hissedecektir. Elbette, tekrar seçilmek istiyorsa...
***
Ayrıca dar bölge seçim sisteminde parlamentoda parti grup kararı almak neredeyse imkânsızdır.
Milletvekili hesabını parti liderine değil kendisini seçen ortalama 100 bin civarında seçmene vereceğini bilir. Bu gerçek zaman içinde parti başkanlarının milletvekilleri üzerindeki yaptırımını azaltır. Lider sultası dediğimiz problemi ortadan kaldırır...