Zamanları yaşamanın en ilginç yanlarından birisi kavramların, pozisyonların, kabullerin, kavrayışların değişimini görmektir. Geçenlerde açılan İbn Haldun Üniversitesi'nin yarattığı tartışma ortamında bu büyük düşünür hakkındaki sürdürülen ve ne yazık ki, en hafif deyimle 'basit' diyeceğim tartışmalara bakınca bunu düşündüm.
O tartışmalarda bir vurgu vardı. Haldun'a 'solcular' mı sahip çıkacaktı 'sağcılar' mı? Tabii, hafızası çok zayıf bir toplumda yaşama hasebiyle dün konuşulanlardan zerrece haberimiz olmadığından bu 'boş laf' yarışmasını sürdürüyoruz.
Bunca büyük bir düşünürün hâlâ bu derecede kutuplaşmış, kamplaşmış bir muhakemeyle ele alınmasına elbette gülecek değil ağlayacağız. Ayrıca 'sahiplenmek' ne demek? Ama ne yapalım ki, bu durum bizim gerçeğimiz. Onu okumak, anlamak, tartışmak yerine, her şeyde olduğu üzere, 'sahiplenme' çabası içindeyiz.
***
Ben
gerçeği yazmakla yükümlüyüm. O zaman
1970'lerden beri bu işlerin içinde birisi olarak hemen belirteyim ki, evet,
İbn Haldun, Türkiye'de çok öteden beri üstünde
solun düşündüğü bir isimdi. Nedeni çok açık: bütün dünyada olduğu gibi
Haldun'un tezleri
Marx'ın tezleriyle birlikte ele alınıyordu.
Bu böyledir. Daha
16. yüzyılda Katip Çelebi'ye,
Koçi Bey'e kadar birçok Osmanlı
toplum düşünürü Haldun'dan ve özellikle onun
'
çöküş düşüncesinden' doğrudan ve dolaylı
olarak etkilenmişti. Osmanlı kütüphanelerinde
bulunan elyazmalarının çokluğu bu ilişkiyi kanıtlar. Neticede
1730'da Türkçeye çevrilmişti ve Osmanlılar bu defa da onu yaşadıkları
çöküşü durduramayacaklarını bilerek ama
geciktirebileceklerine inanarak okuyorlardı.
Cevdet Paşa'nın bu yoldaki emekleri ayrıca anılmaya değer.
Marx'la inkâr edilemez '
benzerlikleri'nin olduğu muhakkaktır.
Diyalektik denecek düşünce ve kavrayış tarzı, '
kevn ve fesad' (doğuş ve çöküş) kavramlarıyla
çevrimsel zamana yaptığı vurgu,
evrimciliğe yönelik anlayışı,
tarihi somut ve sabit değil dinamik bir realite olarak benimsemesiyle
Marx'ın bu konulardaki yaklaşımı neredeyse tıpatıp örtüşür.
Zaten biraz daha aklımız erdiğinde evvela
Ernest Gellner'in kısa makalesini, '
From İbn Khaldun to Marx' okumuştuk. Sonra da bu konudaki sayısız kitaba ve makaleye yöneldik.
***
O yıllarda Türkiye'deki
sol kesim bu konularla ilgilenirdi. Bu konular dediğim de
Osmanlı'nın toplum yapısı, bu yapının özellikle
feodaliteyle ilişkisi, neden
sömürge olduğu/ olmadığı, neden
çöktüğü gibi meselelerdi. Ne bileyim
Kemal Tahir'in kısmen hamasi ve sezgisel görüşlerinden
Çağlar Keyder, Şevket Pamuk gibi dönemin genç bilim insanlarına kadar herkesi derece derece meşgul ederdi.
Asya Tipi Üretim Tarzı kavramı etrafında kopan,
bitmez tükenmez ama tüketici tartışma bu işin kristalizasyon noktasıydı. Mesela,
Ümit Hassan'ın bu konuda ancak çok sonradan kitap halinde okuyacağımız doktora tezi (
İbn Haldun'un Metodu ve Siyaset Teorisi) ilginin yoğunluğunu kanıtlar.
İbn Haldun'u da ilk defa boylu boyunca
Sol Yayınları'nın Türkçeye çevirdiğini de yazayım.
***
O vakit
muhafazakâr çevrelerde bu tartışmalar yoktu. Bu aklımın almadığı bir şeydir. Bu durum, söylüyorum işte, zamanla değişti. Şimdi
sol/ sosyalist kesim İbn Haldun'la ve daha önceki konularla ilgilenmiyor.
Muhafazakâr çevreler onu sahipleniyor ama düşüncesi üstünde ne derecede, bahsettiğim bu çerçeve içinde, duruyor, bilmiyorum.
İslam /Osmanlı siyaset düşüncesi hakkında henüz tek bir ciddi Türkçe kitabın
yazılmadığı bir ülkede bu dava da 'divana kalacak' gibi görünüyor.
Ama bu defa da
muhafazakârlardan bu ilgi geliyor diye sol çevreler mi İbn Haldun'a kapanacak, bilemem.
Necip Fazıl/ Nâzım Hikmet, Mehmed Akif/ Tevfik Fikret 'ikileminin' devam ettiğine bakılırsa durum, o durum. Ama şimdi
İbn Haldun adını taşıyan bir
üniversitenin kurulması, açılmasıyla serpilen umut
ışığının sürekli olmasını dilerim.