OTİZMLİ ÇOCUKLAR BU SÜREÇTEN ETKİLENİYOR
Korona virüs salgını tüm dünyanın olduğu gibi Türkiye'nin de yaşam biçimini alışkanlıklarını değiştirdi. Türkiye'de okulların kapanması ile öğrenciler uzaktan eğitim sistemine geçtiler. Mevcut sisteme alışmada adapte olma yolunda hayli yol alındığını düşünüyorum. Otizmli çocuklar ise verimli eğitim için rutin bir düzene ihtiyaç duyuyorlar. Rutin sağlanamadığı durumlarda kazanılmış becerilerde hedeflenen çalışma programlarında sapmalar oluşuyor.
OTİZMLİ ÇOCUKLARIN EVDEN EĞİTİMİ ÖNEMLİ
Uzman Dil ve Konuşma Terapisti Yasemin Tekin, 'Her ne kadar ilk ve orta öğretim, lise ve üniversite öğrencilerimiz için EBA TV, eğitim modeline geçilmiş olsa da bu eğitimler maalesef otizmli çocuklarımız için yetersiz kalıyor.' diyor. Korona virüs etkilerinin ne kadar süreceği bilinmediği bu süreçte otizmli çocuk sahibi ailelerimize çok yük biniyor. Fakat başka da yapılacak bir şey kalmadığı için online bireysel terapi desteği ile en azından ailelere danışmalık yapmak bu süreçte eğitimle kazanılan davranışların geriye gitmemesi için önemlidir.
PASİF HAYATA GEÇMELERİNE İZİN VERMEYELİM
Çocuklarımızın pasif hayata geçmesine izin vermeyelim. Alışkın oldukları eğitim temposunu online destekle danışmanlık alarak evde devam ettirmeliyiz. Mevcut durumu evde kalma sebebini ve hijyen kurallarını maske ve eldiven kullanma alıştırmalarını en basit dille ve oyunlarla anlatmamız gerekiyor.
BAZI BELİRTİLER GÖRÜLEBİLİR
Korona virüsün yol açtığı COVID-19 salgınıyla birlikte eve kapanan çocuklarımızda rutinin değişmesine bağlı öfke huzursuzluk içe kapanma gibi belirtiler gözlemleyebiliriz. Bu durumları minimize etmek ,yeni günlük rutinler oluşturmak çok önemli. Uyku saati, yemek saati, oyun saati ve etkinlik saatlerinin planlanması gerekiyor. Eğitim dışındaki saatlerde çocuğun rahat hareket etmesi ve enerjisini olumlu yöne kanalize edilebilmesi için evde oyun alanları spor alanları oluşturulmalıdır. Ayrıca aileler sürekli çocuğunu kontrol etmeye, stereotipilerini azaltmaya çalışmamalıdır.