|
 |
 |
 |
|
|

Ekonomideki canlılık satışları tetikliyor
Hafif ticari araç Türkiye'nin bir gerçeği haline geldi. 1995 yılında hafif ticari araçların toplam pazardan aldığı pay yüzde 15'di. Bugün bu oran yüzde 40'a çıktı. Yani satılan her 100 araçtan 40'ı ticari oldu. Ticari araçların satışlarının bu denli artmasında ki en önemli neden, Türkiye ekonomisindeki canlılık. Özellikle, sayıları 1 milyonu geçen ve her geçen gün ekonomide daha fazla söz sahibi olan küçük ve orta ölçekli işletmelerin talebi hafif ticari araç satışlarını artırıyor. Çünkü, ekonomideki canlılık nedeniyle işleri büyüyen esnaf yatırım yapıyor. Bunun tam tersi de yaşanabiliyor. Ekonomideki dalgalanmalar, hafif ticari satışlarını olumsuz etkileyebiliyor. Ancak bu yıl gösterdi ki, hafif ticari araçlar, binek otomobillerden farklı bir yapıya sahip. Mayıs ayında piyasalarda yaşanan dalgalanmalardan binek otomobiller daha fazla etkilenirken, ticarilerdeki kan kaybı bu denli yüksek olmadı. Yıl sonunda ticari araç pazarının 230 bin adet seviyelerinde kapanacağı bekleniyor. Önümüzdeki yıllarda ise talebin devam edeceği ve pazarın dengeli bir şekilde bekleyeceği tahmin ediliyor.
HEM İŞ HEM KEYİF Ticari araçların satışların artmasındaki bir başka neden de, ticarilerin hem iş hem keyif amaçlı kullanıma uygun tasarımları. Esnaf gün içinde iş amaçlı kullandığı ticari aracını akşam ailesiyle gezerken de kullanabiliyor. Bu da ticarilerin talebini artırıyor. Ticari araçların en önemli müşterileri arasında büyük şirketler kadar küçük işletmeler de bulunuyor. Bu nedenle hafif ticari araç pazarında maliyetler oldukça büyük önem kazanıyor. Servis ve bakım maliyetleri kadar, dizel motorların sağladığı yakıt ekonomisi de hafif ticari araçların tercihlerinde oldukça etkili oluyor. Bunun yanında donanım ve kalite gibi özellikler ikinci planda tutuluyor.
TÜKETİCİ BİLİNÇLİ Bu yüzden ticari araç sahipleri artık kazanç sağlamak için kullandıkları araçların sadece fiyatına değil, kullanım ömrü boyuncaki tüm maliyetlerine bakıyorlar. Aracıyla kazanç elde eden tüketici, giderini ne kadar düşürürse, kazancının o kadar yükseleceğini biliyor. Tüketici bilinçleniyor, pazardaki rekabet giderek artıyor.
KİRALAMA DÖNEMİ Ticari araçlarda bir başka tüketici eğilimi de operasyonel kiralamada yaşanıyor. Operasyonel kiralama Türkiye'de hızla yaygınlaşıyor. Şu anda Türkiye'de toplam kiralık araç pazarı 70 bin civarında. Bunun yüzde 20'si yani 14 bin adeti ticari araçlardan oluşturuyor. Son 3-4 yılda büyük artış yaşayan ticari araç kiralamasının gelecek yıllarda daha da büyümesi bekleniyor. Gelecek yıllarda sadece ticari araç kiralama pazarının 200 bin adete çıkacağı tahmin ediliyor. Ticari araç kiralama pazarının büyümesinde, vergi ve operasyonel avantajların tüketiciler tarafından farkedilmesi önemli rol oynuyor. Bakım, vergi gibi masraflardan kurtulup, sadece yakıt tüketimini karşılıyor. Ayrıca ticari araç kiralayan küçük esnaf kısıtlı işletme sermayesini, araç satın almak için değil mali yapısını güçlendirmek ve yeni yatırım için kullanıyor. Son dönemde KOBİ'ler hızla hafif ticari araçlarına kiralama yoluyla sahip oluyorlar.
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|