Özel havayolu şirketlerinin devreye girmesiyle birlikte havayolu taşımacılığında yaşanan rekabet ilginç gelişmelere sahne oluyor. Pegasus35YTL' den başlayan fiyatlarla bilet sattığını duyurdu .THY bazı dış hat uçuşlarında ekim ayı boyunca ekonomisınıf111Euro,Businesclassise333Euro fiyat uygulamasını yürürlüğe koydu. Asıl bombayı ise Onur Air patlattı. OnurAirRamazanboyunca2bin500kişiye1YTLilebilet satışını duyurdu. Sanırım AtlasJet de bundan geri kalmayacak ve benzer bir uygulamayı devreye sokacak. Rekabeteaykırıdeğil Yurtdışında da buna benzer uygulamalar yapılıyor. Ancak yurtdışındaki bu uygulamalar bizimkilerden biraz farklı. Ölü sezonda veya son dakika uçuşlarında boş kalan koltuklar için düşük fiyat uygulaması yapılır. Ancak bizde yapıldığı gibi 1 YTL'den bilet sattıklarına rastlamadım. Özelhavayollarışirketlerimizinbirbirlerindenbağımsızaldıklarıbukararveuygulamakesinliklerekabeteaykırıdeğil,aksinerekabetiarttıranbiruygulamadır . Kaldı ki, bu uygulama sürekli değil, ölü sezon diye tabir edilen bir dönem için başlatılan geçici bir uygulamadır. Bu uygulama üzerine SabahEkonomi Servisi'ndeki arkadaşlarla bu konuyu tartıştık. Gerçekten bu fiyatlarla bilet almak mümkün mü diye? Arkadaşlarım Pegasus'tan 35 YTL ile bilet alanların kimler ve hangi saatte aldıklarını belirten listeyi almışlar. Pegasus, bu uygulamayı şeffaf bir şekilde yaptıklarını ortaya koydular. Meltem Ersoy arkadaşımız 1 YTL'lik bilet satış haberi üzerine OnurAir'den saat 10'da bilet almak istemiş, ancak kalmadığı haberi ile karşılaşmış. İşte bu noktada benim merak ettiğim bir konu var. Kim ne zaman, nasıl bu kampanyadan haberdar oldu da sabah saat 10'da 2 bin 500 bilet tükendi? Yoksa, sadece daha önce iş yaptıkları acenteler ve çalışanları mı Onur Air'in bu kampanyasından faydalandı? Haberetkisi OnurAir'in1YTL'yeuygulamayasoktuğubiletuygulamasıbanareklamkokanbirpromosyonuygulamasıgibi geldi. Nitekim bu uygulama ile ilgili hatırı sayılır büyüklükte haberler gazetelerin sayfalarını süslediği gibi, TV haber bültenlerinin de başında yer aldı. OnurAir 1 milyon YTL reklam vermiş olsaydı bu kadar etkin reklam yapamazdı. Oysa 2 bin 500 bileti sattığını varsaysak bile bu promosyonun Onur Air'e maliyeti 70-80 bin YTL'dir. Üstelik 70-80 bin YTL'lik bu promosyon haberinin yaratmış olduğu etki, 1 milyon YTL tutacak bir reklam kampanyasının yaratacağı etkiden daha fazla olmuştur. Ne güzel şey. Gazete ve televizyonlara bütçe ayırmak yerine, o bütçenin onda bir fiyatına daha etkili bir kampanya yapmak firma için daha akılcı bir yol. Bunun ötesinde 1YTL'yebiletalantalihlikişilerkim,odabellideğil . Gerçekten sıradan kişiler bu biletleri almışsa mesele yok. Yoksa önceden haberdar edilen acente ve elemanları ile, diğer yakınları ise yazık. Ben şahsen 1 ytl ye uçak bileti satın alan talihlileri merak ediyorum. Özel havayolu şirketleri bu tür kampanyaları yapmalı ancak, makul, şeffaf ve inandırıcı olmalı.