  |
|
Kristal Elma öldü. Yaşasın Effie!
Son günlerde Peryön'ün 12'inci Ulusal Kongresi'nde 300 insan kaynakları uzmanına verdiğim konferans dışında iletişim adına beni en çok heyecanlandıran olay hiç şüphesiz Reklamcılar Derneği'nin Effie açıklamasıydı. Siz deyin 10, ben diyeyim 15 yıldır medyada neredeyse tek başıma bağırıp durdum: "Reklamcılıkta sadece yaratıcılığa ödül vermek yanlıştır! Aslolan yaratıcı de- ğil, reklam vereni hedefine taşıyan doğru reklam yapmaktır!" Bana göre sadece Kristal Elma ödülünü düzenlemek hem müşteriye haksızlık yapmaktı hem de reklam sektörüne hazırlanan gencecik beyinlere. Onların önüne yapılan işin sanat de- ğil, ticari hayatın, iş dünyasının bir parçası olduğunu anlatacak hedef bir türlü konamadı. Bir dönem kazanılan Elma'larla müşteriye 'Biz ne kadar yaratıcıyız' gösterileri yapıldı. Reklam ajansının girişine bol bol Kristal Elma heykelcikleri dizildi. Şaka gibi... Sanki reklam verene, "Bak senin paranla biz çok yaratıcı işler yaparız. Reklamın konuşturur! Sen malını satmışsın satamamışsın o kadar önemli değil! Reklamın güzel olsun yeter" deniyordu... Ben bunları söyleyip yazdıkça, yıllardır ayağına bastığım herkes bana kızdı. Reklam sektörünün krizinin bir nedeni yaptıkları harcama üzerinden komisyon almak idiyse, diğer nedeni de bu yaratıcılık işine takılıp kalmalarıydı. Israrla vurguluyordum: Reklamda aslolan 'yaratıcılık' değil buluşçuluktur ve reklam vereni ticari hedefine taşımaktır. Bunun ödüllendirilmesi gerekir! Şimdi Reklamcılar Derneği müthiş bir iş yapıyor ve ilk kez 1968 yılında Amerika Pazarlama Derneği (AMA) tarafından düzenlenmiş olan Effie'yi Türkiye'ye getiriyor. Günlerce ayakta alkışlayabilirim onları. Çünkü bu ödül ülkemizde her şeyi değiştirecek. Reklam anlayışını, müşterinin reklamcılara bakışını, iletişim fakültelerinin eğitim sistemini... Her şeyi... Neden mi? Burada sözü Reklamcılar Derneği'ne bırakayım. Onlar her şeyi anlatmışlar: "Reklamcılar Derneği, 2003 yılında Amerika Pazarlama Derneği'ne (AMA) başvurarak, Effie Yarışması'nın Türkiye temsilciliğini aldı. Effie Türkiye Reklam Etkinliği Yarışması, Reklamcılar Derneği ve Reklamverenler Derneği tara- fından gerçekleştiriliyor. Effie reklamın işlevini, pazarlama kaynaklarının etkili ve yararlı kullanımı olarak tanımlıyor, destekliyor. Reklamı, pazarlama hedeflerine ulaşmadaki yardım gücü ve rolüyle değerlendiriyor. Effie'nin amacı; ticari etkinliği yüksek, sonuç getiren kampanyaları seçerek ödüllendirmek. Katılan kampanyaların stratejik planlama, pazar araştırması, yaratıcılık, medya ve iş yönetimi disiplinlerini başarıyla birleştirmiş olmaları gerekiyor. Effie jürisi reklamveren, reklam ajansı, araştırma, halkla ilişkiler, medya yöneticileriyle akademik görevlilerden oluşuyor. Reklam yatırımının bölgesel ölçekte de başarılı olabileceğini vurgulamak için ayrıca "Bölgesel Başarı Özel Ödülü" de veriliyor. Yarışmalara son katılım 31 Ocak 2005'te. Ödül Töreni ise Mart 2005'te." Bence Kristal Elma öldü. Yaşasın Effie! Reklamcılar Derneği ve Reklamverenler Derneği bu sektör için ne kadar büyük bir iş yaptıklarını 10 yıl sonra daha net görecekler. Sağ kalırsak biz de göreceğiz...
|