Türkiye'de her yıl yaklaşık 12 milyon cep telefonu satılıyor. Bu rakamın yüzde 90'dan fazlasını ise akıllı telefonlar oluşturuyor. Satın alınan telefonların önemli bir bölümünü küresel markalar oluşturuyor. Ancak son dönemde yerli markaların tırmanışı dikkat çekici boyuta ulaştı. Yerliler 2014'te yüzde 20'ler seviyesinde olan pazar paylarını 30'lara çekmeyi başardı. IDC'nin 2015 için yaptığı öngörüye yerli markalar çabuk ulaştı. Bunda operatörlerin ve kurdaki dalgalanmanın etkisi büyük. Yani artık satılan her 3 telefondan biri yerli. Operatör ve akıllı telefon markaları bu payın artmasını sağladı. Telefonların çoğu Çin'de üretilse de marka değeri, kâr marjı açısından baktığımızda küresel markalara ödediğimiz paranın önemli bir bölümü Türkiye'de kalıyor.
ÇİFT SIM'LE BAŞLADI
Akıllı telefonların dokunmatik ekran, işlemci, kamera ve pili gibi uzmanlık gerektiren önemli parçalarının üretimi için büyük ve uzun vadeli yatırım şart. Yerli markalar içinde en yüksek pazar payına sahip olan General Mobile'ın rakiplerinin gerisinde kalmaya niyeti yok. Operatör desteği olmadan 3 milyona yakın Discovery marka telefon satan şirket çift SIM kart konusunda öncülük yaptı. Bir ara düşen çift SIM kart satışları kurumsal ve bireysel kullanımı ayırmak isteyenler için hâlâ cazip.
YABANCI MARKA TUTKUSU
Yerli üretimden önce yabancı marka tutkusuna kafa yormak gerekiyor. Çünkü firmalar tüketicinin yabancı marka tutkusu yüzünden yerli isim kullanmayı pek tercih etmiyor. En fazla yerli vurgusu yapan Vestel bile marka ismi olarak "Venus"ü tercih etti. General Mobile, Casper, Escort Joye, Reader gibi yerli firmalar yabancı marka adlarıyla vitrine çıkıyor. Quatro firması ise işi daha farklı ele almış. Modellerinde 1453 vurgusu yapan firma yerli tema kullanıyor. Turkcell kendi markasını kullandığı telefonlarda model adı olarak T serisini kullanıyor. Avea In Touch, Vodafone ise Smart adını kullanmayı tercih ediyor.
1453 ADIYLA TÜKETİCİYİ FETH EDİYOR
Yabancı marka tutkusu ve yerli bir modeli bir araya getirmeyi hedefleyen Quatro Mobile, 1453 rakamıyla tüketicilerin gönlünü feth etmeyi hedefliyor. F1453, S1453 ve M1453 modelleriyle farklı tasarımlarla uygun fiyatlı telefonları tüketicilere sunuyor. Ürünler ortalama bir akıllı telefon kullanıcısının ihtiyacını karşılayacak çift SIM kartı, 13 MP arka ve 5 MP ön kamerası, radyo, çift çekirdekli ARM işlemcisi ve 569 TL'lik fiyatıyla dikkat çekiyor.
EN ÇOK SATAN DİSCOVERY
Samsung markasının dağıtım başarısına imza atan Telpa, General Mobile'ı satın aldıktan sonra farklı bir yol izlemeye başladı. Tedarikçilerini değiştiren ve tek bir modele yönelen firma Discovery markasıyla 2013'ün en çok satan telefonu oldu. 2014'te de Discovery modelini çeşitlendirerek en çok satan 3 marka arasında yer almayı başardı. Firma tüketicinin yabancı marka talebine karşılık verirken büyük ekran açığını görüp, küresel rakiplerinden önce pozisyon alarak başarıya imza atmayı başardı. Son olarak 5.1 mm inceliğinde Discovery Air modelini piyasaya sunan firma, yeni projelere imza atıyor.
VENUS MARKASIYLA YERLİ VURGUSU
Sadece telefon değil, televizyon pazarında da küresel rakipleriyle boy ölçüşen Vestel, akıllı telefon konusunda başlangıç aşamasında. Venus markasıyla farklı ekran boyutu ve fiyat seçenekleriyle akıllı telefon pazarında da sert rekabete girdi. Vestel Venus markasıyla üretime odaklanırken şimdilik anakart üzerine dizilimi gerçekleştirmeyi hedefliyor. Yani üretim için henüz yolun başında. Bu konuda devlet politikasının netleşmesi, firmaların da üretim için daha uzun vadeli karar almasını sağlayacak.