Mobil internet trafiğinin yüzde 50'sini video içeriği oluşturuyor. Şimdi ise canlı yayınlar akıllı telefon kadar yakın! Livestream, Ustream gibi uygulamalar amatörleri bile birer canlı yayın kameramanı yaptı. İnternette video dönüşümünün öncüsü YouTube, canlı yayın uygulamasını basitleştirmek için çabalıyor. Türkiye'den küresel adım atan web.tv ve Twitter'ın Periskopu ile de canlı yayın rekabeti katlanarak artıyor. Akıllı telefon sahipliği arttıkça video içeriğinin zenginleşmesi kaçınılmaz hale geldi. Türkiye akıllı telefon satışlarının en hızlı arttığı ülkelerden biri. 2015'te operatör kampanyaları ve rekabetle akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 60'ı geçmesi bekleniyor. YouTube, elindeki video trafiğini ve bireysel video yükleme alışkanlıklarını kullanıyor. Ustream ve Livestream uygulamaları da yarı profesyonel yayıncılık tutkusuna karşılık veriyor. Twitter ise sosyal ağlardaki paylaşım yeteneğini basit canlı yayın uygulamasıyla bir araya getiriyor. Web. TV ise kişiselleştirme yeteneklerini ve canlı TV kanalı içeriğinin yarattığı trafiği kullanıyor.
HER YERDE CANLI YAYINDAYIZ
Televizyon muhabirlerinin sihirli sözcüğü "canlı yayındayız", artık akıllı telefon kullanıcıları için de sıradan bir kelime haline gelecek. Facebook, YouTube ve Vine gibi video paylaşımları kadar canlı yayın paylaşımı artacak. Sevdiklerinin düğün törenlerine farklı ülkelerden canlı yayın yapmak isteyen akrabalar akın akın bu uygulamaları kullanacak. Ancak telekom operatörlerinin değişen tüketici alışkanlıklarına yanıt vermesi gerekecek. Bu da demek oluyor ki simetrik internet erişimi olarak sunulan tarifeler artık toprağa karışacak.
4G VE TELEFONLAR HIZLANDIRACAK
Artan mobil video tutkusuna mobil internet altyapısı da eşlik edecek. 4G mobil altyapısının bu yılın sonunda veya 2016'nın başında kullanıma sunulmasıyla yaşanacak video ve TV içeriği patlaması kimseyi şaşırtmamalı. WiFi ağlarıyla desteklenen mobil şebekelerde trafiğin önemli bir bölümü yine video olacak. Özellikle deneyim paylaşımı en sevdiğimiz şey. "Bunu gördüm, bunu yaptım, şimdi buradayım" demenin yolu mobil canlı yayınlardan geçecek.
KUŞ DA 'CAN'LANIYOR
Akılı telefonları canlı yayın aracına dönüştüren mobil internet teknolojisi, sonunda Twitter'ın da canlı yayın sahnesine çıkmasına neden oldu. Geçtiğimiz aylarda Twitter bünyesine katılan Periscope, sosyal ağların paylaşım gücüyle yeniden kanatlanacak. Şimdi sosyal alanda paylaşımlar canlı yayın gücüyle yola çıkıyor. Özel anları paylaşmak için canlı yayın kadar etkili başka bir şey yok. Ancak canlı yayın sürprizleri sadece habercileri değil, amatör yayıncıları da bekliyor. Periscope üzerinde izleyiciler yayıncılara mesaj atabiliyor, ekrana dokunarak sevgilerini (kalp gönderme yoluyla) ifade edebiliyor.
HERKESE TV KANALI
Yerli girişim olarak karşımıza çıkan web.tv uzun süren bir geliştirme sürecinden sonra ortaya çıktı. Mobil uygulaması ise bir süredir hayatımızda. Öyle ki jenerik ismi ve başarılı mobil uygulamasıyla Türkiye'nin başarı hikâyesine dönüşmüş durumda. Uygulama sayesinde herkes hem TV kanallarını canlı izliyor hem de kendi kanalını inşa edebiliyor. Düzenli aralıklarla video yükleyen ve canlı yayın yapanlar öne çıkıyor. Kanal oluşturmak ve kullanıcı kimliği yaratmak için Twitter veya Facebook hesabıyla giriş yapılabiliyor.
RİSKLER DE VAR!
Akıllı telefonlardan canlı yayın olanakları arttıkça içerik kontrolü daha da zorlaşıyor. Periscope gibi canlı yayın içeriğinin öncülüğünü porno sektörü yapmıştı. İntihar, tehdit ve benzeri olaylarda canlı yayın kozunu kötü niyetle kullananlar da olacak. Şikâyet mekanizmasıyla çalışan uygulamalar, bilinçli yayıncılığın gelişimini de sağlayabilir. Sonuçta görsel yayıncılık teknolojisi artık, sadece medyada küçük bir grubun ayrıcalığı olmaktan kurtuluyor.