Türkiye, 15 Temmuz darbe girişimi, terör olaylarına rağmen, otomotivde dünyanın dev ülkelerini birer birer solluyor. 2015'te 1.3 milyon adet araç üretimi gerçekleştiren Türkiye, dünyada üretim performansını en fazla artıran ülkelerden biri oldu. Yüzde 16.1'lik artışla dünya sıralamasında 2 basamak yükselerek 15'inci olan Türkiye, Avrupa'da ise Almanya, İspanya, Fransa, İngiltere ve Rusya'nın ardından 6'ncı sırada yer aldı.
AVRUPA'DA BEŞİNCİ OLDU
Türkiye 2016 sonunda ise bir milyon 450 bin adet üretim hedefliyor. Bu üretim gerçekleştiği takdirde Türkiye, Rusya'yı geçip dünyada 14, Avrupa'da ise 5'inci sıraya çıkacak. Türkiye otomotiv sanayisinin üretiminin artışının en önemli nedeni Avrupa'daki talep artışı. Otomotiv firmaları artan talebi karşılayabilmek için fazla mesai yapıp, üç vardiya üretiyor. Zaten bu durum, rakamlara da yansıyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre, üretim11 ayda yüzde 8 artarak bir milyon 330 bin adete çıktı.
DÜNYANIN YÜZDE 1.5'İ
Bundan 32 yıl önce 100 bin adedin altında üretim yapan otomotiv sanayi, bugün 10 kattan fazla artışla 1 milyon 450 bin üretim gerçekleştiriyor. Son yıllarda yapılan dev yatırımlarla kapasite arttı. 2004'te 846 bin adet olan üretim 2006'da bir milyon adedin üzerine çıktı. 2014'te bir milyon 218 bin adet araç üretildi. 2015 sonunda üretim bir milyon 359 bin adede çıktı. Dünyada üretilen araçların yüzde 1.5'ini Türkiye üretti.
OTOMOTİVİN KİLOMETRE TAŞLARI
Türkiye otomotiv sanayinin temelleri 50'li yıllarda atıldı. 1954 yılında Türk Willys Overland orduya Jeep ve kamyonet üretimi yaptı. Bu yatırımı 1955'te Türk Otomotiv Endüstrisi'nin kamyon fabrikası ve ardından Otosan ve Çiftçiler'in fabrikaları izledi. Otobüs üretimi ise 1963'te İstanbul Otobüs Karoseri Sanayi tarafından Magirüs otobüslerinin montajı ile başladı. İlk Türk otomobili ise 1961 yılında Eskişehir Devlet Demiryolları Fabrikası'nda üretildi. Devrim adı verilen otomobilin üretimi sadece 4 adet prototiple sınırlı kaldı. Otomobilde ilk ciddi üretim 1966'da Anadol'un üretimi ile başladı. Otosan, fiberglas gövdeli bu otomobilde Ford motoru kullandı. 1968'de Tofaş'ın ve 1969'da Oyak Renault'nun kurulması, Türkiye'de otomotiv sanayinin gelişmesinde etkili oldu. 90'lı yıllarda yeni yatırımlar gerçekleşti. Toyota, Honda ve Hyundai Türkiye'de yatırım yaparak üretime başladı.