Manchester United, 19 yıl önce tarihinin en önemli transferlerinden birine imza attırdığı zaman, Old Trafford çimlerinde medya karşısında poz verecek bir futbolcu yoktu. O isim, Umbro'dan transfer edilen Peter Kenyon'dı. Futboldan para kazanmanın taşlı yollarını asfalta çeviren adamdır Kenyon.
Uzakdoğu'nun futbol sevgisinin stadyuma gelen turistlerle sınırlı olmadığını futbol dünyasına öğreten ve bir takım nasıl global pazara çıkartılır, sevgilin sana gelemiyorsa sen sevgilinin ayağına git diyerek Manchester United'ı bizdeki gibi kağıt üzerinde değil çatır çatır dünya kulübü yapan adamdır Peter Kenyon. Transfer olduğu Chelsea'de de farklı şeyler yapmadı bu futbol endüstrisinin ikon adamı. Gün geldi, menajerlerle ortaklıklara girip servetini büyütme derdine düşmeseydi iyiydi...
Merkezinde 1.5 milyon nüfus olan ve ülkenin otonom yapısı içinde Katalanların milliyetçilik ikonu haline gelen Barcelona kulübü de ezeli rakibi Real Madrid gibi Manchester United'ın global projelerinin izinden gittiler ve gün geldi İngiliz kulübünü en zengin kulüpler listesinde sollayıp geçtiler. 100 bin kapasiteli Camp Nou'da her maçında 20 binden fazla futbol turistini ağırlayan, yarısından fazlasına mağazasında forma ve hediyelik eşya satan, müzesi Dali Müzesi'den daha fazla ziyaretçi çeken Barcelona, son 10 yılda topladığı kupalarla yakaladığı popülarite 'Katalanların kulübü'nden öte olunca dev markaları da imza için şehrine getirdi.
11 yıl önce 267 milyon euro gelir açıklayan ve 2000'lerin başında düştüğü ekonomik çıkmaz belgesele konu olan Barcelona, geride kalan sezonda 679 milyon euro gelir eldi ve sıkı durun kulübün pazarlama ve iletişimden sorumlu asbaşkanı Manel Arroyo'ya göre 2021 yılında 1 milyar Euro'yu da aşacaklar. THY'dan sonra Beko ve Lassa gibi Türk şirketlerinin de desteğini alan Barcelona, Nike ile futbol tarihinin en pahalı sponsorluk anlaşmasını yapmıştı. Son 15 günde önce New York'ta açtıkları Barcelona merkeziyle de gelecek sezonun forma sponsoruna göz kırptılar. Onca spekülasyon arasında adı önplana çıkan şirket, yeni ekonominin en parlak markalarından biri olan Amazon.
600 MİLYON EURO HARCANACAK
Yeni ekonomi, stadyumda kaç bin taraftar var, maçı kaç milyon kişi izlemişle pek fazla ilgilenmiyor açıkçası. Markaların yeni reyting mecrası elbette ki sosyal medya. Geçen hafta Gillette ile imzaladıkları sponsorluk anlaşmasında da ABD'li dev şirketin gazeteciler kadar sosyal medyada belirleyici olan fenomenleri Neymar'ın karşısına oturtması da işte de tam da bu yüzden. Beş yıl önce 2.5 milyon Twitter, 16 milyon Facebook takipçisi olan Barcelona, iki mecrada bu rakamı toplam 150 milyonun üzerine taşıdı. Sponsorların da istediği bu, Messi-Neymar-Suarez-Arda-İniesta'nın sosyal medya hesaplarından sevenlerine ulaşmak...
Sponsorlardan kazandıkları kulüplerden aldıklarının neredeyse üç katına ulaşan fenomen futbolcular için de artık reklamın yeri sosyal medya. Neymar'ın başrolünü oynadığı Gillette'in reklam filminin ilk kez Twitter ve Facebook'tan duyurulması da modern iletişimin olmazsa olmazı...
İki ana sponsor Nike ve Katar Havayolları, bir alt kategoride (Premium) Beko, Gillette, Konami, CaixaBank, Estrella Damm ve Audi ile yola çıkan Barcelona'nın toplam 30 sponsoru var. Gelecek yaz başlanacak olan Camp Nou Stadı'nın modernizasyonu için 600 milyon euro harcayacaklar ve bu rakamın yarısını işte bu sponsorlar üstelenecek. Toplam borçları, Barcelona'nın 2021'de hedeflediği bir yıllık gelir olan bir milyar euro'yu aşan İstanbul'un 'Üç Büyük' kulübü, İstanbul'un üç büyüğü olarak kaldıkça o borçtan bir sıfır eksilir mi sizce?