Darbeci haydutların ülkeyi işgal girişimini defettik ancak FETÖ'nün yurtdışında Türkiye markasına yönelik algı kirletme kampanyaları doludizgin devam ediyor. Son olarak Tayvan'da üslenen TUSKON, ekonomide kriz algısı oluşturmak istiyor.
Bu saldırılara cevabımız, yurtdışı temasları ve tanıtım toplantıları düzenlemek oldu. 20'den fazla ülkeye gidip oralarda gerçeği anlatmak ve Türkiye aleyhine FETÖ militanlarının yalanlarını etkisiz hale getirmek gayretindeyiz.
İyi bir fikir, uygulamada yeterince iyi olmazsanız, işe yaramıyor veya etkisi az oluyor.
Yurtdışı kamu diplomasisi turlarında temel sıkıntı, "Türk'ün Türk'e propagandası" olması...
Birincil sorun; ön hazırlık yapılmaması...
Aktarılacak bilgi o toplumun zihin haritasına göre dönüştürülmüyor. İkna edici olabilmek için nasıl bir içerikle sunum yapılacağı düşünülmüyor.
İkinci konu; lobicilik eksiğimiz... Tanıtım, lobi faaliyetiyle at başı yürümek zorunda...
FETÖ'nün adamları çeyrek asırdır bunu yapmış ve o ülkenin kanaat önderlerini bire bir etkilemişler. Biz ise bu işe yeni başladık ve kısa sürede sonuç alamayız.
Üçüncü sorun; hedef kitle... Bakanların veya diğer temas gruplarının toplantılarına genelde oradaki gurbetçilerimiz geliyor.
Sunumlar Türkçe, soru cevaplar önceden çalışılmamış.
Misal mi? Bakan Zeybekci'nin Danimarka gezisinde, ihracatçı birlik başkanlarıyla özel uçakla günübirlik Kopenhag'a gidildi. 15 Temmuz, Türkçe sunumla Türklere anlatıldı, ardından Türk restoranında Törkiş kebap yenildi ve geri dönüldü.
Dördüncü sorun; FETÖ militanlarının bu temasları sabote girişimine karşı, önceden hazırlık olmayışıdır. FETÖ'nün oradaki militanlarının muhtemel yıkıcı sorularına karşı "soru-cevap" çalışması bulunmuyor.
Misal mi? Kalkınma Bakanı Elvan'ın Katar ve Kuveyt gezisinde, oradaki FETÖ'cüler, heyetin konakladığı oteli Türkiye aleyhtarı gazeteyle donattılar.
Beşinci sorun; sürdürülebilirlik...
Yurtdışında Türkiye lobisi oluşturmak, çınar işi gibidir. Başarı, yılların gerisinden gelir. Ancak çınar ekip marul tarımıyla başarı sağlanamaz.
FETÖ musibetiyle yurtdışı lobiciliğinin önemini keşfettik şükür. Şimdi bunu sürekli kılmak, gereken kurumları oluşturmak ve oralarda Türkiye markasına hizmet edecek birimler inşa etmek zorundayız.