Netflix, dünyanın en büyük online film servisi. Ucuz fiyat politikası sayesinde, bazı ülkelerde korsanı bile bitirdi. Netflix, Türkiye pazarına girmek istiyordu ama son anda vazgeçti.
Geçtiğimiz aylarda yürürlüğe giren yeni internet kanununun ve Radyo Televizyon Üst Kurulu'nun (RTÜK) yeni düzenlemelerinin Netflix'e geri adım attırdığı yazıldı.
Evet, yeni düzenlemelerin de etkisi olmuştur ama asıl neden bu değil!
FİBER AĞ SORUNU
Netflix gibi dev markalar için ekonomik faktörler her şeyden önce gelir. Eğer Türkiye'de büyük paralar kazanacaklarını öngörselerdi, bu işin peşini bırakmazlardı.
Netflix'in, Türkiye pazarı için görüşlerine başvurduğu bir yapımcı ile konuştum.
Kendisi, Netflix'in ülkemize gelmemesini üç nedene bağlıyor:
Türk izleyicisinin genelde yerli dizi seyrettiğini ve sadece yabancı içerik sunarak büyük paralar kazanamayacaklarını öğrendiler.
Yerli dizi yayınlamaya kalksalar; sadece yapımcıya değil, TV kanallarına da para vermek zorunda kalacaklarını gördüler.
Türkiye'de dijital sinema yayıncılığında güçlü rakipleri bulunduğunu, Digitürk, D-Smart ve Teledünya'daki sinema kanallarının fiyatlarının makul ölçüde olduğunu gördüler.
Netflix için asıl önemli olan; dijital platformlarla internetten mücadele edip edemeyeceğiydi. Rekabet edemeyeceklerini gördüler çünkü Türkiye'deki fiber internet altyapısını hem güçlü bulmadılar, hem de yaygın olmadığını öğrendiler. Mesela ABD'de her evde fiber ağ bağlantısı var, hatta bazı evlerde iki ayrı bağlantı bulunuyor.
Özetle Netflix; internetten bağlantı hızı düşmeden kaliteli yayın yapacağı hane sayısını az bulduğu için Türkiye pazarına girmekten vazgeçti.