Başkent Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Andaç Töre Şamiloğlu danışmanlığında, öğrenciler Osman Dündar Kara, Kuntay Şahkan Yıldırır tarafından gerçekleştirilen sistem, araç ile zemin arasında bir koruyucu bölge oluşturarak aracın fiziksel bütünlüğünü koruyor.
Şamiloğlu, yaptığı açıklamada, geliştirdikleri sistemin, devrilme anında aracın yanlarına, ön ve arkasına yerleştirilmiş özel koruma sistemi, kontrolcü elektronik devreleri ve bir yazılıma dayandığını ifade etti.
Kaza geçirmek üzere olan aracın, ön ve arka tamponların altında ve iki tarafındaki yan kapıların altında tasarlanmış dış hava yastıklarına sinyal göndererek şişmelerini sağladığını belirten Şamiloğlu, "Arabanın yuvarlanmaya başladığı eşik değerler geçildiğinde takla atacağı bilgisine erkenden karar veriliyor. Sistem, takla atmadan önce aracın dış hava yastıklarını açıyor. Böylece aracın takla atması engelleniyor ya da takla atan aracın alacağı darbeler emiliyor" dedi.
Sistemi, teknik olarak daha ileri bir seviyeye getirip sanayi kuruluşlarıyla iletişime geçmeyi planladıklarını bildiren Şamiloğlu, ayrıca sistemin faydalı model çalışmalarını yapacaklarını belirtti.
İLK PROTOTİP ÜRETİLDİ
Başkent Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Berna Dengiz ise kazalardaki kayıpların azaltılmasını sağlayacak yeni bir güvenlik anlayışına dayanan sisteme ilişkin bir prototip geliştirildiğini aktardı.
Üniversite öğrencilerinin projesinin uygulamaya konulması durumunda maddi, manevi kayıpların azalacağını ve sektöre ihtiyaç duyulan yeni bir güvenlik anlayışı getireceğini ifade eden Prof. Dr. Dengiz, "Umarız kısa zaman içinde sanayi ile işbirliği içinde bu proje sonuçları hayata geçirilir ve araçlarda kullanılmaya başlanır" diye konuştu.