İstanbul 3. Havalimanı için 210 milyon liralık yatırımla 300 bin metreküp kapasiteli yakıt çiftliği inşa edilecek.
Devlet Hava Meydanları I·s¸letmesi Genel Mu¨du¨rlu¨gˆu¨'nün 2013'te ihale ettiği, 4 fazda gerçekleşmesi planlanan I·stanbul Yeni Havalimanı için Yakıt C¸iftligˆi ve Hidrant Hatları Projesi çalışmalarına başlandı. Proje için Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) başvurusunda bulunuldu.
Başvuru dosyasında yer alan bilgilere göre, projenin, Faz 1 çalışmaları kapsamında 2017-2018 yılları içerisinde tamamlanması planlanıyor. Proje kapsamında toplamda 10 yakıt tankı kurulacak. Yakıt c¸iftligˆi için yaklas¸ık 17 hektarlık alan kullanılacak. Söz konusu proje için 210 milyon liralık yatırım yapılacak.
Proje kapsamında ins¸a edilecek yakıt c¸iftligˆi ve hidrant sistemi ile alt yapı ins¸aatının birbirine paralel olarak yu¨ru¨tu¨lmesi planlanırken, bu is¸lerin tamamlanmasıyla yakıt c¸iftligˆi tam kapasiteye ulas¸acak ve toplam depolama hacmi 300 bin metreküp olacak.
Akaryakıt sisteminin temel konsepti; havaalanına yakıt temin etme, temin edilen yakıtı alan ic¸erisinde depolama ve dagˆıtma tesisi kurma ve bunu yu¨ksek kapasiteli uc¸ak yakıt hidrant sistemi ile birlikte yu¨ru¨tme olacak. Bu konsept, bu¨yu¨k miktarlarda jet yakıtının gu¨nlerce kullanabilecek s¸ekilde havalimanına alınmasını ve depolanmasını mu¨mku¨n kılarak, gu¨venli ve etkili yakıt hidrant dagˆıtıcıları ile direkt uc¸aklara yakıt sagˆmaya imkan verecek.
Kurulacak ünitenin JetA1 (Kerosen) uçak yakıtı depolanacak. Havalimanında gerc¸ekles¸ebilecek yu¨ksek orandaki yakıt ihtiyacını kars¸ılamak için denizden tas¸ıma ve jetty boru hattı ile iletme yöntemi kullanılacak. Uc¸aklara yakıt ikmali yer altında bulunan hidrant hatları vasıtasıyla yakıt c¸iftligˆinden (yakıt tanklarından) alınarak yapılacak. Proje kapsamında ins¸a edilecek yakıt c¸iftligˆinde yalnızca uc¸ak yakıtı depolanacak ve bu yakıt hidrant hatları ile uc¸aklara ikmal edilecek.
Ünitenin mühendislik dizaynı ve inşası Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği, Enerji Kurumu gibi bir dizi uluslararası teşkilatlar tarafından geliştirilen özel ve sağlam kodlara ve standartlara uygun olacak.