Türkiye'de faaliyet gösteren yabancı markalar, taklit ürünlerle mücadele etmek için İngiliz, Fransız ve Alman dedektiflik şirketleriyle çalışmaya başladı. Bugüne kadar Türkiye'deki taklit mal üreticileri ve satıcıların adreslerini bulan bürolarla çalışan ancak bir türlü kalıcı sonuç elde edemeyen yabancı devler, artık denetimlerini kendileri yapacak. Önemli bir bütçe ve teknik imkânlarla Türkiye'ye yerleşen dedektifler, taklit ürünlerin yoğun olarak üretildiği adresleri bulup, fotoğraf, ses kaydı gibi önemli deliller toplayacak.
KAPALIÇARŞI ÖNE ÇIKIYOR
Türkiye'de hacmi 20 milyar doları bulan taklit ürün ticaretinin öne çıkan bölgelerinin başında Kapalıçarşı, Bodrum, Antalya ve Kuşadası geliyor. Satış noktalarının yanısıra üretim atölyelerini de ablukaya almaya başlayan dedektifler, yabancı oldukları için satıcı ve üreticilerin çok da fazla dikkatini çekmiyor. Kahveci Hukuk Bürosu'nun sahibi Vehbi Kahveci, "Şu anda Kapalıçarşı ve diğer bölgelerde İngiliz, Alman ve Fransız dedektifler kol geziyor. Taklitçiler henüz yabancılara karşı kendilerini koruma güdüsünü geliştirebilmiş değil ama yerlilere karşı her türlü tedbiri alıyorlar. Artık yabancı markalar bizzat devrede. Taklitçilerin işi zorlaştı" dedi.
GÜÇLÜ DELİLLER
Türkiye'de faaliyet gösteren ve taklitleri piyasada yoğun bir şekilde dolaşan yabancı markalar, dedektiflerin topladıkları güçlü delilleri mahkemeye sunarak, arama kararı çıkarmaya çalışacak. Kahveci, "Dedektifler bu konuda çok titiz çalışıyor. Örneğin geçtiğimiz günlerde bizim kendi imkânlarımızla bulamayacağımız bir adres tespit etmişler. Yerin altındaki bir bölgede onlarca taklit çanta yakalandı" dedi. Dedektifler, üretim yerleri ve satış noktalarıyla birlikte taklitçilerin İtalya, İspanya, Mısır gibi ülkelerdeki iş bağlantılarını da takip ediyor. Kahveci, "Bu çalışmalarla taklit ürün ticaretinin önemli ölçüde azaltılması hedefleniyor" diye konuştu.
MÜŞTERİ KILIĞINA GİRİYORLAR
Türkiye'de
taklit ürün pazarı her geçen yıl büyüyor. Ancak bu ürünleri alanların da özellikle turistler olduğu belirtiliyor. Bodrum, Kuşadası, Antalya ve Kapalıçarşı gibi turistlerin yoğun olduğu bölgelerdeki satıcılar, yabancı tüketicilere satış yapma derdinde. Vehbi Kahveci, bu nedenle İngiliz ve Alman dedektiflerin müşteri kimliğiyle satıcıdan her türlü görüntü ve ses kaydı almasının olduça kolay olduğunu söyledi. Taklitçilerin Türk müşterilere karşı her türlü tedbiri de elden bırakmadığını belirten Kahveci, "Türkiye'deki dev markalar yabancı dedektiflerden sadece belge toplamalarını istiyor. Sonra bunları kendi avukatlarına vererek mahkemede delil olarak kullanıyorlar" dedi.
350 MİLYAR DOLARLIK PAZAR
Türkiye'de
en fazla taklidi yapılan ürünlerin başında çanta geliyor. Taklitçiler önemli markaların bir sezon sonraki modellerinin orijinalini satın alıp, üretime başlıyor. Türkiye'de 20 milyar dolar olan taklit pazarının büyüklüğü dünyada 350 milyar doları buluyor.