Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) Mühendislik Fakültesi Otomotiv Mühendisliği Bölümünden bir öğrencinin geliştirdiği projede, elektrikli araçların, süspansiyonuna kurulacak "piezoelektrik sistemi"yle daha uzun menzilli ilerleyebilmesi hedefleniyor. Bu sistemin uygulanabileceği normal araçlarda ise klima, elektrikle çalıştırılabilecek ve yakıttan tasarruf edilebilecek.
Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Bayrakçeken, birinci sınıf öğrencisi Emre Kılınç'ın hazırladığı "Taşıtlarda Süspansiyon Sisteminden Piezoelektrik Seramikler ile Elektrik Elde Edilmesi Projesi"ne otomotiv firmalarının ilgi gösterdiğini söyledi.
Projenin, Bursa'da Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliğince (OİB) düzenlenen "Otomotiv Komponent Yarışması"nda, "Yenilenebilir Çevre ve Enerji" adlı kategoride 600 çalışma arasında üçüncülüğe layık görüldüğünü belirten Bayrakçeken, öğrencisinin bu başarısından gurur duyduklarını anlattı.
Yarışma sonrası Kılınç'a bazı otomotiv firmalarından davetler geldiğini bildiren Bayrakçeken, çalışmada yenilenebilir enerji ve çevre duyarlılığından hareketle elektrikli araçların menzilini artırabilmenin hedeflendiğini aktardı.
Yollardaki tümsek, çukur ve çakıllar nedeniyle araçlarda sürekli titreşim olduğunu vurgulayan Bayrakçeken, öğrencisinin çalışmasında bunun elektriğe dönüştürüldüğü bilgisini verdi.
Bayrakçeken, proje sayesinde araçlardaki süspansiyon noktalarının çevresine piezoelektrik sistemi kurularak elde edilen elektriğin, aküde depolanabileceğini ya da bataryaların şarj edilmesinde kullanılabileceğini dile getirerek, şöyle konuştu:
"Öğrencimizin projesinde, titreşimin elektriğe dönüştürülmesiyle elektrikli araçların menzil sorunu çözülebilecek. Elektrikli araçlar daha uzun kilometre kat edebilecek. Normal araçlarda ise klimada yakıt tüketimi ortadan kalkarak klima, elektrikle çalışır hale gelebilecek. Tabii bunlar şu anda uygulama aşamasında. Sadece süspansiyon sistemine yoğunlaştık. Başka şekillerde de elektrik üretilebilir. Bu uygulamalar sonunda elde edilen enerjiyi pratik olarak gördükten sonra daha net sonuçlar ortaya koyabileceğiz. Yani batarya boyutlarını küçültebileceğiz. Taşıt üzerinde elektrik üreten alternatörün boyutlarını küçültebileceğiz. Araçlarda elektrik ihtiyacı duyan alıcıların sorununu bu sistemle karşılayacağımız için ekstra pek çok avantaj sağlamış olacağız."
Kılınç ise hazırlık sınıfında duyurusunu gördüğü OİB'in yarışmasına katılabilmek için araştırmalar yaptığını ve üniversitenin desteğiyle projesini hazırladığını ifade etti. Yenilenebilir enerji ve çevre kategorisinde yoğunlaşarak fikir oluşturduğunu anlatan Kılınç, projesine patent almak için çalışma başlattığını sözlerine ekledi.