Sabancı Ailesi'nden kopan isimlerden Demir Sabancı. Sedes Holding çatısı altında topladığı 6 şirketiyle 3 sektörde; lojistik, perakende ve gayrimenkulde faaliyet gösteriyor. Son halka Gratis. Latincede 'neredeyse bedava' anlamına gelen Gratis'i "Bunlar nüfusun çok kiraların yüksek olduğu yerlerde yaygın konsept ve biz buna kolaylık marketleri diyoruz" şeklinde tanımlıyor. Krizin başladığı Eylül 2008'de çalışmalara başladıklarını söyleyen Sabancı, "Hesaplı risk aldık. Nefesini tutma kabiliyetin varsa neden olmasın" dedi.
YAĞIŞ DA OLUR GÜNEŞ DE
Gratis Genel Müdürü Mustafa Altındağ ile birlikte düzenlediği sohbet toplantısında Sedes Holding'i ve Gratis'i anlatan Demir Sabancı, Gratis'i kurmak için çalışmalara Eylül 2008'de başladıklarını, ilk mağazayı Temmuz 2009'da açtıklarını söyledi. Sabancı "Eylül'de dünyada kriz başlamıştı endişe duymadınız mı" sorusuna şu yanıtı verdi: "Mizaç olarak konservatif (tutucu) yatırımcıyız. Ama yine bazı riskleri göz önüne almak lazım. Yağışlı gün de oluyor güneşli gün de... Hesaplı kitaplı risk elbette alacağız. Nefesini tutma kabiliyetiniz varsa neden olmasın." Temmuz 2009'dan bugüne kadar geçen 6 aylık sürede 20 mağaza açtıklarını hedeflerinin bu yıl en az 60 mağazaya çıkmak olduğunu söyledi. Sabancı, şartların elvermesi halinde sayıyı 100'e çıkarabileceklerini kaydetti. 20 mağazayla 15 bin kişilik müşteriyi yakaladıkları ve 1 milyon adet ürün sattıkları bilgisini paylaşan Demir Sabancı, önümüzdeki birkaç yılda 500 adede ulaşabileceklerini ifade etti.
Raf bedeli alınmıyor
SABANCI'NIN verdiği bilgilere göre, Gratis'lerde raf bedeli yok ve bu 500 mağazaya çıktığında da olmayacak. "Biz marketçiliğin gayrimenkul kısmında değiliz" diyen Sabancı, "Ancak ürün verenlerle ortak kampanya yapacaksak tedarikçi buna katlanmalı. Onlardan pazarlama elemanı istemiyoruz ancak kendi personelimize eğitim veriyoruz. Bu eğitimin de bir karşılığı olmalı" diye konuştu.
ORTAĞI YOK
Sabancı'nın verdiği bilgilere göre Gratis sadece kendisine ait. İlk etapta 100 milyon dolar yatırım planlayan Sabancı, istihdamın da 60 mağazaya çıkınca 200'den 500 kişiye çıkacağını belirtti. Kolaylık marketleri adını verdiği konseptin; nüfusun çok, kiraların yüksek olduğu yerlerde yaygın bir konsept olduğunu belirten Sabancı, "Kişisel bakım ürünlerinde hayatı basitleştiren ürün gamını hedefledik. İki ebeveynin çalıştığı ailelerde zaman para kadar önemli. Bu nedenle ortalama 5 dakika yakınlıkta olmayı hedeflediğimiz için Gratis'lere kolaylık ve yakınlık marketi dedik" dedi. "Peki Gratis adı gibi ucuz mu" sorusuna Altındağ 'elbette' yanıtını verdi. 'Şımart kendini' sloganının lüks gibi algılandığını belirten Altındağ, otomobillerde klimanın eskiden lüks olduğunu ancak bugün bunun geçerli olmadığını belirterek sattıkları ürünlerin de böyle algılanması gerektiğinin altını çizdi.
İsmi avukattan almış
GRATİS Latince'de 'neredeyse bedava' anlamına geldiğini kaydeden Sabancı, "Uygun fiyatla kendimize özel ürünler satıyoruz. Bugün için 100 kadar özel ürün var ve ileride bu rakam artacak" dedi. Sabancı'nın anlattığı Gratis isminin alınış öyküsü de ilginç: "Bizim hukuksal sorunlarımıza bakan avukat bir sürü marka olacak ismi tescil ettirmiş. Avukat bize 'Elimdeki isimlere bakın beğenirseniz anlaşırız' dedi. Gratis ismini ondan bulduk.