İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin deniz taşımacılığı yapan şirketi İZDENİZ ile Türkiye Denizciler Sendikası arasındaki anlaşmazlık nedeniyle 23 gün süren grev, belediye şirketi İZDENİZ'e pahalıya mal oldu. İZDENİZ, vapurların çalışmadığı 23 günlük süreçte 4.8 milyon liralık bilet gelirinden olurken bunlara bir de Turyol teknelerinin uğradığı zarar eklendi. Sabah Egeli'nin ulaştığı bilgiye göre İzmir Büyükşehir Belediyesi, Turyol şirketi ile yaptığı anlaşma uyarınca Turyol'a ait her bir vapur için aylık belli bir miktarda mil garantisi verdi. Grev 23 gün sürünce Turyol bünyesinde iç körfezde yolcu taşıyan 10 gemi bu mili dolduramadı. Turyol grev nedeniyle yaşanan deniz ulaşımındaki aksamanın kendilerinden kaynaklanmadığını, dolayısı ile de zararlarının karşılanmasını istedi. Turyol teknelerine ödenecek para da dikkate alındığında 23 günlük İZDENİZ grevinin İzmir Büyükşehir Belediyesine faturası yaklaşık 6 milyon lirayı buldu.
ÇİLESİ DE CABASI
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin iç körfezde toplu taşıma hizmeti veren İZDENİZ Şirketi ile İZDENİZ'de örgütlü Türkiye Denizciler Sendikası arasındaki 250 işçiyi kapsayan toplu iş sözleşmesi görüşmeleri geçtiğimiz Temmuz ayında grevle sonuçlandı. Taraflar arasında anlaşma sağlanamayınca TDS 12 Temmuz'da iç körfezdeki yolculu vapur seferlerini durdurdu. Bunun sonucu olarak da Konak, Alsancak, Pasaport, Karşıyaka ve Bostanlı iskelelerinde deyim yerindeyse hayat resmen durdu. Günde ortalama 50 bin yolcu ile 3 bin araç taşıyan gemilerin çalışmaması İzmir'deki deniz ulaşımının da çökmesine neden oldu. Kent içi trafik kilitlenirken otobüs metro ve İZBAN gibi toplu ulaşım araçlarında da izdiham yaşandı. Şehir merkezinde yürütülen altyapı çalışmaları nedeniyle kent içi trafik kilitlenme noktasına gelirken Karşıyaka'dan vapurla Konak'a 15 dakikada giden İzmirliler grev nedeniyle otobüsle ya da araçları ile karşı tarafa geçebilmek için 1 saati aşkın bir süre harcamak zorunda kaldı. Grevden Turyol'a ait tekneler de nasibini aldı. İskelelerde liman hizmeti veren personelin grev nedeniyle iş bırakması sonucu liman hizmeti verilemedi. Bunun sonucu olarak da can ve mal güvenliği açısından riskli durum ortaya çıktığı için TURYOL' a ait 10 adet tekne de 23 gün süren grev boyunca seferlere çıkamadı. 23 günlük grev, İZDENİZ'i 4.8 milyon liralık bilet gelirinden ederken bunlara bir de Turyol'a ait 10 adet yolcu vapurunun çalışamaması eklendi. Egeli Sabah'ın ulaştığı bilgilere göre İZDENİZ ile Turyol şirketi arasında geçmişte imzalanan ve İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi'nce de onaylanan sözleşmeye göre İZDENİZ Turyol'a ait her bir gemi için aylık 1000 mil yol yapma garantisi verdi. Varılan anlaşma uyarınca İZDENİZ mil başına Turyol'a ait teknelere 95 lira ücret ödemeyi vadetti. Fakat gemiler grev süresince çalışmayınca İZDENİZ tekne başına 95 bin liradan toplamda 10 gemi için ödemesi gereken 950 bin lirayı Turyol'a ödemedi. Turyol da gemilerin çalışmamış olmasında bir kusurları bulunmadığını bu nedenle de İZDENİZ'in sözleşme hükümlerine sadık kalıp bu parayı kendilerine ödemesini talep etti. Şimdi tüm gözler taraflar arasında önümüzdeki günlerde yapılacak görüşmelere çevrildi. Anlaşma sağlanamaması durumunda uyuşmazlığın mahkemeye taşınabileceği sızan bilgiler arasında yer aldı. Tüm bu gelişmeler dikkate alındığında 23 günlük İZDENİZ grevinin işletmeye maliyeti de yaklaşık 6 milyon lirayı bulmuş oldu.