Dünyanın yeni cazibe merkezi İstanbul, sadece coğrafi ve tarihi özelliğiyle değil, hızlı değişimi ve çağı yakalayan yatırımlarıyla da iş dünyasının ilgi odağında.
Londra'da EuroMoney dergisinin Grand Connalght Rooms binasında düzenlediği Project Finance ödül törenindeyiz. En iyi finansman modellerine ödülleri verilecek. Finansın oskarları...
Dünyanın en iyi projecileriyle parayı en iyi kullanan bankacıları ve bu ikisini ideal anlaşmada buluşturan dünya çapında hukukçular bir arada.
Projeler arasında Roma'da bir havaalanından Fransa'da demiryolu ağına, adliye sarayından petrokimya tesislerine kadar bir dizi proje var.
Türkiye'den ödüle layık görülen ise İstanbul'un yeni rüyası Avrasya Tüneli... Bu tünel, Boğaziçi'nin iki yakasını denizin altından karayoluyla buluşturuyor.
Türkiye'nin önde gelen altyapı firmalarından Yapı Merkezi ve Kore ortak yapımı bu projenin maliyeti 1.1 milyar dolar. Yap- işlet- devret (YİD) modeliyle yapıldığı için tüm finansmanı özel sektör karşılıyor. Avrasya Projesi'ni Londra'da ödüle götüren de işte bu finansman modeli.
Ödül törenine Yapı Merkezi Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, kardeşi Özge Arıoğlu ve üst düzey yöneticilerle katılıyoruz.
Avrupa'nın en iyisi ödülünü alan Başar Arıoğlu şöyle diyor:
"Bu ödül, Türkiye- AB ilişkilerinin nereye geldiğini gösteriyor. Çünkü ilk kez Avrupa Yatırım Bankası (AYB) ile Avrupa Yatırım ve Kalkınma Bankası bir özel sektör firmasına kredi veriyor. Böylece özel sektör olarak AB'ye girmiş olduk. Yapı Merkezi olarak da buna öncülük ettiğimiz için gurur duyuyoruz."
AB ülkelerinin finanse ettiği AYB'nin 200 milyon euroluk kredi desteği ilk ve önemli... Ancak onun kadar önemli olan bir şey daha var: İstanbul'un kredibilitesi.
AYB'nin Akdeniz direktörü bir bankacı şöyle diyor: "İstanbul çok dinamik bir şehir... Yatırımcılar için farklı fırsatlar sunuyor. Henüz istenen noktada değil ama güven veriyor ve hızla gelişiyor."
Denizaltında 100 metre
YİD modeliyle özel sektörce yapılan Avrasya Tüneli 4 yıl önce ihale edildi. Ancak halen kazma vurulmadı. Yapı Merkezi danışmanlarından Murat Dedeoğlu bunun nedenini şöyle açıklıyor:
"Proje yeni nesil YİD modelinin ilk örneği. Finansman modelinden işletme yöntemlerine dek hepsinin yasal altyapısı yeni oluştu. Yani öncü bir proje. Şimdi öteki projeler daha kolay hayata geçecek."
Tabii bu projenin İstanbul açısından anlamı daha da büyük. Marmaray ve üçüncü köprüyle birlikte İstanbul'un çehresini değiştirecek. Yapılış yöntemi bile altyapı teknolojisinde nereye geldiğimizi gösteriyor.
Deniz dibinden 100 metre aşağıda açılacak tünel için 13 m. çapında tünel açma makinesi Almanya'da hazırlanıyor. Makineyle Harem'den girilecek Sarayburnu'ndan çıkılacak. İki katlı, alttan gidiş, üstten dönüş biçimindeki tünelin giriş ve çıkış yolları da genişletiliyor. Hatta Yenikapı bölgesinde 1 milyon insanın buluşabileceği bir miting ve etkinlik alanı da yapılıyor.
İstanbul'a ne katacağına gelince... Bunu da Başar Arıoğlu özetliyor: "İstanbul üçüncü hayaline kavuşuyor. 1.5 saatlik Göztepe- Kazlıçeşme arasını 15 dakikada alacak. Kısaca İstanbul'un iki yakası daha çabuk buluşacak."