Türkiye'de denizlerdeki petrol, doğalgaz ve yeraltı hareketliliğini izleyecek sismik geminin yapımına dün Tuzla'da başlandı. Gemi, 30 ayda tamamlanacak ve 100 milyon euroya mal olacak. Stratejik üstünlük ve teknolojik donanımı açısından Türkiye'ye önemli bir katkı sağlaması beklenen geminin ismi Barbaros Hayrettin Paşa olacak. Gemi için nisan ayında, Savunma Sanayi Müsteşarlığı ile İstanbul Denizcilik Gemi İnşa Sanayi arasında protokol imzalandı. Ardından teknik altyapı çalışmalarının yanı sıra gemide kullanılacak tüm malzemelerin siparişleri tamamlandı. Sismik geminin teknolojik donanımını, bilimsel araştırmalarını ve sistemlerini Aselsan ile Gate Elektronik yapıyor. Gemi üç boyutlu arama yaparken, deniz tabanında zemin durumuna göre 27 kilometre altındaki kaynakları, deprem, fay hattı hareketliliğini de tespit etme yeteneğine sahip olacak.
3 BİN METREDEN SU ÖRNEĞİ
2014'te tamamlanacak sismik araştırma gemisi, Maden Tetkik Arama Genel Müdürlüğü (MTA) bünyesinde kullanılacak. Türkiye'ye stratejik üstünlük sağlayacak gemi Nautilus'tan daha fazla teknik ve teknolojik donanıma sahip olacak. 86 metre uzunluğundaki geminin 22 metre genişliğe sahip olması planlanıyor. 18 knot sürate sahip olacak gemide 50 personel görev yapacak. Çok amaçlı araştırma gemisi, 2 ve 3 boyutlu sismik araştırma kapasitesi ile jeofizik, jeolojik, jeoteknik, batimetrik, hidrografik, oşinografik, hidroakustik araştırmalar yapma yeteneğine de sahip olacak. Uzaktan kumandalı su altı aracının da bulunacağı sismik gemiyle, 3 bin metre derinlikten su numunesi alınabilecek. Alınan numuneler anında analiz edilerek raporlar merkeze gönderilecek. Sismik gemi depremler, genel jeoloji, uygulamalı jeoloji, çevre jeolojisi ve yer bilimleri ile ilişkili diğer bilim dallarının da araştırma projelerini gerçekleştirme yeteneğine sahip olacak. Gemide streamer (algılayıcı kablo), sismik enerji kaynağı ünitesi (hava tabancaları), sismik veri işlem ünitesi, sismik kayıt ünitesi, sismik navigasyon ünitesi, yüksek ayrımlı sığı sismik sistemi, deniz manyetometresi sistemi, deniz gravimetresi sistemi, oşinografik ölçüm sistemleri ve jeolojik örnekleme ekipmanları ile uzaktan kumandalı su altı aracı (ROV) da bulunacak. İnsansız uzaktan kumandalı ROV, aynı zamanda hem numune alırken hem de kimyasal ölçüm yapabilecek. Üç boyutlu haritalar ve analizlerin çıkarılacağı veri tabanlarının yanı sıra, deniz dibinden alınacak numuneler sahile gönderilmeden gemideki labaratuvarlarda analiz edilecek.
'EŞİ, BENZERİ YOK'
SNR Holding'e bağlı İstanbul Denizcilik Gemi İnşa Sanayi'nin CEO'su Atilla Çiftçigüzeli, protokol imza töreninde yaptığı konuşmada, sismik geminin Türkiye'ye stratejik üstünlük kazandıracağını söylemişti. Çiftçigüzeli sözlerini şöyle sürdürmüştü: "Dünyada eşi benzeri olmayan bir denizaltı kurtarma gemisi inşa edeceğiz. Bu gemiyle ülkemiz önemli bir üstünlük kazanacak. Ülkemizin deniz üzerinde her türlü araştırmayı en etkin şekilde yapabilme yeteneği ortaya çıkacak. Denizin altındaki zenginliklere de ulaşılabilmesi hem Türkiye hem de bölgemiz için çok önemli bir stratejik başarı sağlayacak. Marmara depreminden sonra deniz üzerinde araştırma yapan yabancı gemiler tespit ettikleri bilgilerin büyük bölümünü bize vermediler. Şimdi bu gemiyle her şeyi görüp anında üç boyutlu haritalar, verilerle ortaya çıkaracağız. Bizim kontrolümüzde olacak. Stratejik üstünlük sağlamamız için çok önemli bir adım atılmış oldu."