Öger Tur Genel Müdürü Recep Yavuz, yaptığı açıklamada, Öger Tur tarafından 1 - 15 Temmuz tarihleri arasında, Türkiye'de tatil yapan 651 Alman turistle birebir görüşme ve form doldurma yöntemiyle bir anket yapıldığını ve ''turist gözüyle Türkiye'yi değerlendirmelerinin istendiğini'' bildirdi.
Anket sonuçlarında, Alman turistlerin Türkiye denince akıllarına ilk gelenin ''tatil'' olduğunun ortaya çıktığını vurgulayan Yavuz, bunu sırasıyla ''misafirperverlik'', ''döner'', ''halk pazarı'' ve ''hamam''ın izlediğini belirtti.
Halk pazarlarının turistler için Türkiye'yi çağrıştıran çok önemli bir farklılık olduğunu, hemen hemen hiçbir Akdeniz ülkesinde olmayan halk ve semt pazarlarının turistler için Türkiye'ye öz bir zenginlik olarak görüldüğünü ifade eden Yavuz, anketin dikkati çekici bir başka sonucunun da, camiler olduğunu kaydetti.
Her turistin mutlaka ziyaret ettiği camilerin Türkiye denince akla gelen özellikler arasında altıncı sırada yer aldığına işaret eden Yavuz, ''anket, Türkiye'nin önemli sembollerinden birinin de tarihi ve modern camiler olduğunu ortaya koydu'' dedi.
''İSTANBUL MARKA ŞEHİR
Değerlendirmenin en önemli sonuçlarından birinin de, İstanbul'un marka şehir olarak seçilmesi olduğunu bildiren Recep Yavuz, ''İstanbul, Avrupalının gözünde bir marka şehir olarak tarihten gelen kültürel mirası ile hafızalarda yer alıyor. Türkiye'de en çok tanınan kişi ise Atatürk. Tarkan ve Orhan Pamuk da en çok tanınan bilinen kişiler arasında bulunuyor'' diye konuştu.
Yavuz, 'Yüzde 100 Güneş Garantisi' sloganı ile yurt dışında nam salan Türkiye'nin en önemli ayrıcalıklarından birinin de güneş ve deniz olduğunu vurgulayan turistlerin, Türkiye'de en çok bilinenleri de kültür, tarih, her şey dahil, Türk kahvesi, Pamukkale, lokum ve Türk Mutfağı olarak sıraladığını kaydetti.
DOLMUŞ VE TÜRKİYE
Değerlendirmenin en önemli bölümlerinden birinin de turistlerin önerisi ile bilinenler listesine dahil olan ve 18. sırada yer alan ''dolmuş'' olduğunu ifade eden Yavuz, şunları söyledi:
'' Türkiye'deki dolmuş yolculuğu dünyanın hiç bir yerinde görülemeyecek kadar neşeli, eğlenceli ve hesaplı bir yolculuk olarak görülmekte. Ayrıca döner, Almanlar arasında Türk kahvesinden daha çok biliniyor.
Ortaya çıkan sonuçlar doğru analiz edildiğinde turistlerin bize verdiği mesajın çok açık olduğu ortaya çıkıyor. Öğrencilerle birlikte yaptığımız bu çalışma manipülasyondan uzak, tamamen şeffaf ve yansızdır.''
ANKET NASIL YAPILDI
Yavuz, 36 kişiden oluşan Holiday Plan - Öger Tur çalışanının görev aldığı anketin, Türkiye'de tatil yapan 14-75 yaş arasındaki turistlerle otellerde, tur ve transfer otobüslerinde ve Antalya havaalanında yapıldığını, çalışmanın 3 aşamada gerçekleştirildiğini belirten Recep Yavuz, anket hakkında şu bilgileri verdi:
''Amacımız, turistlerin Türklere bakışını ve Türkiye'nin onlarda yaptığı çağrışımı ortaya çıkarmaktı. Bu nedenle kendilerine sadece bir soru sorduk: 'Türkiye size neyi çağrıştırıyor?' Kendilerine yardımcı olmak ve yön göstermek için 15 resimli alternatif sunduk ve formların altında boş yer bırakarak, onların ilave yapmalarını istedik. İkinci aşamada anket formlarında cevap şıkkı olarak kendi hazırladığımız alternatifleri turistlerin ilave ettikleriyle birleştirerek yeni bir form oluşturduk. Son aşamada sadece bir sorunun yer aldığı boş bir anket formunu resimsiz olarak sunarak, turistlerin en fazla 3 cevap vermesini istedik. Böylelikle Türkiye ile ilgili olası bütün konu ve özellikleri hem bizim hem turistlerin gözüyle birleştirerek, geniş bir alternatif imkanını kendilerine sunarak önem sırasına göre sıralamalarını istedik.''