Düşünün
ki bütün ders notlarına istediğiniz anda ve istediğiniz yerde ulaşabiliyorsunuz. Hatta hocalarınıza aklınıza gelen her şeyi anında sorabiliyorsunuz. Size hayal gibi gelebilir ama artık öğrenci işleri böyle yürüyor! Sosyal paylaşım ağları çoktan eğitim alanına sızmış durumda. Facebook'ta öğrenci ve hocalar hem sınıf için hem de fakülte için ayrı gruplar kuruyor. Örneğin hocalar derse gelmeden önce öğrencilerinin hangi kitapları okuyacağını söylemek yerine direkt notlarını paylaşıyor ve öğrencilerin sorularını anında yanıtlıyor. Twitter ise derslerde not tutma olayını dijital ortama taşıyor. Notlar bir etiket altında tweet'leniyor. Instagram'da da dersin özeti niteliğinde kısa videolar paylaşılıyor. Yani bir süre sonra sosyal medya hesabı olmayan sınıfta kalacak. Dijital iletişim danışmanı ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi öğretim görevlisi Ercüment Büyükşener, derslerini tamamen dijital ortama aktaran eğitimcilerden. "Sosyal ağların sadece iletişim, eğlence ve sosyalleşme değil, bir eğitim aracı olduğuna da inanıyorum" diyen Büyükşener, yakında Facebook sınıfları kurma planları yapıyor.
- Sosyal paylaşım sitelerinin eğitime dahil olması yeni bir şey mi?
- Evet. Öğrencinin taşıdığı akıllı telefon ve tabletlerle eğitime entegre olmasında sosyal ağlar büyük önem taşıyor. Öğrencinin, sosyalleşmek için kullandığı sosyal ağ kavramında vakit geçirirken aslında eğitim platformunda vakit geçirmesini de planlamış oluyoruz.
-Neden Twitter'ı tercih ettiniz?
- Yeni dünyada kısa cümlelerle iletişim kurmak ve fikrini anlatabilmek önemli. Öğrencilerimizin Twitter'da #PUB315 ve #PUB204 ders koduyla not tutmasını sağlayarak dünyanın herhangi bir yerinden anında bu notlara ulaşmasını sağlayabiliyoruz. Aynı anda 50 öğrenci not tutunca kolektif bir not sistemi oluşuyor. Böylece bir öğrencinin kaçırdığını başka bir öğrenci Twitter'da tamamlıyor.
- Öğrenciler bu durumu nasıl karşıladı?
- Önce şaşırdılar ama sonra çok sevdiler.
"FACEBOOK'TA SINAV YAPIYORUM"
- Başka sosyal paylaşım sitelerinde de ders anlamında etkin misiniz?
- Facebook sınıfımda her an ders yapabiliyorum, hatta final sınavlarını Facebook sınıfımda yapıyorum. Bunun dışında blog sayfaları kullanıyoruz. Slideshare sunum sosyal ağını kullanıyoruz. Google Hangout aracılığıyla canlı yayın üzerinden öğrencilerimiz istediği yerden derse katılıyor
-Bu eğitim modeli faydalı oldu mu?
- Kesinlikle faydalı oldu. Sınıfta yorumdan kaçınan, az konuşan hatta hiç konuşmayan öğrencilerin Facebook sınıfında sürekli yorum yaptığını görmeye başladım. Normalde derste yorumda bulunmayan bir öğrencinin ders anında Twitter'da sürekli dersle ilgili 'tweet notlar' paylaştığını görmek katılımın arttığını gösterdi. Ayrıca sosyal ağlar üzerinde yapılan derslere katılan konusunda uzman profesyonellerin derse ve öğrencilere değer kattığını da görüyoruz.
-Yeni dünya düzeninde olması gereken eğitim sistemi sizce nedir?
Bence ilk kural artık bilginin kamu malı olduğunu anlamak. Öğretmenler olarak bilginin efendisi olmak yerine, bilginin moderatörü olmak durumundayız. Öğrencilerin bilgiye erişimini ve araştırmasını teşvik edecek deneyimleri tasarlamak öğretmenin ana görevi olmalı. Öğretmen ve öğrencinin eşit bir zeminde ders yapması gerektiğine inanıyorum. Eğitim hiyerarşik bir yapıdan çok hocanın ve öğrencinin işbirliğine, entegrasyonuna dayalı olmalı.
-Uygulamalar ve siteler çökebiliyor. Bu durumda öğrencileriniz nasıl bir yol izleyecek?
Farklı sosyal ağları kullanıp çevrimiçi ve sosyal eğitim zeminini genişleterek bu tarz çökmelerin önüne geçilebilir. Bulut Bilişim teknolojisi kullanarak öğrenci içeriklerini yedeklemek de mümkün.