* Sözleşme koşulları bile tek taraflı. Bilgilerinizi güncel tutmazsanız, hesabınızı kapatma hakkına sahipler.
* Kurucusu Mark Zuckerberg'in, zamanında bazı kullanıcıların mesajlarını okuduğu, hesaplarına girdiği iddia ediliyor.
* Gizlilik ayarlarını sürekli değiştiriyor. Karşı çıkanlara da "Artık devir değişti, herkes her şeyi paylaşmak istiyor," diye yanıt veriyor.
* Oyun programları ve uygulamalar söz konusu olduğunda, bilgilerinizi başkalarıyla paylaşıyor.
* Güvenlik zaafıyla ilgili halkı uyaranlara dava açıyor. 4 Hesabınızı tamamen silmeniz mümkün değil.
* Site bir dipsiz kuyuya döndü. Amacından uzaklaştı. Herkesin sadece ya işini ya da kendini tanıtmak için kullandığı bir mecra olup çıktı.
Bunlar, insanların Facebook'tan çıkmak için öne sürdüğü gerekçelerin sadece birkaçı. Sitenin, açıklama yapmaya gerek bile görmeden değiştirip durduğu güvenlik ayarlarından kullanıcıların çoğu mağdur. Eskiden arama yapıldığında çıkmayan profiller bugün meydanda ve isteseniz de 'görünmez' olamıyorsunuz. Kapalı sandığınız fotoğraflarınız, sadece arkadaşlarınızın görebildiğini düşündüğünüz paylaşımlarınız, eğer gizlilik ayarlarınızı yakın zamanda kontrol etmediyseniz, herkese açık. Kontrol ettiğinizde de eskisine oranla çok daha karmaşık bir güvenlik ayarıyla karşılaşıyorsunuz. Facebook'un yaptığının, evinizin alarmının kullanımını size haber vermeden zorlaştıran bir güvenlik şirketinden farkı yok aslında ve bu açıkta duran 100 milyon profil, geçtiğimiz hafta toplu olarak internete sızdı. 'İyi niyetli' hacker'ın yaptığı şey, duruma dikkat çekmekti yalnızca. Çünkü girip bakarsanız, bu sızan profillerin zaten hepsi açık. Facebook, paylaşım esasına dayalı bir site. Yöneticilerinin de sık sık tekrarladığı gibi; "Kullanıcılar paylaşmak için Facebook'a üye oluyor." İki jenerasyonu ayıran en önemli nokta da bu aslında. 25 yaş altı kullanıcıların çoğunun 'aşırı paylaşım'la bir alıp veremediği yok. İnternet sayesinde zaten herkesin her şeyi görebildiği bir sistemde büyüdüler. Fazla paylaşım yüzünden ileride başlarına gelebilecekleri henüz bilemiyorlar. 'Hiçbir şeyin silinmediği' internete konan bir fotoğrafın yarın istedikleri üniversiteye girmelerine engel olabileceğinden, kendileriyle ilgili yazdıklarının iş başvurularında bile karşılarına çıkabileceğinden haberleri yok. Kanada'da, Facebook üyeleriyle çalışmayan sigorta şirketleri var. "Bilmem nerede tatildeyiz," mesajı, hırsızlara açık davetiye olduğu için. Çocuk tacizcileri, dolandırıcılar; dünyada her 14 kişiden birinin üye olduğu sitede kimi ararsanız var artık: Geçtiğimiz günlerde Avustralya'da öldürülen genç kızın katilinin bile, Facebook sayesinde ona ulaştığı söyleniyor.
DEVLETLER FACEBOOK'A SAVAŞ AÇIYOR
Facebook'un elindeki bilgiler, öyle işiniz, mail adresiniz gibi konularla da sınırlı değil. Sürekli geliştirilen ayarlar sayesinde 'kimin profilini ziyaret etmişsiniz, en çok kimin fotoğraflarına bakıyorsunuz' gibi her türlü bilgiye sahipler. Kurucu Zuckerberg'in, elindeki bilgilerle kimin kiminle sevgili olabileceğini bile yüzde 33 oranında tahmin edebildiği söyleniyor. Peki bu bilgilerin 10 yıl sonra bir internet aramasıyla herkesin karşısına çıktığını düşünsenize! İşte tüm bu nedenlerden dolayı, aralarında Almanya ve Kanada'nın da bulunduğu ülkelerin müşteri hakları kuruluşları ve hükümetleri, Facebook'a alenen savaş açtı. 31 Mayıs, Facebook'tan ayrılma günü ilan edilmişti. Güvenlik zaafı nedeniyle 37 bin kişi, hesaplarını toplu olarak sildi. Stilist İrem Gürdeniz, yaklaşık bir yıl önce çıkmış Facebook'tan: "Gizlilik diye bir şey kalmadı. Ben kendim koymasam bile, birileri fotoğrafımı koyuyor. Bunun önüne geçmek mümkün değil. Ayrıca saçma sapan oyunlar, çeteleşmeler de hoşuma gitmiyor. Sadece işinle alakalı insanlara ulaşmak istiyorsan iyi bir site."
MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ: 100 ÜZERİNDEN 63
Gürdeniz'in de söylediği gibi başlarda sosyal çevreyle iletişim kurmak, eski arkadaşlara ulaşmak gibi sebeplerle girilen Facebook, amacından hayli sapmış durumda. İnsanların yerini markalar ve promosyonlar almış durumda. Profesyonel olarak Facebook'ta bulunmamak artık kariyer intiharıyla eşdeğer. Ama sitenin ve markaların da kontakta olmak için ihtiyacı duyduğu genç nesilde, ciddi bir memnuniyetsizlik söz konusu. Gelişmekte olan ülkelerde halen büyük bir hızla büyüyen site, ilk girdiği ülkelerde gerilemeye başladı. Facebook, Amerikan Müşteri Memnuniyeti Endeksi'nin araştırmasında çok düşük bir puan; 100 üzerinden 63 aldı. Facebook üyelerinin çoğu, siteden menun olmadıklarını ifade etti. Ama toptan çıkmaya da henüz hazır değiller. Hem Facebook'un kendine özgü 'tekeli' hem de alternatifsizlik, sevmeyenleri bile sitede tutuyor. Dinamo FM 103.8 Teknoloji Koordinatörü Muzo Berberoğlu, Facebook'u gerçek anlamda bir tekele benzetiyor: "Facebook'un kapalı bir platform olmasına, içeriden dışarıya bilgi çıkarmaya gelince bin takla attırmasına dayanamıyorum. İnternet zaten benim Facebook'um, niye hapsediyorsun beni illa kendi tel örgülü bahçene? Gizlilik ayarlarını sürekli değiştirip, en açık hale getirmesine de çok kızıyorum. Elim her an 'hesabı durdur' düğmesine gidebilir."