MOUNTAIN VIEW, California - Google'ın gizli projesi aslında araba sürücülerinin gözü önünde gerçekleşiyor. Firma, çevresinde meydana gelen tüm hareketi sezen bir yapay zekâ yazılımıyla çalışan kendi kendini sürebilen arabalar üzerinde çalışıyor. Normal bir şoförün hareketlerini aynen taklit ediyor. Yedi tane araba üretildi. Yapılan testlerde direksiyonun arkasında her ihtimale karşı bir şoför oturuyor ve teknisyenler de navigasyon sistemi vasıtasıyla sürüşü takip ediyor. Bu testlerde arabalar hiçbir insan müdahalesi olmadan bin 600 kilometre gittiler. Ayrıca nadir insan müdahalesiyle 225 bin kilometre kat ettiler. Hatta test arabalarından biri Amerikan'ın en dik ve kavisli yokuşlarından biri olan San Fransisko'daki Lombard sokağından bile indi. Mühendislerin söylediğine göre, proje sırasında meydana gelen tek kaza, Google arabası kırmızı ışıkta beklerken arkadan normal bir sürücünün çarpması oldu. Otomatik arabaların seri üretime geçmesine hâlâ yıllar var. Ancak onların uzun zamandır hayalini kuran teknoloji uzmanları, bu tip arabaların toplumu en az internet kadar değiştireceğini düşünüyor. Mühendisler, robot şoförlerin insanlardan daha hızlı tepki verdiğine, 360 derece görebildiklerine, uykularının gelmediğine ve alkollü araba kullanmadıklarına dikkat çekiyor. Mühendislere göre robot arabalar hayat kurtaracak. 2008'de ABD'de 37 binden fazla kişi trafik kazalarında can verdi. Ayrıca robot arabalar güvenli bir şekilde birbirlerine daha yakın gidebileceklerinden, mevcut yolların kapasitesini ikiye katlanabileceğini söylüyorlar. Robot arabaların kaza ihtimali daha düşük olduğu için daha hafif üretilebilir ve daha az yakıt tüketebilir. Google arabası projesinin fikir babası Standford Yapay Zeka Laboratuarı yöneticisi ve Google Street View harita servisinin mucitlerinden olan Sebastian Thrun. Robot arabalardan ateşli bir vaaz verir gibi bahseden Thrun, gelecekte elektronik çağrıyla gelen şoförsüz arabaların insanlar tarafından paylaşılabileceğini de söylüyor. Bu trafikte daha az araba olması, park yeri ihtiyacının azalması ve park yerlerinin başka türlü kullanılması sonucunu doğuruyor. Tabi arabalar aynı zamanda insanları da kendilerinden koruyabilecek. Thrun, "Arabadayken kendimizi kötü hissetmeden daha fazla SMS atma şansımız var mı? Arabalar kendiliğinden giderse var" diyor. Google'ın yapay zekâ teknolojisi kullanarak otomobil sektöründe devrim yapma çabası, firmanın hedefinin arama motorunu geliştirmekten çok daha fazla olduğunu gösteriyor. San Francisco'nun güneyindeki Google merkezinden geçenlerde yeni bir test sürüşü yapıldı. Sensörler ile donanmış bir Toyota Prius önceden GPS'ine programlanmış yarım saatlik bir rotada gidecek. Araba, merkezin bahçesinden Silikon Vadisi'nin içinden geçen 101'inci otoyolun kalabalık ve hızlı trafiğine daldı. Bilgi bankasında tüm yolların hız limitleri kayıtlı olduğu için bu sınırlara uyarak yoluna devam etti. Robot bilimcisi Christopher Urmson direksiyondaydı ama arabayı yönlendirmiyordu. Arabanın kontrolünü geri almak için üç şeyden birini yapması gerekiyor. Sağ eline yakın kırmızı düğmeye basmak, frene dokunmak veya direksiyonu çevirmek. Google'ın araştırmacıları robot arabaların geliştirilmesinin bazı hukuki soruları da beraberinde getirdiğini kabul ediyor. Yürürlükteki yasaya göre arabanın insan kontrolü altında olması gerekiyor. Ancak insan eğer robota fazlasıyla güveniyorsa ve trafikte olanlara dikkat etmiyorsa ne olur? Kaza olursa, zarardan kim sorumlu olur? Arabadaki kişi mi yoksa robotun yazılımını geliştiren firma mı? Cal i fornia Motorlu Araç Departmanı'ndan Yönetici Danışmanı Bernard Lu "Birçok açıdan teknoloji hukukun önünde gidiyor" diyor.