Soma'daki maden faciasının ardından bazı bankalar harekete geçti. Facianın mağdurlarının borçlarını silme kararı alan bankalar, farklı destek paketleri de hazırladı.
ŞEHİT ÇOCUKLARININ EĞİTİMİ HALKBANK'TAN
Soma'da yaşanan maden kazasından dolayı son derece üzgün olduklarını belirten Halkbank Genel Müdürü Ali Fuat Taşkesenlioğlu, hayatını kaybedenlere Allah'tan rahmet, ailelerine ve yakınlarına baş sağlığı diledi.
Ailelerin mağduriyetini azaltmak için üzerlerine düşen görevi yapmaya hazır olduklarını belirten Taşkesenlioğlu, hayatını kaybeden maden işçilerinin bankaya olan bireysel kredi ve kredi kartı borçlarını silme kararı aldıklarını, ayrıca hayatını kaybeden işçilerin çocuklarının eğitim masraflarını karşılamak amacıyla çalışmalara başladıklarını açıkladı.
ING BANK BORÇLARI SİLDİ
ING Bank, hayatını kaybedenlerin borçlarının silineceğini açıkladı.
Soma'da meydana gelen maden kazasında hayatını kaybeden işçilerin borçlarıyla ilgili, bankalar bir dizi çalışma yürütüyor. ING Bank Genel Müdürü Pınar Abay, şahsi Twitter hesabından yaptığı açıklamayla Soma'da hayatını kaybeden maden işçilerinin ailelerini ilgilendiren bir haber verdi.
"Soma'da yaşanan felaketten dolayı çok üzgünüm, başımız sağolsun acılı ailelere sabır diliyorum" şeklinde tivit atan Abay, bu tivitinden yaklaşık 5 saat sonra ayrıntılı haberi verdi.
Abay, saat 19.30 sularında attığı ikinci bir tivitle şöyle dedi;
Soma'da hayatını kaybeden tüm kredi müşterilerimizin kredi borçlarını silme kararı aldık.
Ayrıca Abay, hayatını kaybeden işçiler dışında ING Bank'ın Soma Şubesi'nin tüm diğer bireysel müşterilerinin de kredi ödemelerini faizsiz olarak 3 ay
uzatma kararının alındığını duyurdu.
GARANTİ BANKASI'NDAN DA ÖRNEK DAVRANIŞ
Garanti Bankası Genel Müdürü Ergun Özen, Soma'daki müşterileriyle ilgili kendilerinin de bir çalışması olduğunu söyledi.
Özen "Türk bankacılık sektörü bu tür hassas konularda kendini çok net ispat etti. Tabiiki gereken yapılacaktır. Soma'da meydana gelen durum çok üzücü. Biz de Garanti Bankası olarak gereken her türlü desteği vereceğiz. Buna şüphe olmasın. Bizim de Soma için benzeri bir çalışmamız olacaktır. Kar/zar meselesi bu tür konularda kesinlikle önemli değil."
ÖLEN BİR KİŞİNİN KREDİ BORCU OTOMATİK OLARAK SİLİNİR Mİ?
Özen, kredi kullandıktan sonra hayatını kaybeden bir kişinin borçlarının otomatik olarak silinip silinmeyeceği ile ilgili de şu açıklamayı yaptı;
"Bu tip konulara detaylı bakmak lazım. Borçlu kişinin bir kefaleti vardır ya da başkası da imza atmıştır. Bunlar önemli. Her olaya ayrı bakılır."
YAPI KREDİ BANKASI DA HAREKETE GEÇTİ
Yapı Kredi CEO'su Faik Açıkalın, Soma'da meydana gelen kazanın ardından kendilerinin de yürüttüğü çalışmalarla ilgili bilgi verdi.
Açıkalın, "Van depreminde ve şehitlerimizin ailelerinin acı günlerinde olduğu gibi, Soma kazasında da vatandaşlarımızın yanında olmak için konuyla ilgili tüm teknik çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Kaybettiğimiz madencilerimize Allah'tan rahmet, aileleri ve sevdiklerine sabır diliyorum." dedi.
AKTİF BANK BORÇLARI SİLECEK
Aktifbank, Soma'daki facianın mağdurlarının kredi borçlarının silineceğini şu açıklamayla duyurdu:
"Aktif Bank olarak PTT şubeleri ve bayilerimiz aracılığıyla Soma'da kullandırdığımız, borcu devam eden 651 adet, toplam 4,030,606 TL bireysel kredi geri ödemelerinin 2 ay faizsiz olarak ertelenmesi kararını almış bulunmaktayız. Bu elim kazada hayatını kaybeden müşterilerimizin kredi borçları ise yakınlarının başvurması durumunda silinecek ve sigorta tazminatları da ailelere ödenecektir."
ODEABANK DA DESTEK VERİYOR
Odeabank Genel Müdürü Hüseyin Özkaya, Soma'daki facianın acısını paylaştıklarını belirterek bankalarına borçların silineceğini şu ifadelerle açıkladı:
"Hayatını kaybeden ve yaralanan vatandaşlarımızın ailelerinin tüm kredi borçlarını silecek ve bölgede yaşayan diğer vatandaşlarımızın da kredi taksit ödemelerini maliyetsiz olarak, asgari 3 ay süre ile erteleyeceğiz."
İŞ BANKASI DA SOMA İÇİN HAREKETE GEÇTİ
İş Bankası'nın Soma açıklaması:
"Kaybettiğimiz maden işçilerimizin Bankamıza olan borçları silinecektir. Tüm maden işçilerimizin ve ailelerinin bankacılık hizmetlerinde ihtiyaç duyacağı her türlü kolaylık Bankamızca gösterilecektir.
Öte yandan, büyük kayıplar verdiğimiz bu olayda sadece maden işçilerimiz ve ailelerinin değil, tüm yöre halkının zorluklar yaşadığı dikkate alınarak, ilk aşamada, olaydan etkilenen müşterilerimizin bireysel ve ticari bütün kredilerinin ve kredi kartlarının ödemeleri de faizsiz olarak ertelenmiştir. Ayrıca, bu kapsamda yapılacak havale ve EFT işlemleri ücretsiz olarak gerçekleştirilecektir."
AKBANK DA BORÇLARI SİLECEK
Akbank'tan yapılan açıklamada "Bu elim olayda hayatını kaybeden madencilerimizin bankamızda bulunan bireysel kredilerini silecek" denildi.
Soma'da yaşanan elim olay neticesinde hayatını kaybeden vatandaşların ailelerinin ve yaralı madencilerimizin acılarını paylaştıklarını ifade eden Akbank Genel Müdürü Hakan Binbaşgil, "Akbank olarak bu zor günlerde büyük acılar yaşayan vatandaşlarımızın yanındayız. Yüklerini biraz olsun hafifletebilmek amacıyla gerekli hazırlıklarımızı yaptık. Bu elim olayda hayatını kaybeden madencilerimizin bankamızda bulunan bireysel kredilerini silecek, yaralı madencilerimizin de kredilerini başvurmaları halinde ihtiyaçları doğrultusunda yeniden yapılandıracağız. Soma Şubemiz ile bu zor günlerde vatandaşlarımız için gerekli her türlü desteğe hazırız. Milletce başımız sağolsun" dedi.
TEB BÜTÜN BORÇLARI SİLİYOR
Türk Ekonomi Bankası (TEB), Soma'daki maden kazasında hayatını kaybeden ve yaralanan bireysel müşterilerinin tüm kredi ve kredi kartları borçlarını silecek. Banka, Soma'daki tüm bireysel müşterilerinin ihtiyaç, konut, taşıt kredisi ve bireysel finansman kredileri de dahil olmak üzere tüm kredi ödemelerini de 3 ay erteleme kararı aldı.
TEB'den yapılan açıklamaya göre, Soma'daki maden kazasından etkilenen tüm bireysel müşterilerinin ihtiyaçları doğrultusunda gerekli kolaylıkları sağlamak üzere çalışmaların sürdürüldüğü belirtildi.
TEB'in, kazada hayatını kaybeden ve yaralanan bireysel müşterilerinin tüm kredi ve kredi kartları borçlarını sileceği vurgulanan açıklamada, şunlar kaydedildi:
"TEB, Manisa Soma'daki tüm bireysel müşterilerinin ihtiyaç, konut, taşıt kredisi ve bireysel finansman kredileri de dahil olmak üzere tüm kredi ödemelerini 3 ay erteleme kararı almıştır. Bununla birlikte TEB, yine 3 ay boyunca Soma şubesinden sunulan Kredili Mevduat Hesabından faiz almayacaktır. Soma şubesinden verilmiş bireysel kredi kartları için de ödemeler ve bekleyen taksitler 3 ay ötelenmiştir. Tüm bunların yanı sıra kazadan etkilendiği tespit edilen ve bu kapsamın dışında olan müşterilerin de mağdur olmaması için gerekli aksiyonlar alınacaktır."
TÜRKİYE FİNANS DA BORÇLARI SİLİYOR
Türkiye Finans da Soma'daki facianın ardından alacaklarından feragat etme kararı aldı.
Türkiye Finans'tan yapılan açıklamada şu ifadelere yer verildi:
"Manisa'nın Soma ilçesinde 13.05.2014 tarihinde meydana gelen maden kazası hepimizi yasa boğmuştur. Türkiye Finans olarak bu ve benzeri elim kazalarda doğrudan veya dolaylı etkilenen vatandaşlarımıza destek olmamız en önemli vatandaşlık borcumuzdur.
1- Soma'daki maden kazasında hayatını kaybeden tüm müşterilerimize kullandırmış olduğumuz hem kredi kartı hem tüketici finansmanı fonlarını ücretsiz olarak iptal ederek alacaklarımızdan feragat edeceğiz ve varsa hayat sigortalarını da varislerine ödeyeceğiz.
2- Soma'daki maden kazasından kurtularak hayatta kalan müşterilerimizin ise ödemelerini 1 Ocak 2015 tarihine kadar 7 aydan fazla masrafsız ve kar paysız erteleyeceğiz.
3- Soma'daki tüm bireysel müşterilerimizin ödeme ve ATM işlemlerini 1 Ocak 2015 tarihine kadar 7 aydan fazla masrafsız yapacağız.
4- Bununla birlikte KOBİ müşterilerimizin borçlarını da ihtiyaçları doğrultusunda 12 ay vadeye kadar kar paysız ve masrafsız yapılandıracağız."
ŞEKERBANK SOMA'DAKİ BORÇLARI SİLDİ
Şekerbank, Soma'daki facianın mağdurlarına destek için aldığı kararı şu yazılı açıklamayla duyurdu:
"Şekerbank 40 yıldır hizmet verdiği Soma'da yaşanan acı olay sonucu bölgede hayatını kaybeden tüm bireysel müşterilerinin Soma şubesi nezdindeki kredi ve kredi kartı borçlarını sildi.
Şekerbank, Soma'da yaşanan elim olayda hayatını kaybeden tüm müşterilerinin bireysel kredi ve kredi kartı borçlarını silerek, ilçede faaliyet gösteren esnaf ve işletme müşterilerinin borçlarını da 6 ay süreyle erteledi.
Şekerbank Genel Müdürü Halit Yıldız, 40 yılı aşkın süredir hizmet verdikleri Soma'daki maden ocağında meydana gelen kazadan duyduğu derin üzüntüyü dile getirerek şöyle konuştu: "1973 yılından bu yana Soma'da hizmet veriyoruz. Soma şubesi çalışanlarımızın da hemen hemen hepsi kendi memleketlerinde çalışıyor. İlçe halkıyla 40 yıla dayanan köklü bir ilişkimiz bulunuyor. Dolayısıyla bu olay başta şube çalışanlarımız olmak üzere hepimizi derinden etkiledi. Yanan yüreklerin acısı yanında önemi yoktur ama yine de Somalıların acısını paylaştığımızı göstermek için hayatını kaybeden tüm bireysel müşterilerimizin kredi ve kredi kartı borçlarını sildik. Bölgede ticaret yapan esnaf ve işletme müşterilerimizin de Soma şubemiz nezdindeki borçlarını 6 ay erteledik."
GSM OPERATÖRLERİNDEN SOMA'YA TAM DESTEK
Turkcell, Soma'da borçtan dolayı kapanan hatları iletişime açtı. Bir diğer operatör Turkcell'den yapılan açıklamada da meydana gelen faciadan duyulan üzüntü dile getirildi, maden ocağında hayatını kaybedenlere Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı dileğinde bulunuldu. Bölgedeki müşterileri için 75 dakika, 75 MB internet paketi ve 75 SMS'i ücretsiz olarak tanımlayan şirket, bölgede borçtan dolayı kapanan tüm Turkcell hatlarını bu süreçte iletişime açtı. Turkcell, bölgeden ve sosyal medyadan gelebilecek yardım çağrıları için de önceliklendirme yaparak, kesintisiz iletişim için 2G ve 3G mobil iletişim istasyonları ile bölgede şebeke desteği sağladı.
Vodafone Türkiye, Soma maden bölgesindeki tüm abonelere ücretsiz 100 dakika konuşma yükledi. Şirket, çiftçilere yönelik eğitimler düzenlemek amacıyla hayata geçirdiği 'Çiftçi Tırı'nı da 'Ücretsiz İletişim İstasyonu' olarak yeniden organize ederek, bölgeye yönlendirdi. Bu tırla Vodafone, bölgede bulunan halk için ücretsiz telefon, SMS, internet ve şarj hizmeti sunacak.
Türk Telekom da Manisa'nın Soma ilçesindeki maden ocağında meydana gelen facianın ardından, bölgede ücretsiz internet ve konuşma hizmeti vermeye başladı. Şirket, Türk Telekom ve TTNET ile ilgili tüm sabit hat kullanımının 12 ay boyunca ücretsiz olması kararı aldı. Şirket ayrıca, bu ailelerin Türk Telekom ve TTNET'e olan borçlarını da silecek. Türk Telekom, Manisa'daki tüm müşterilerinin çağrı merkezi hizmetlerini önceliklendirirken, Soma bölgesinde yer alan tüm Wi-Fi hot spot noktaları ve ankesörlü telefonlar her yöne ücretsiz olarak hizmet veriyor.