National Geographic kanalında ayıla bayıla izlediğim bir program var.
Adı, Zihin Oyunları...
Son bölümde pazarlama ve reklam tekniklerinin zihnimize nasıl hükmettiği ve bizi nasıl yönlendirdiği anlatıldı. Bir sinemanın büfesinde küçük boy patlamış mısıra 3, büyük boya ise 7 dolar etiket konuldu.
Mısır alanların yüzde 85'i küçük olanı tercih etti. Nedeni sorulduğunda, bir kap patlamış mısır için 7 dolarlık fiyatın çok pahalı olduğunu, bu nedenle küçük olanı tercih ettiklerini söylediler. Sonra deneyin ikinci bölümüne geçildi. Fiyat tabelasında 3 dolarlık küçük ve 7 dolarlık büyük boy patlamış mısırın arasına fiyatı 6.5 dolar olan 'orta boy' yerleştirildi. Bu kez müşterilerin yüzde 75'inin 7 dolarlık büyük boy patlamış mısır aldığı gözlendi. Nedeni sorulduğunda ise 'Orta boy ile arasında sadece yarım dolar var, niye almayayım ki?' yanıtını verdiler. İşte sizi daha fazla ve daha pahalıya yönlendirmek için küçük bir 'algı' operasyonu... Buna psikolojide 'asimetrik baskınlık' ya da 'tuzak etkisi' deniliyor. Kimbilir alışveriş yaparken daha hangi tuzaklara düşüyoruz...