Prey yıllar sonra geri döndü. Peki bu dönüşe değdi mi?
Prey, 1963 yılında ABD Başkanı John F. Kennedy'nin suikasttan sağ kurtulduğu alternatif bir evrende geçiyor. Başarısız olan suikast girişiminden sonra Kennedy, uzay araştırmaları ve teknolojiye daha fazla fon ayırır. Ülkeler arasındaki uzay yarışında rekabet bitmiş ve birbirini desteklemektedir. Uzay programı hızlanmıştır. İnsanlığın uzaydaki faaliyetleri nedeniyle birçok farklı türden oluşan Typhon isimli uzaylı ırkı Dünya'ya saldırır.
Amerika ve Sovyetler Birliği birlikte savaşarak Typhon'u ele geçirir. Ay'ın yörüngesinde Typhon için hapishane olan Kletka (Rusça kafes anlamına geliyor) isimli devasa uzay istasyonu inşaat ederler. 1964'te Sovyetler Birliği'nin dağılmasından sonra Amerika, Kletka'nın tüm kontrolünü eline alır ve Axiom Projesi'nin parçası haline getirir. Bu proje Typhon'un incelenmesi ve keşfedilenlerin Dünya yararına kullanılmasını amaçlıyor.
1980'de Pobeg Olayı'ndan sonra Kletka'daki bazı bilim insanlarının Typhon yüzüne ölmesi ve jeopolitik istikrarsızlık yüzünden Amerika, Axiom Projesi'ni sonlandırır ve Typhon'u istasyonda tutsak olarak bırakır.
2025'te ise işler değişiyor. TranStar isimli şirket Kletka'yı satın alıyor ve adını da Talos I olarak değiştiriyor. Şirketin hedefi nörolojik alanda geliştirme yapmak ve Typhon'u incelemektir. Araştırmalar insan beynini yeniden yapılandırarak Typhon fisyolojisini kullanan Neuromod'ların yaratılmasına yol açar. TranStar, Dünya'daki Neuromod satışlarıyla mali açıdan başarılı şekilde büyür.
2032'de yönettiğimiz karakter Morgan Yu, Talos I'deki araştırma ekine katılmak için kardeşi Alex tarafından işe alınır. Morgan, istasyona gitmeden önce bir dizi testten geçerken, denetleme uzmanlarından biri Typhon saldırısına uğrar. Olaylar aslında bundan sonra gelişiyor. Aslında Morgan, 2035 yılında ve üç senedir Talos I'de yaşıyor. Prey'in oldukça detaylı bir hikayesi var. Arka planda ilginç olaylar yaşanmış.
Talos I oldukça büyük
Morgan Yu'nun cinsiyetini seçebilirsiniz, ister kadın ister erkek olarak oynayabilirsiniz. Karar size kalmış. Ama daha fazlası yok.
Talos I büyük bir uzay istasyonu. 1960'lı yılların popüler retro fütürizmden, 20 yy ortalarına kadar Sovyetlerde yaygın olan tarzlara kadar geniş bir mimari karışım içeriyor. Art Deco tasarım göze çarpan unsurlardan biri.
Yapımcı Arkane Studios olunca Prey'de çeşitli oynanış türleri birleşmiş. Dishonored'ın gizliliği, bir FPS oyunun aksiyonu, System Shock'un belirli mekanikleri Prey'de yer alıyor. Bu yüzden Prey'i düz bir oyun olarak düşünmeyin. Talos I'de keşfedilecek birçok mekan var. Hatta zaman zaman daha önce oynadığınız bölümlere geri dönüş yapmak zorunda kalıyorsunuz. Ayrıca istasyon dışına yani uzaya çıktığınız oluyor. Böylece istasyonun bölümlerini bağlayan kestirmeleri de bulabilirsiniz.
Neuromod'lar, çipler ve Morgan
Prey'de çeşitli Neuromod'lar var. Bilgisayarları hacklemek, yük kaldırmak, tamir etmek ve başka şeyler için bu Neuromod'lar kullanılıyor. Oynanışı direkt olarak etkiliyorlar. Çünkü bazı yerleri geçmek veya ulaşmak için Neuromod'a ihtiyacınız var. Örnek olarak kapının önünde bulunan ağır yükler var diyelim. Eğer gerekli Neuromod yoksa o yükler orada kalıyor ve yolu kullanamıyorsunuz. Neuromod'lar oyunda ilerledikçe Morgan'a Typhon özellikleri kazandırıyor. Morgan'ın kıyafetini de geliştirebilirsiniz. Giysi geliştirmesi çiple yapılıyor, önemli avantaj sunuyor. Ayrıca çipleri değiştirme imkanınız var.
Oyundaki silah sayısı yeterli, ama kişisel favorim Gloo Canon oldu. Bu silah köpük oluşturuyor. Mesela bulunduğunuz mekanın üst katı var, ama oraya bir yol yok diyelim. Gloo Canon'la duvarda köpükten çıkıntılar oluşturup üst kata çıkabilirsiniz. Aynı şekilde yolunuz üstünde ufak bir boşluk var diyelim, köpüğü sıkıp orayı doldurun ve yolunuza devam edin. Bu silahın faydası bir hayli fazla. Bir oda da birden fazla düşman var diyelim, bulundukları odanın giriş kısmına köpük sıkarak onları kısa süreliğine odaya hapsedebilirsiniz. Ayrıca Gloo Canon, yaratıkları donduruyor ve saldırıya açık hale getiriyor.
Geri dönüşüm olanağı
Prey'de çöp geri dönüşüm sistemi var. Recyle isimli bu sistem, etrafta bulduğunuz çöpleri, nesneleri, işe yarayacak materyallere dönüştürüyor. Çıkan materyalleri sağlık paketi, cephane, silah yapımı kullanıyorsunuz.
Oyunda Mimic adında bir sistem bulunuyor. Mimic'ler ofis koltukları, çö kutuları gibi çevredeki cansız cisimlere benzemek için kamuflaj olabilen Typhon oluyor. Daha büyükler ise tarete veya daha karmaşık cisimlere dönüşme yeteneğine sahip. Talos I'de herhangi bir yere girince Mimic var mı yok mu diye tedirgin olabilirsiniz. Mimic türü Psychoscope tarafından tespit edilebiliyor.
Grafikler ve sesler
CryEngine ile geliştirilen oyunun grafikleri güzel. Zaten bölüm tasarımları başta belirttiğim gibi çeşitli mimarilere sahip, böylece oyuna değişik bir hava katılmış. Kullanılan renk paleti, tasarımla gayet uyumlu. Arkane iyi iş çıkarmış. Sesler ve müzikler ayrıca ele alınmalı. Seslendirmelerin profesyonellikleri belli oluyor. Karakterlerin bir şeyler anlatırken ki vurgusu, tonu belli oluyor. Müzikler Prey'in atmosferini tamamlıyor.
Prey'in hiç eksisi yok mu? Tabii ki var. Bazı yerlerde grafiksel hatalarla karşılaştım. Duvarın içine girmiş nesneleri görebilirsiniz.
Prey - PlayStation 4
+Aksiyon tatmin edici ve ödüllendirici
+Gloo Canon
+Uzayda geçen kısımlar değişiklik sunuyor
-Duvar içine girmiş nesneler gibi nadir grafiksel hatalar var