Robotların hakimiyetindeki yeni dünya düzeni!
Horizon Zero Dawn, büyük bir yıkımdan sonra vahşi yaşamda hayvanlar yerine robotların olduğu, insanların ise teknolojiyi terk ettiği bir zamanda geçiyor. İlk açıklandığı günden bu yana dikkatimi çeken bir oyun oldu. Horizon'da Aloy isimli bir avcıyı yönetiyoruz, olaylar bu avcı kadının etrafında dönüyor. Oldukça cesaretli ve yetenekli olan Aloy'la oyunda ilerledikçe, hayvan robotların nasıl ortaya çıktığını ve geçmişte neler yaşandığını öğreniyoruz.
Geliştirici koltuğunda Guerrilla Games var
Killzone serisinin yapımcısı olan Guerrilla Games tarafından geliştirilen Horizon Zero Dawn, Aloy'un çocukluğu ile açılış yapıyor. Bu bölüme oyunun temel dinamiklerini gösteren bir öğretici de diyebiliriz. Neyin nasıl yapılması gerektiği temel olarak anlatılıyor, ayrıca hikayemiz de burada başlıyor. Aloy, oyun boyunca kullanacağımız Focus isimli cihazı burada buluyor.
Aksiyon RPG sınıfındaki Horizon açık dünyaya sahip. Haritayı gezerek veya Tallneck denilen büyük robotların (Zürafanın devasa robot versiyonu) tepesine binip, overdrive ederek haritayı açabilirsiniz. Overdrive demişken oyundaki bu terimin tam olarak ne olduğunu sizlere açıklayayım. Aslında overdrive robotları hacklemeyi sağlıyor. Yapımda, geçici süreliğine robotlar sizden yana oluyor. Mesela binek robotları böyle ele geçiyorsunuz. Mızrağınızın ucunda yer alan bir cihazla bu olay gerçekleşiyor. Oyunun başlarında yaptığınız bir görevde overdrive cihazını alıyorsunuz.
Oyunu biraz daha açalım
Yapımda Aloy'un düşmanları robotlar ve insanlar. Düşmanları öldürmek için birçok yolunuz var, isterseniz direkt olarak okla düşmanlara saldırabilir, mızrağınızla dalabilir, robotları hackleyerek birbirine düşürebilir, tuzaklar kurabilirsiniz. Mesela otların arasında pusuya yatıp, size yaklaşan düşmanın işini bitirebilirsiniz. Tam tersi yola kurduğunuz tuzakların üstüne çekip, düşmanı etkisiz hale getirebilirsiniz. Bazı büyük robotları yok etmek için tuzak kurmak gerekiyor, enerjisini böylece aşağıya düşürebilirsiniz.
Horizon Zero Down'da toplamda 25 farklı robot hayvan var. Bazıları bildiğimiz geyik, aslan, kartal, boğa, at gibi hayvanların robot hali. Birkaç tanesi ise tamamen farklı, bu farklı olarak bahsettiklerim arasında dinozor benzeri gibi robotlar var.
Yeni eşyalar almak, silahları ve zırhları kuvvetlendirmek için robotlardan düşen parçalar önemli. Robotlardan silahları daha kuvvetlendirmek için modifikasyon parçaları çıkabiliyor. Ayrıca daha iyi silah ve zırhları almak için robotlardan düşen özel parçalara ihtiyaç var. Oyunda eşyalar yeşil (Nadir), mavi (Daha nadir) ve mor (En üst seviye ama bulunması en zor olan) olarak ayrılıyor. Silahları ve zırhları satıcılardan temin edebilirsiniz. Oyunda para birimi olarak metal parçaları geçiyor. Metal parçalarını eşyaları satarak veya düşmanlardan temin edebilirsiniz. Ayrıca düşen eşyalar ve etraftan toplanan bitkiler, cephane yapımında ve sağlığı yenilemede kullanılıyor. Aloy'un taşıdığı eşyaların kapasitesini artırmak için de hayvanlardan düşen eşyaları kullanıyorsunuz.
Silahlardan bahsetmişken, Aloy, mızrak, ok/yay, bomba atar, tuzak kurmak için Tripcaster, robotların hareket etmesini engellemek için Ropecaster gibi silahlara sahip. Bu silahlar da kendi içinde nadir, daha nadir gibi ayrılıyor. Mor renkli olanlar (Bu mor olanların adı Shadow) farklı cephane de çeşitleniyor. Zırhlar için de aynı durum söz konusu. Her zırhın belirli bir özelliği var ve üst seviye zırhlarda yani mor renklilerde bu özellikler en üst derecesinde. Ayrıca tüm silahlar ve zırhlarda modifikasyon imkanı her nadirlik sınıfıyla birlikte artıyor. Bu bahsettiklerim satıcılarda yer alanlar. Bir de oyunda Aloy'un sırtını yere getirmeyen ve önüne geleni dağıtacağı en iyi zırh ve silah var.
Ancient Armory görevinde 5 tane güç ünitesini bularak oyundaki en iyi zırha kavuşabilirsiniz. Silahı almak içinse avcılık görevlerini bitirmek lazım.
Odaklanma
Oyunda Aloy'un kullandığı Focus isimli cihaz var. Bu Focus'u oyun başında buluyorsunuz. Focus özetle düşmanların özelliklerini, hangi rotayı izlediği, iz sürmek gibi aktiviteler için kullanılıyor.
Horizon Zero Dawn'da ana görevler ve birçok yan görev var. Yan görevleri yaparak, Aloy'un seviyesini hızlı şekilde artırabilirsiniz. Görevler genel olarak tatmin edici, hatta zincir gibi birbirine bağlı olayları yaşıyorsunuz. Bu bahsettiğim olaylar yan görevde oluyor, tam görev bitti derken, bir bakmışsınız başka bir gelişme olmuş.
Karakterin maksimum seviyesi ise 50. yetenek ağacının tamamını açma imkanı var, ama bunun için ekstra görevleri yapmak ve ödülleri almak lazım. Bazı görevlerde ekstra yetenek puanı veriliyor.
Aloy'un Prowler, Brave ve Forager adında üç ana yetenek ağacı var. Prowler biraz daha gizlilik odaklı, Brave combat mekaniğine ağırlık verirken, Forager ise daha fazla eşya bulma ve sağlığı iyileştiren bitki taşıma kapasitesini artırıyor. İlk yeteneklere tek puan verirken, sonraları bu puan ikişer ve üçer olarak artıyor.
Yükleme ekranı yok
Horizon Zero Down'da en çok sevdiğim kısım yükleme ekranı olmaması oldu. Haritada bazı yerlere girip çıkıyorsunuz ve herhangi bir yükleme olmuyor. Mesela eski bir binaya girip, görevi yaptıktan sonra yeniden ana haritada istediğiniz yere gidebilirsiniz. Bu açıdan harika olmuş. Harita üstünde keşfettiğiniz kamp ateşlerinde oyunu kaydedebilirsiniz. Ayrıca bu kamp ateşleriyle hızlı seyahat edebilirsiniz. Hızlı seyahat, kamp bölgeleri ve şehirler için de geçerli.
Yapımda NPC'lerle konuşuyorsunuz ve diyalog seçenekleri var. İsterseniz mantıklı, ister kızgın veya tersleyici cevaplar verebilirsiniz. Ayrıca NPC'ler ilginç ayrıntılar paylaşabiliyor.
Görsellik ve sesler
Oyun görsel ve tasarım yönünden resmen sanat eseri. Aloy'un tasarımı harika. Karakterlerin animasyonları başarılı. Çevre ve şartlar değişiyor, görsel olarak ekrana harika yansıtılmış. Mesela ormanlık alandan çöl alana geçtiniz diyelim, çöl fırtınasına yakalanabilirsiniz. Dağ zirvesine tırmandınız, bir anda tipi bastırabiliyor. Dinamik olarak gece gündüz döngüsü ve hava şartları var. Aloy, tipi bastırdığında, kar yağdığında "Çok üşüdüm" diyerek kollarını birbirine kavuşturuyor, çölde kum fırtınasında ise ellerini yüzüne siper ederek "Çok yakıcı" diyor. Karakterin verdiği tepkiler muazzam olmuş.
Sesler ve müzikler açısından Horizon Zero Dawn'ı ayrıca ele almak lazım. Seslendirmeler oldukça kaliteli. Başta Aloy olmak üzere, tüm karakterlerin konuşmalarında tonlamalar, vurgulamalar belli oluyor. Aloy'un heyecanlı, mutlu veya kızgın olması ses tonuna yansıyor. Yapımcılar tüm detaylara dikkat etmiş, örnek vermek gerekirse dağdan inerken, Aloy kendince yorum yaparken, hafiften bile olsa yankılanmayı duyabilirsiniz. Müzikler muhteşem olmuş, oyunun havasına ve dünyasına yakışan Soundtrack var. Ana menü müziği hoşuma gitti. Bir parçayı Blade Runner'ın Vangelis tarafından hazırlanan müziklerine benzettim. Cyberpunk tadında bir şarkı var, Horizon Zero Dawn'da.
PS4'ünüz varsa Horizon Zero Dawn'ı oynamanızı tavsiye ediyorum. Oyun baştan sona kadar sürükleyici bir yapı sunuyor.
+Aloy
+Başarılı atmosfer
+Kaliteli grafikler
+Ses efektleri ve seslendirmeler
-Havada kalan otlar veya robotlar gibi bazı grafik hataları nadiren olabiliyor