Mastercard'ın geleneksel olan her yıl dünya genelindeki hediye alışkanlıkları araştırması bu yıl da tamamlandı. Araştırmalara göre insanlar hediye seçimlerinde ürün yerine deneyimi tercih ediyorlar. Dünya genelinde yaklaşık 200 ülkede yürütülen ve Türkiye'yi de kapsayan araştırmada online alışverişteki durdurulamaz yükselişi gözler önüne serdi.
Halen her 10 kişiden 9'u hediye alımı için bizzat mağazaya gitse de, online alışverişin hızı ve rahatlığına karşı koyamayanların sayısı her geçen gün artıyor. Türkiye'de ise durumlar daha farklı. Evinin konforunda rahat alışveriş düşüncesi dünya ortalamasının üstünde. Her 10 kişiden 3'ü "hediyemi tek tıkla alırım" diyor.
Hediye harcamalarını ortaya koyan anket, bu özel günde hediye alanların neredeyse yarısının sevgisini bir akşam yemeğine çıkararak göstermeyi tercih ettiğini ortaya koyuyor. Aşka giden yolun mideden geçtiğine inananları, sevdiğini seyahate götüren ya da romantik bir otel konaklamasını tercih edenler takip ediyor. Hediyesini pratik bir şekilde online alanların sayısı ise hem Türkiye'de hem dünya genelinde hızlı bir yükselişte. Dünya genelinde insanların çoğunluğu hediyelerini 3 gün önceden hazır ederken, her 3 Türk'ten 1'i hediye alımını son güne bırakıyor.
E-ticaretle yapılan harcamalar açısından tüm dünyadaki artışın üzerinde bir büyüme seyreden Türkiye'de, tüm dünyadaki eğilimin aksine "duygusal harcamalar" olarak adlandırılan çiçek, çikolata gibi hediye harcamaları ise giderek düşüyor. Bu düşüş ise Türkiye'de tüketicilerin sevdiklerine daha iz bırakan, hatta sosyal medyada paylaşmaya değecek hediyeler peşinde olduğunun bir göstergesi. Dünya genelinde restoran harcamaları cazibesini korurken, Türkiye'de ise romantik akşam yemeği yerine, otel konaklaması tercih ediliyor.
TÜRKİYE'DE HEDİYELER SON DAKİKA ALINIYOR
Dünya genelinde her 3 kişiden 1'i hediyesini günler öncesinden hazır ederken, Türkiye'de hediye alımı son dakikaya bırakılıyor. Öte yandan, bu konuda Avrupa'da Hollanda ve İngiltere dışındaki ülkeler Türkiye'den farklı değil. Ancak Orta Doğu, Afrika ve Amerika kıtalarındaki ülkelerde yaşayanlar hediyelerini daha planlı programlı alıyorlar.
"TEMASSIZ ÖDEMELER" YÜKSELİŞTE
Araştırma, ayrıca kartınızı ya da temassız özellikli cihazınızı elinizden bırakmadan hızlı, güvenli ve pratik bir şekilde ödeme yapabilmenize olanak sağlayan "Temassız" teknolojisinin de bu dönemde en tercih edilen ödeme biçimlerinden biri olduğunu ortaya koyuyor. Tutar olarak yüzde 311 gibi bir büyüme kaydederken, işlem sayısında da yüzde 203 artış tespit edildi. Detaya inildiğinde ise, özellikle seyahat, mücevher ve çiçek alımlarında temassız kullanımının arttığı göze çarpıyor.
Türkiye'de de tüketicilerin Mastercard güvencesiyle sunulan ve işlemleri 7 saniye daha hızlı yapmayı sağlayan bu pratik yöntemi sevdikleri ve artık kullanmaya başladıkları görülüyor.