Oda'dan yapılan açıklamaya göre, İKO ile Boğaziçi Araştırma ve Yönetim Danışmanlık iş birliğiyle hazırlanan Mücevher Sektör Endeksi'nin mayıs ayı sonuçları, siyasi belirsizliğin ekonomiye yansımasına ilişkin beklentileri ortaya koydu.
İstanbul'daki üretici, perakendeci ve toptancılarla 3-9 Haziran 2015 tarihleri arasında gerçekleştirilen araştırma, sektörün 7 Haziran seçim öncesi ve sonrası güven ve beklentilerini yansıtırken, kuyumcular uzun vadeye yayılacak siyasi belirsizliğin işleri olumsuz etkilediği görüşünde birleşti.
Araştırmaya katılan sektör temsilcilerinin, yurtiçinde oluşan siyasi belirsizlikten önemli oranda etkilendiği gözlendi. "Bu ay işlerinizin gelişimi ne yönde oldu?" sorusuna, katılımcıların yüzde 6,5'i "arttı", yüzde 66,7'si ise "azaldı" yanıtını verdi.
Katılımcıların, "Bu ay için mevcut yatırımınızı yapar mıydınız?" sorusunu, yüzde 19,8'inin olumlu, yüzde 60,6'sının ise olumsuz cevaplandırdığı belirlendi.
Aynı araştırmada, "Haziran ayında tedarikçilerden siparişleriniz ne yönde değişeceğini düşünüyorsunuz?" sorusuna karşılık, katılımcıların yüzde 9,1'i "artacak", yüzde 59,4'ü ise "azalacak" tahmininde bulundu.
"Önümüzdeki ayda satışlarınızın ne yönde değişeceğini düşünüyorsunuz?" sorusunda ise katılımcıların yüzde 10,2'sinin artacağı, yüzde 62,8'inin ise azalacağı görüşüne sahip olduğu tespit edildi.
Araştırmaya katılan kuyumculara yöneltilen "Haziran ayında yeni bir girişim yapmayı düşünüyor musunuz?" sorusuna ise yüzde 7,3'lük kesim "düşünüyorum", yüzde 87,2'lik kesim "düşünmüyorum" yanıtını verdi.
Yatırım eğilimi geriledi
Mücevher Sektör Endeksi araştırmasına göre, piyasa şartları göz önüne alındığında mevcut yatırımı yapma eğilimi, nisan ayına göre yüzde 39,8'den yüzde 19,8'e düştü.
Araştırma sonuçları ayrıca sektörde yer alan işletmelerin elinde bulundurdukları stok seviyesi açısından, yaklaşık yüzde 90'lık bir kesimin normal ve altı bir stok seviyesinde faaliyet gösterdiğini ortaya koydu.
Sektörde düğün sezonunun başlangıcı kabul edilen haziran ayında işlerin artması beklenirken, araştırmaya katılan kuyumcuların yüzde 62,8'i bu ay içerisinde satışların azalacağı yönünde beklentilerini dile getirdi.
Endeks çalışmasına katılan sektör uzmanları, gümüş, dolar, avro ve altın fiyatlarında haziran sonu için yükseliş beklediğini ifade etti. Araştırmaya katılanların yüzde 56'sı altının, yüzde 58,1'i doların, yüzde 56,8'i ise avronun haziran ayı sonunda yükseleceğini öngörüyor.
Endekse göre, Anneler Günü'nün de etkisiyle ciro payındaki kredi kartı oranının iyimser şekilde yükseldiği görülüyor. Kredi kartlı satışlarda, nisan ayına göre yüzde 23,5 yükseliş yaşandı.
Sektörden "Türkiye Kuyumcular Birliği" talebi
Mücevher Sektör Endeksi'nin son araştırmasında ilk kez ilçe bazında derinlemesine çalışma yapıldı. Bu araştırmada, mercek altına alınan ilk ilçe ise Bağcılar oldu. Bağcılar'da tüketicilerin yüzde 71,9'u altın takı alışverişine tek başına gitmeyi tercih ederken, eşiyle gitmeyi seçenlerin oranı yüzde 7,9 oldu.
Bağcılar'da takı alışverişlerini yatırım amaçlı gerçekleştirdiğini bildirenlerin oranı yüzde 68,5 olarak belirlendi. Tüketicilerin yüzde 69,9'unun ise alışverişlerinde kredi kartı yerine nakit ödeme şeklini tercih ettiği tespit edildi.
Araştırmaya katılan sektör temsilcilerinin yüzde 85,9'u, "Sektörün çözülmesini istediğiniz en önemli sorun ne?" sorusuna, "iş ehliyeti olan ya da olmayan herkesin kuyumcu dükkanı açabilmesi" şeklinde yanıt verdi.
Piyasada fiyat odaklı yıkıcı rekabet, sektörü ayakta tutan etik değerlerin kaybolması ve toptancıların perakendeye mal satması da çözüm istenen diğer sorunlar olarak gösterildi.
Araştırmaya katılan kuyumcuların yüzde 91,9'u ise Türkiye'de 18 meslek grubunda olduğu gibi kuyumculuk sektörünün yasasının hazırlanarak Türkiye Kuyumcular Birliği'nin kurulmasını istediğini bildirdi.