2011-2012 akademik yılında eğitime başlayacak olan üniversitede en az 250 saatlik uçuş eğitimi alacak olan pilotaj mezunları herhangi bir havayolları şirketinde kaptan yardımcısı olarak işe başlayabilecek. Üniversitenin ilk mezunlarının tamamı Türk Hava Kurumunda istihdam edilecek.
Türk Hava Kurumu Havacılık Vakfı tarafından merkezi Ankara Etimesgut'ta Türk Hava Kurumu Üniversitesi adıyla bir vakıf üniversitesi kuruldu. Üniversite, Havacılık ve Uzay bilimleri, Mühendislik, İşletme, Hava ulaştırma ve İzmir Hava Ulaştırma fakülteleri ile Havacılık Meslek Yüksekokulu, İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu ve havacılık ve uzay bilimleri, fen bilimleri ve sosyal bilimler enstitülerinden oluşuyor.
Üniversitedeki fakülteler ve meslek yüksekokulları bünyesinde Uydu Mühendisliği, Uzay Mühendisliği, Havayolu İşletmeciliği, Havaalanı İşletmeciliği, Hava Trafik Yönetimi, Mekatronik Mühendisliği, Havacılık Elektroniği ve Kabin Hizmetleri, Yer Hizmetleri Bakım Onarım, Biletleme gibi bölümler bulunuyor. Pilotlar ise Ankara ve İzmir'de kurulan Havayolu Ulaştırma Fakültesi'nde Pilotaj bölümlerinde yetiştirilecek.
''İLK İHTİSAS ÜNİVERSİTESİ''
Türk Hava Kurumu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ünsal Ban, AA muhabirine yaptığı açıklamada, üniversitenin, ''Türkiye'nin ilk ihtisas üniversitesi'' olduğunu belirtti.
Pilotların artık ''uçuş okulları'' yerine Hava Ulaştırma Fakültesinde pilot yetiştirileceğini, bu açıdan da Türkiye'de bir ilk gerçekleştirildiğini söyleyen Ban, ayrıca Türkiye'nin ilk ''Uydu Mühendisliği'' bölümünün de üniversitelerinde kurulduğunu kaydetti. Pilotluk eğitiminin bundan önce uçuş okullarında yapıldığını, Eskişehir Sivil Havacılık Meslek Yüksekokulunda da eğitim verildiğini anlatan Ban, artık bu eğitimlerin yükseköğretim düzeyinde olacağını belirtti.
Hava Ulaştırma Fakültesinde 4 yıllık lisans eğitimi 1 yıl da hazırlık olmak üzere öğrenim süresinin 5 yıl olduğunu ifade eden Ban, fakülteyi bitirenlerin pilot olarak doğrudan işe başlayabileceklerini kaydetti.
Ban, üniversitenin fiziki altyapısının ve öğretim üyelerinin hazır olduğunu belirterek, eğitim-öğretime 2011 Eylül sonunda başlayacaklarını bildirdi. Lisans Yerleştirme Sınavları'nda (LYS) sayısal ağırlıklı olan MF4 ve Havacılık Meslek Yüksekokuluna TM puanı öğrenci yerleştirileceğini belirten Ban, gelecek eğitim-öğretim yılında pilotaj bölümüne 50, hava işletmeciliği bölümüne 50 olmak üzere 100 öğrenci alınacağını anlatan Ban, ek yerleştirme sonuçlarına göre de kabin hizmetleri (host ve hosteslik) ile biletleme bölümlerine öğrenci kabul edileceğini, öğrenci sayısı 300-400'e çıkaracaklarını ifade etti.
''PİLOTLUK İÇİN ÜNİVERSİTE MEZUNU OLMAK ŞART''
''Az sayıda öğrenci alacağız ve üniversitemiz iş garantili olacak'' diyen Ban, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Havacılık ve uzay bilimleri alanına baktığımız zaman gelişmiş ülkeler, temelde gelişmelerini havacılık ve uzay bilimlerine yatırım yapmakla sağlamıştır. Gelişmiş ülkeler üç sektöre yatırım yapıyorlar. Havacılık ve uzay bilimlerine, ilaç sanayine ve bilişim teknolojilerine. Hatta son yıllarda artık bilişim teknolojilerinden yazılıma doğru yöneldiklerini görüyoruz.
Türkiye her ne kadar geç kalmış olsa da havacılık ve uzay bilimlerine bu şekilde girmiş olacak. Çünkü sektör son 7 yılda yaklaşık 5 kat büyümüş durumda, sadece Türk Hava Yolları bazında söylüyorum. Özel sektörü de dahil ettiğimiz zaman büyüme oldukça fazla. Sektörün ihtiyacı da çok yüksek. Türkiye'de sadece 600 yabancı pilot çalışıyor. Demek ki bu kadar ihtiyaç söz konusu. Mesela kabin memuru olarak Türkiye'nin yıllık 6 bin memura ihtiyacı var çünkü işçi devinimi çok fazla bu sektörde.
Bu sektörde maaşlar da çok yüksek. Mesela Türkiye'de bir pilot işe başladığı zaman aldığı ortalama maaş 6 bin dolar civarında yani yaklaşık 10 bin TL.
Türkiye'de pilot ihtiyacı uçuş okulları vasıtasıyla gideriliyordu, 12-18 aylık eğitim alıyorlardı. Biz bunu fakülte eğitimine taşıyoruz. Bunun için Mesleki Yeterlilik Kurumu ile de çalışma yaptık ve pilot olabilmek için lisans mezunu olma şartı getirildi. Artık pilotlar fakülte mezunu olmak zorunda. Eskiden lise mezunu birisi de pilot olabiliyordu.
Havacılık sektöründe kabin hizmetleri alanı var. Kabin hizmetlerinde, şimdiye kadar Türk Hava Yolları üç aylık eğitimlerle kabin memuru yani host ve hostes yetiştiriyordu. Bu bir eğitime bağlı değildi. Çok ender bir-iki okul var ama onlar da Türk Hava Yollarına için eğitim veriyorlardı. Biz bunları meslek yüksekokulları bünyesine taşıyoruz.''
ÜCRETLER
Eğitim dili İngilizce olacak üniversitenin ücretlerine ilişkin de bilgi veren Ban, ''uçuş'' eğitimi yapılacağı için maliyetin yüksek olacağına işaret etti. Meslek Yüksekokulunda ücretlerin 10 bin TL'den başlayacağını, İşletme Fakültesinde 17 bin 500 TL, Pilotaj bölümünde bir saatlik uçuşun 312 dolara mal olması nedeniyle yaklaşık 30 bin TL olacağını bildirdi.
Ban, Pilotaj bölümü öğrencilerine 4 yıllık lisans eğitimleri boyunca en az 250 saatlik uçuş eğitimi verileceğini, bu öğrencilerin akademik yönden de eğitim alacaklarını anlatarak, ''Bu öğrencilerimizin pilot olabilmeleri için en az 250 saat uçuş gerçekleştirmeleri gerekiyor. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün zorunlu tuttuğu süre bu. Öğrencilerimiz mezun olur olmaz herhangi bir havayolu şirketinde kaptan yardımcısı olarak işe başlayabilecekler. İlk mezunlarımızın tamamını Türk Hava Kurumu kendi bünyesinde çalıştıracak. Çünkü bizim de 74 uçağımız var. Bu nedenle, 'mezun olan öğrencilerimizi biz alalım, biz çalıştıralım' diye karar aldık'' dedi.
''UZAY ADAMLARIMIZ'' OLACAK
Türkiye'nin pilot ihtiyacı karşılandıktan sonra nasıl devam edileceği sorusuna Ban, ''Varsayalım ki sektör artık pilota ihtiyaç duymadı yerine konulabilecek şeyler var. Bundan 50-60 yıl öncesinde başka hava araçları gündemde değildi ama şimdi artık 'uzay araçları' diyoruz. İleriki yıllarda biz de uzay araçlarını kullanan insanlar yetiştireceğiz, 'uzay adamlarımız' olacak. İnşallah 2023 hedefindeki uzay aracını kullanan öğrenciler bizim öğrencilerimizden olacak. Hedefimiz bu'' yanıtını verdi.
Türkiye'nin coğrafi konumuna işaret eden Ban, stratejik bir öneme sahip olduğunu vurguladı. Ban, şöyle konuştu:
''Orta Doğu'da, Orta Asya'da, Çek Cumhuriyeti hariç Avrupa'nın doğusunda Moskova'dan aşağı bölgelerde bu anlamda havacılık ve uzay üniversitesi yok. Bize çevre ülkelerden de çok büyük talep geleceğini düşünüyoruz. Önümüzdeki sene yabancı ülkelere de açılım gerçekleştireceğiz.
Türkiye'nin bu sektöre ihtiyacı var. Mesela bakım onarım elemanına. Firma eleman arıyor, fakat bulamıyor, gidiyor yurtdışından getiriyor ve çalıştırıyor. Niye bizim insanımız çalışmasın?
Orta Doğu'da kalkan uçaklar var, bu uçaklar nereye gidecek bakıma. En yakın Avrupa var. İşte biz onları Türkiye'ye getirebilirsek müthiş olur. Türkiye'de 800 tane helikopter var. Orta Doğu'da, Orta Asya'da helikopter bakım merkezi bulunmuyor. Tüm bunlar için bu üniversite çok önemli.''
Üniversitenin aynı zamanda ''Ar-Ge'' çalışmaları da yapacağını belirten Ban, üniversiteye başvurabilmek için LYS puanlarının yanı sıra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünün belirlediği bir hastaneden sağlık raporu gerektiğini sözlerine ekledi.