Pandemi nedeniyle moda haftalarından, lansmanlardan, uzak kaldık. Ama moda dünyası boş durmuyor. Şimdilerde TV dizileri moda tasarımcılarının, firmaların podyumu haline gelmiş durumda. Dizilerde önemli rollerde yer alan kadın oyuncular da markaların yeni mankenleri konumunda.
Diziler yayınlanınca internet sitelerinde ve Instagram hesaplarında o bölümde oyuncuların giydiği kıyafetler birer birer paylaşılıyor. Kadınlar da bu parçaların peşine düşüyor.
Peki hiç merak ettiniz mi bu oyuncuları kimler giydiriyor, bu kıyafetleri kimler seçiyor? Biz merak ettik ve atv ekranlarının iddialı dizilerinde kostümlerden sorumlu isimlerin peşinde düştük. Karakterlerle bu kadar uyumlu kıyafetleri nasıl seçtiklerini, karakterlerin tarzına nasıl karar verdiklerini ve tüm bu kıyafet seçiminde nelere dikkat ettiklerini sizler için öğrendik.
NİLÜFER ÇAMUR (Maraşlı/Genel sanat yönetmeni)
Oyuncunun fiziksel özellikleri etkili
"Dizide oyuncu için kıyafet seçerken ilk olarak canlandırdığı karakteri analiz ediyoruz. Mahur (Alina Boz) modern, rafine ve sade bir şıklığı tercih ediyor. Genel olarak sokak modasını kendisine göre yorumladığını söyleyebiliriz. Mesela dizideki Firuzan yani Rojda Demirer'in tarzı daha avangart. Dilşad (Melis İşiten) ise casual bir şıklık içinde.Kostümle beraber, saç, makyaj ve aksesuvarlarına tek tek dikkat ediyoruz. Tabii ki tüm bu seçimlerde oyuncunun saç, göz ve ten rengi de önemli. Oyuncuya yakışmayacak, onunla uyumlu olmayacak parçaları kombinler içine eklemiyoruz.
Karakter genel olarak sokak stilini benimsediği için popüler günlük markalardan bolca tercih yapıyoruz. Ama bazı parçalar için ayrı bir özen göstermemiz gerekiyor. Mesela Mahur'un dizinin ilk bölümünde yer alan ödül töreninde giydiği elbise o sahne için özel olarak tasarlandı. Dizide yer alan tüm özel kıyafetler Still Atölye tarafından realize edildi. Merve Cisko da oyuncumuz için palto ve takımlar tasarladı."
AYNUR TORUN (Bir Zamanlar Çukurova/ Kostüm tasarımcısı)
İlham dönemin stil ikonlarından
"Hilal Altınbilek, Melike İpek Yalova başta olmak üzere kadın karakterleri giydiriyoruz. Bazen günlerce kafamda o karakterin stilini oluşturmak için çalışıyorum. Araştırmalar yapıyorum, filmler izliyorum, o dönemin stil ikonlarına bakıyorum ve dönemdeki model uygulama kitaplarını okuyorum. İlk olarak genel sanat yönetmenimiz ve yönetmenimizle her detayı konuşarak bu işe başlıyoruz. Kostüm tasarımlarının, dekor ve sahneye uygunluğuna karar veriyoruz. Her karakter için uzun bir araştırma ve stil oluşturma çalışması yapıyoruz. 70'li yılları genel olarak kendimize referans alıyoruz ama karaktere göre geçmişteki yakın tarih stillerinden de uyarlama yapıyoruz. 60 ve 70'li yılların stillerini Çukurova bölgesinde yaşayan karakterlerimize göre uyarlıyoruz.
Bütün kostümleri sahnesine göre tasarlıyorum sonra dikim aşaması ve son olarak oyuncuya giydirme aşaması var. Sonrasında sette çalışan kostüm ekibi arkadaşlar devam ediyor.
Terziler, ustalar, el işçileri her kostümü ayrı bir özen içinde hazırlıyoruz. Çanta, ayakkabı ustalarımız, kostümleri diken ustalarımız, şapka tasarımcımız, hepsiyle uyum içinde tasarladığım kostümlerin üzerinde çalışarak bir bütün konsept yaratıyoruz."
SEVİLAY ÇETİNTAŞ (Hercai/Kostüm sorumlusu)
Tercihlerde şehir ve mekanlar önemli
"Reyyan (Ebru Şahin) dizideki en önemli kadın karakter. Masum, iyi kalpli, yardımsever, ailesine düşkün ve korumacı bir karaktere sahip. Dolayısıyla stil olarak bu özelliklerine uyan naiflik, saflık ve sadeliği yansıtan kostümler seçiliyor. İkinci ana kadın karakter ise Azize (Ayda Aksel). Yaşamı boyunca çektiği acılar nedeniyle hayata ve insanlara karşı öfkeli biri. Bu nedenle güçlü ve baskın yapısını yansıtan kostümler seçiliyor.
Anlatılan hikaye ve olay örgüsünün geçtiği şehir ve mekanlar genel olarak kostümlerin seçimindeki en temel unsuru oluşturuyor. Dizideki iki büyük ve güçlü aile, bu ailelerin sosyo-ekonomik durumları, yaşadıkları mekanlar ve aile mensuplarının karakter yapıları kostüm seçimlerini belirleyen unsurlar...
Karakterlerin çoğunun kostümleri hazır alınıyor. Buna karşın senaryo gereği kimi kostümler özel olarak diktirilebiliyor. Dizi karakterleri içinde Azize'nin tüm kostümleri özel olarak dikiliyor. Senaryo gereği ihtiyaç duyulduğunda bazı aksesuvarlar özel olarak yaptırılıyor. Örneğin Aslanbey ailesine ait aslan broşu, yüzük, gerdanlık vb. aksesuvarlar özel olarak yaptırıldı. Reyyan'ın giydiği kaftan da özel el işçiliği çalışmalardandır."
SERDAR BAŞBUĞ (Kuruluş Osman/Kostüm tasarımcısı)
Tarihi bilgiler belirleyici oluyor
"Karakterlerin kostümlerini hazırlarken öncelikle tarihsel bulguları göz önünde tuttuk. Döneme ait araştırmalardan edindiğimiz bilgileri, günümüz estetiği ile birleştirip ortaya bir sentez çıkardık. Biraz da stilize ederek kendi yorumumuzla kendi dünyamızı oluşturduk. Ardından sanat yönetmenimizle toplantılar yapıp tarih danışmanlarımızın da verdiği bilgiler üzerinden çizimler yaptık ve üretime geçtik.
Kadın karakterlerimizin kostümlerinde; obadaki görevleri, yaşları, oba halkı ile olan ilişkileri ana etken. Anadolu Selçuklu giysilerini konu alan geniş bir araştırma maalesef yoktur. Bu noktada Kaşgarlı Mahmut'un divanında belirttiği bazı detaylar, Osman Turan'ın yazdıkları, 13. yüzyılda bir aşk hikayesini anlatan ve içinde renk minyatürleri bulunan, gerek giysi, gerek günlük yaşama dair bilgiler veren Varka ve Gülşah eseri, bazı müzelerde bulunan heykeller gibi kaynaklardan yararlandık.
Kostümler ve aksesuvarlar, konunun uzman kişileriyle üretiliyor. Üretim sırasında 13. yüzyıl el işi detaylarına olabildiğince sadık kalmaya çalıştık."
GÜLCAN SARI (Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz/Kostüm şefi)
Karakterlerin kişiliğine bakıyoruz
"Sanem Çelik, Pelin Akil Kalabalık, Sevinç Kıranlı ve Sevil Akı Saner gibi kadın karakterlerin kostümleri tabii ki canlandırdıkları kişilerden yola çıkarak belirleniyor. Gelen senaryoyu mercek altına aldıktan sonra senaryodaki karakter kodlarına uygun seçimler yapıyoruz. Genel olarak gösterişli feminenliği, dozunda bir maskülenlikle dengeleyen kombinlerle karakterlerimizi giydiriyoruz. Ortaya dikkat çekici, bir o kadar da dengeli kıyafetler çıkıyor.
Her bir karakterin çizgisi o kadar net ki herhangi bir kadın karakterimizin kostümünü görünce onun hangi karakter olduğunu anlayabilecek çizgilerde ilerliyoruz. Günümüzün şehir hayatı kadınlarını ele alırken aynı zamanda köklü bir aileden gelen geleneksel kültürü göz önünde bulundurarak her karakterimize uygun parçalar seçmeye özen gösterip karakterlerimize uygun olacak şekilde kostümlerle giydiriyoruz."
METİN BİRİNCİ (Akıncı/Kostüm tasarımcısı)
Kıyafetler özel atölyede dikiliyor
"Akıncı'nın oyuncu kadrosu için kostümler hazırlanırken oyuncularla birebir çalışıldı. Kıyafetlerin birçoğu özel olarak Matin Berenjian atölyesinde dikildi. Ayrıca Barrus London, La Melanj markalarıyla çalışıldı. Aksesuvarda da Mon Reve bijuteri gibi markaların özel dokunuşları oldu.
Cevdet'in kızı Didem (Deren Talu) karakterini zengin ama mütevazi bir genç kız olarak kodladık. Spor ama şık bir stil ile harmanlanan tarzı renkli spor ayakkabıları ile bütünleyerek bir dinamik kazandırdık."