Çok
değil, 1.5 yıl önce otomobil sahibi çaresizlerden biriydim. Sonunda servis ücretleri, park, vergi, trafik derdi derken o sihirli kararı verdim. Otomobili sattım. Artık kendimi daha huzurlu, daha mutlu hissediyorum. Basit bir matematikle anladım ki, yılda 3-5 bin kilometre araç kullanan biri için otomobil sahibi olmak akıllı işi değil. Ne akıllı evler, ne akıllı otomobiller çevre koşulları uygun olmadan tam verimle kullanılabiliyor. Madem otomobiller akıllandı o zaman kendi kendine de park etmeyi de bilsin. Bizim ev eşyaları konusunda uzman olduğunu düşündüğümüz Bosch otomobilleri de akıllandırmış, tek tuşla otomobilinizi parkta boş alana park ettiriyor. Üstelik akıllı otomobil sadece sürücüsüz otomobil anlamına gelmiyor, sürücü hatalarını da ortadan kaldırıyor.
GÜVENLİ SÜRÜŞ EĞİTİMİ
Otomatik vites dışında otomobil kullanmayı beceremeyen teknoloji yazarı olarak Bosch tarafından İngiltere'de güvenli sürüş eğitimine davet edildim. Bosch'un beyaz eşya ve elektrikli ev aletlerini biliyordum. Bir de matkap ve otomobil servisi kısmını. Ancak bunlar genelde kulaktan dolma bilgilerdi. Shakespeare'in doğduğu kasaba olan Stanford-upon- Avon'dan yola çıkarak iki saat sonra vardığımız Mira Teknoloji Parkı'nda motor hariç neredeyse her şeyin Bosch tarafından üretildiğini öğrendim. Otomotiv dünyasına aşina olanların kullandığı değişik kısaltmalar var. Çoğunluğu üç harften oluşuyor. Bu kısaltmaların en ünlüsü ABS'nin frenlerle ilgili olduğunu biliyordum. Ancak bundan daha fazlası var. Almanya'da gerçekleştirilen araştırmaya göre, arkadan çarpmalı kazaların yüzde 72'si sürücü destek sistemleriyle önlenebiliyor. Kazaların yüzde 90'ını insan hatasından kaynaklandığına göre güvenli sürüş için geliştirilen bu kısaltmalarla anlatılan teknolojiler hayat kurtarıyor.
ÇARPMAK MÜMKÜN DEĞİL
Bosch'un geliştirdiği güvenli sürüş teknolojilerinin önemli bölümü Avrupa Birliği regülasyonlarıyla Türkiye'de de yürürlüğe giriyor. Kasım 2014'ten itibaren ESC (Elektronik Denge Kontrolü) frenleme sistemlerine yönelik zorunluluk getiriliyor. Test sürüşleri sırasında Otonom Acil Frenleme sistemi yaklaşık 60 kilometre hızla gelen arabayı kırmızı ışıklı sinyaller vererek durduruyor. Adaptif Hız Sabitleme sistemi uzun yol sürücülerine destek olurken Şerit Koruma teknolojisi istem dışı hareketlerde direksiyonu titreterek uyarıyor.
KADINLAR PARK DESTEĞİNİ SEVECEK
Erkeklerin sübjektif yakıştırmasıyla kadınların sahip olduğu söylenen park etme sorunu da güvenli sürüş teknolojisiyle çözülüyor. Önce sinyali veriyorsun. Sonra park düğmesine basıyorsun ve iki otomobilin arasındaki mesafeyi ölçmene bile gerek kalmıyor. Otomatik ölçümleme yapılıyor. Park yapılıp yapılmayacağı bilgisi sürücüye veriliyor. Yapmanız gereken otomobili durdurup aracı geri vitese almak. Sonrasında ellerinizi direksiyondan çekip sadece debriyajı ayarlıyorsunuz. Sürücü Park Desteği ile aracın kendi kendine park etmesi sağlanıyor. İşte bu kadar kolay!
HEDEF SIFIR KAZA!
Bosch
Türkiye tarafından gerçekleştirilen ve sürücü destek sistemlerinin bilinirliğine ışık tutan Otomotiv Araştırması'na göre, sürücülerin çoğu son bir yılda tehlikeli durumlarla karşılaştığını belirtiyor. Bu durumlar arasında, yüzde 77 ile ani fren yapma, yüzde 54'le fren yapmakla manevra yapmak arasında ikilemde kalma, yüzde 48'le şerit değiştirirken arkadan gelen aracı görmeme, yüzde 44'le park yerinden çıkarken yoldaki aracı görmeme ve yüzde 31'le dönüş yaparken gelen aracı görmeme yer alıyor. Hedeflerinin 'sıfır kaza' olduğuna vurgu yapan ve sürücü destek sistemleri ile ilgili bilgi veren Bosch Türkiye Temsilcisi Steven Young, bu sistemlerin sıfır kazaya giden yolda önemli bir adım olduğunu söylüyor. Sürücü destek sistemlerinin gelecekte daha tehlikeli koşullarda bile sürücülere yardımcı olacağını belirten Young "Sürücü destek sistemleri yakın gelecekte, tehlike karşısında araçların sürücüden bağımsız hareketlerine olanak sağlayacak ve tehlikelerle karşı karşıya kalmalarını önleyecek. Yapılan her yenilikle birlikte kullandığımız araçlar bizleri daha kazasız sürüş şartlarına ve otonom sürüşe götürüyor. Sürücü destek sistemleri ve bir sonraki adım olan otonom sürüş, trafik kazalarının ve bu kazalar nedeniyle yaralanma/ölümlerin daha az yaşanacağı, trafik sıkışıklıklarının yanı sıra, motorlu araçlardan doğaya salınan zararlı egzoz emisyonlarının azalacağı bir gelecek vaat ediyor."
ARAÇLAR SÜRÜCÜLERDEN DAHA DİKKATLİ
Bosch sürücü destek sistemleri, aktif güvenlik sistemleri ve pasif güvenlik sistemleri olmak üzere üç kategoride 22'nin üzerinde çözüm sunuyor. Araçların çevrelerini nasıl göreceklerini ve algılayacaklarını kademeli olarak öğrenmek için yararlandığı video ve radar sensörleri üreten Bosch, 2014 yılı sonuna kadar 1,3 milyar radar ve video sensörü satışı hedefliyor. Bosch, güçlü bilgisayar destek sistemlerinin hızlı tepki vererek sürücü kadar iyi düşünebilmesini de sağlıyor.