- Bu bir ihtiyaç mıydı?
- M.A: Böyle bir platform oluşturarak, muhafazakar kadınların kendilerini bulabilecekleri, aralarında iç iletişimi sağlayabilecekleri bir platform oluşturmak istedik. Bu yüzden dergi; moda, güzellik, kişisel bakım, yemek ve dekorasyon gibi bölümlere ayrılıyor. Muhafazakar kadınların en sıkıntı yaşadıkları husus, üreticiyle hedef kitle arasındaki iletişimin kurulamamasıydı. Bu dergiyle bu sıkıntı ortadan kalktı, büyük bir ihtiyaçtı.
AVRUPA'DAN DA TALEP VAR
- Dergiye talep nasıl?
- M.A: O kadar fazla ki, ilk sayımız tükendi ve ikinci baskısını yapmak zorunda kaldık. Yakında Âlâ, Almanya'da da satılacak. Bu dergiyle tesettür firmalarını da zorluyoruz. Çünkü tesettür firmaları muhafazakar gençlere hitap etmiyor. Artık bunun değişmesi gerekiyordu.
- B.B: Kombin yarışması başlattık. Üç günde, bin tane öneri geldi. Yarışmayı durdurmak zorunda kaldık. Öyle bir ihtiyaç varmış ki adeta patlama yaşandı. Muhafazakar kadınlar düğünde ya da ev ziyaretlerinde, 'Şu çantayı nereden aldın, eşarbını çok beğendim, kombini nasıl sağladın?' diye soruyorlardı. Artık kendi fikirlerini paylaşabilecekleri bir mecrayla karşılaştıkları için çok memnunlar.
- Yani dergi, tekstil sektöründe değişimlere mi neden oluyor?
- M.A: Aynen öyle. Bu dergi kısa zamanda tekstil sektöründe bir çığır açacak. Tesettür giyimi dışındaki markalar bizden rapor istemeye başladı. Tesettürlü kadınların ihtiyaçlarına göre tasarımlar yapacaklar. Çünkü tesettürlü kadınlar, tesettür giyiminden alışveriş yapmayı tercih etmiyor. Ayrıca dergimize reklam servis eden firmalar, eşarpları mankenlerin boynuna asılı olarak gönderiyorlarsa, bu reklamları kabul etmiyoruz. Artık bu ülkede firmalar, müşterileri olan tesettürlü kadınlara hitap etmeleri gerektiğini anlamaya başladı.
- Bu yıl tesettür modası nasıl?
- Esra Seziş: Dergimizi 'güzel yaşam tarzı' olarak tanımladık. Tesettür modası kavramını kullanmadık. Çünkü modanın, 'Bu sene kollar açık, etek boyları kısa,' diye değişken kuralları vardır. Bir anlamda örtünmenin şekline de karışır. Bu yüzden 'tesettür modası' demek yanlış. Bu dergi sadece muhafazakar kadınlara yardımcı olmak için bir kılavuz; nereden alışveriş yapabilirler, nasıl bir kombin oluşturabilirler diye... Kısacası tesettürün modası olmaz, incelikleri olur.
- Peki tesettür giyimin incelikleri neler?
- E.S: Her yıl olan bir renk trendi vardır. Örneğin dantel çok revaçta, pudra rengi de öyle. Bunlar yılın modasıdır, tesettür modası değildir. Hem tesettür giyimi firmaları hem de diğer firmalar bunları ürettikleri için biz de giysilerden kombinler yapıyoruz. Tesettür giyimin incelikleri derken, kastettiğim biraz da renklerin uyumu..
Okuyucular modellik yapıyor
Kombinasyonları nasıl belirliyorsunuz?
- Esra Seziş: Değişik firmalardan beğendiğim giysileri istiyorum ve kombinler oluşturuyorum. Tabiri caizse hazır lokma okuyucunun elinde oluyor. Örneğin birinci sayının kapağındaki kıyafet özel bir tasarımdı. O kıyafet için bin defa telefon geldi. 'Nişanlım nişanı atacak, bu kıyafeti nereden bulabiliriz', 'Nişanlıma sürpriz yapmak istiyorum, bana yardımcı olun', diyenler oldu.
- Dergide yer alan modeller profesyonel mi?
- Rukiye S. Taşçı: Hayır, Esra'nın oluşturduğu kombinleri okuyucularımız giyiyor ve mankenlik yapıyorlar. Modellik konusunda inanılmaz bir başvuru oldu. Herkes fotoğraf çekimlerine katılmak istiyor, ama yetişemiyoruz. Her dergide modeller değişecek. Profesyonel olmadıkları için onları yönlendiriyorum ve gayet güzel pozlar veriyorlar. Çekimlerimizde aşırıya kaçmamaya çalışıyoruz ve daha masum pozlar çekiyoruz.
- Sevde Ekinci: Kombin yarışmamızın birincisi de kendi kıyafetini giyip poz verecek ve dergide yayımlanacak. Okuyucuyla birebir iletişim halindeyiz. 'Biz bize' köşemizde okuyucularımızdan gelen kombinasyonlara yer vereceğiz. Sokak modası çekimlerini okuyucularımız çok beğeniyor, samimi buluyorlar ve bizi ailelerinden biri olarak görüyorlar.
- Tesettür dergisi çıkarmanın zorlukları neler?
- E.S: Dini kuralların dışına çıkmaması için kombinasyonlarda çok dikkatli davranmaya çalışıyorum. Mankenlerimizin kıyafetlerinde etek, kol boylarına ve eşarpların iyice örtmesine dikkat ediyorum, ama ne kadar dikkat etsem de eleştiri gelebiliyor, tek zorluğu bu... Zaten bizler de tesettürlüyüz. Hassasiyetleri biliyorum ve ona göre sokak çekimlerinde dikkat ediyorum.
- Gelecekle ilgili projeler neler?
- M.A: Yakın bir zamanda tasarım yarışması yapacağız. Artık tesettürlü arkadaşlarımızın tasarımlarını gösterebilecekleri bir mecra var. Bununla birlikte ticari kaygı gözetmeden Âlâ Butik adında, internet üzerinden satış yapan bir site kuruyoruz. Sadece dergimize abone olan kişiler bu siteye üye olabilecek ve özel tasarım olan kıyafetler sadece 10 tane üretilecek.
MARKA MERAKI MUHAFAZAKARLARDA DA VAR
- Muhafazakar gençlerde marka merakı var mı?
- E.S: Belli bir kesimde var, ama her kesimde yok. 16-17 yaşındaki genç muhafazakarlar için marka her zaman olacak. Sanırım yaşın verdiği bir durum. Maddi anlamda iyi konumda olanlar, butiklerden giyiniyor. Daha ortalama bir maddi gelire sahip olanlar ise mağazalardan giyiniyor.
- Son dönemde giyimde tercihler neler?
- E.S: Şu an gençlerde şallara çok talep var. Gördüğünüz gibi ben de kullanıyorum. Uzun etek ise değişmeyen bir trend, her zaman revaçta... Kıyafetler çiçekliyse başörtüsünü düz bir renk seçiyor. Eğer kıyafeti sadeyse rengârenk bir başörtü tercih ediyor. Kişinin zevkine kalmış bir durum bu.
DAMLA KAYAYERLİ