İntihar Haberleri Bulaşıcıdır (2 Eylül 2013) başlıklı yazımızda Werther Etkisi'nden söz etmiş ve editörlerimizi bu konuda daha dikkatli davranmaya davet etmiştim. Geçtiğimiz hafta yayımlanan bir habere gelen tepkiler, bazı ilkeleri hatırlatmamızı gerekli kıldı.
13 Mart 2014 tarihli haberin başlığı: İşsizlik Ölüme Götürdü. İntihar eden vatandaşımızın adı açık olarak yazılmış ve intihar biçimi anlatılmış. Vatandaşımızın yakınları tepki gösterdi:
"Ben habere konu merhumun akrabasıyım. Bu bilgiyi nasıl teyit ettiniz. Kaldı ki yaptığınız haber doğru bile olsa bu nasıl bir habercilik anlayışıdır. Bu haberi okuyan ailesinin ve yakınlarının durumunu düşünmüyor musunuz?" (Ali Onur Ö.)
Okurumuz haklı.
İntiharı psikolojik, sosyolojik ya da bu olayda olduğu gibi ekonomik tek bir nedene indirgemek yanlış. Araştırmalar durumun daha komplike olduğunu ortaya koyuyor.
İntihar ettiği iddia edilen vatandaşımızın adını ve soyadını açık olarak yazmak yanlış. İntihar yöntemini ayrıntılı bir şekilde tarif etmek de. Çünkü intihar öğrenilebilen bir davranış olabiliyor.
İntiharı bir olaya tepki gibi sunan, mesaj veren ya da çare olarak gösteren anlatımlardan kaçınmak gerekli.