Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, bugün 12 bakanı ve bir uçak dolusu işadamıyla Mısır'a gitti. Mısır'ın çiçeği burnunda yeni iktidarı Müslüman Kardeşlerle, Türkiye'nin ılımlı İslamcılarının buluşmasından Ortadoğu'yu bekleyen tasarım, Arap Baharı'nı ateşleyen Tahrir sonrası için yapılan ziyaretin perde arkasında ne olabilir? Gündem, Gazze'deki sıcak çatışma ve Suriye...
Mezhepçilik, din algısı, etnik kimlik gibi birçok değişkeni göğüslemek zorunda olan ve tek bir parametreyle sorun çözülmeyen coğrafyada Mısır ve Suriye'ye farklı bakmalıyız. Bu iki ülke 1950'lerde tek devlet çatısı altında buluştu, kısa sürede de yollarını ayırdılar. Bugün Mısır'ın Müslüman Kardeşleri, Esad'ın düşman kardeşi...
O yüzden ziyaretin siyasi boyutunu stratejistlere bırakalım, işin ekonomik boyutuna bakalım. Türk tarafının çantasındaki konulara göz atalım.
***
Suriye kriziyle birlikte Ortadoğu ve Sahra Altı Afrika'ya ihracatta kapanan yollara
alternatif güzergah arıyoruz. İskenderun ve Mersin üzerinden Ro-Ro'larla Mısır'a sefer düzenleyip, bu yolla S. Arabistan'a ve Körfez Ülkeleri'ne mal taşıyoruz. Gezide, lojistikle ilgili kolaylaştırıcı ve maliyet düşürücü konular görüşülecek. Kara ve deniz ulaşımına ilişkin
konvansiyon anlaşmalarına imza atılacak.
İsrail- Filistin geriliminin tırmandığı bu dönemde galiba Esad'a inat Hayfa'ya demir atıyoruz.
İskenderun'dan Mısır'ın Port Said limanına Ro-Ro taşımacılığı yapan
Sisa Denizcilik, pazartesi günü İskenderun'dan İsrail'in
Hayfa Limanı'na sefere başlıyor. Haftada bir düzenlenecek seferlerle, Suriye'nin sınır kapılarını kapatmadan önce
20 bin tırla ihracat yaptığımız Ürdün'ü yeniden kazanma çabası yatıyor.
Yatırımcılarımız sadece Suriye krizi yüzünden zarara uğramadı ki!..
Mısır'daki rejim değişikliğinde de yatırımcı şirketlerimiz çok zarar etti. Bunun telafisi gündeme gelecek. Mısır,
LNG üreticisi, Türkiye doğalgaz tüketicisi. Önümüzdeki günlerde gazda arz sıkıntısı yaşamamak için Mısır'dan navlun maliyeti düşük LNG alabiliriz.
***
Mısır ve Türkiye, fonksiyonları itibariyle birbirine rakip, coğrafi konularıyla birbirini tamamlayan iki ülke. Geziye bu çerçeveden bakarsak çantadan çıkacak önemli konu,
Doğu Akdeniz'de enerji kaynakları üzerindeki görüş farklılığı. Bakalım duygusal kardeşlik bu farklılığı giderecek mi? Mısır, 2003'te Güney Kıbrıs ile Doğu Akdeniz'i ilgilendiren
"Kıta sahanlığı" anlaşmasına imza atan bir ülke.
Türkiye ise Yunanistan'la yaşadığı kıta sahanlığı sorunu nedeniyle 1982'de BM Genel Kurulu'nda kabul edilen Deniz Hukuk'una taraf değil.
Doğu Akdeniz'de Gazze ve Kıbrıs açıklarındaki güçlü gaz rezervleri bölgeyi ateş topuna çevirebilir. Güney Kıbrıs,
Afrodit isimli sahadan çıkardığı gazı bir an evvel AB'ye ihraç etmek istiyor. Bölge ülkeleri arasında konsensus sağlanmadan gaz pazarlamak ise savaş nedeni!
"Altay Tankı'nın" dünya lansmanının yapıldığı günün hemen ertesi yapılan ziyaret enteresan değil mi?