Türkiye internetten alışverişi nihayet sevdi. E-ticaretin canlanmasının en önemli nedeni ise özel servisler sağlayan toplu satış siteleri ve alışveriş kulüpleri. Sayıları hızla artan özel alışveriş kulüplerinin en çok bilinenleri ise, Markafoni ve Trendyol. Giyim, aksesuar, kozmetik, oyuncak, teknoloji ve dekorasyon gibi ürünleri bulunan markalar, %90'a varan fiyatlar ve özel kampanyalarla üyelerine sunan siteler, inanılmaz bir hızla büyüyor. Üye sayıları üç milyonu geçmiş durumda. Ciddi yatırımlar alarak işlerini büyüttüler. Apartman katlarında başladıkları maceralarına, on binlerce metrakarelik dev binalarda devam ediyorlar. Modaseverlerin yeni 'olmazsa olmaz' alışveriş duraklarına dönüşen bu şirketlerin yeni merkezlerini ziyaret ettik. Biz sitede alışverişimizi tamamladıktan sonra neler oluyor, her gün on binlerce parça ürün satışı, gönderimi nasıl gerçekleşiyor, yerinde inceledik.
Günde 50 bin ürün gönderimi kapasiteli
Markafoni'nin 150 bin ürün kapasiteli deposu da, merkez binasında yer alıyor. Bu lojistik departmanda 120 kişi çalışıyor. Kampanyada kaç ürün satıldıysa, ona göre markalardan ürün gönderimi yapılıyor. Bunların kabulü, daha sonra kampanyalara ve verilen siparişlere göre tasnif edilmesi de bu birimde gerçekleşiyor. Günde yaklaşık 20 bin ürün geliyor. Daha sonra bu ürünler paketleniyor ve binanın içinde yer alan Yurtiçi Kargo ofisinden, sipariş veren adreslere gönderiliyor. İki vardiyada 50 bin ürün gönderimi yapılabiliyor.
Mimari ödüllü, eski deri fabrikası
Markafoni'nin birkaç ay önce taşındığı bina, Türk internet dünyasının en büyük ve modern lojistik merkezi olarak biliniyor. Eyüp'teki beş katlı ve 10 bin metrekarelik bina, oldukça ferah. Eski bir deri fabrikası olan bina, Mimar Murat Gülsoy tarafından yapılmış ve uluslararası mimari ödülü olan tek fabrika olarak biliniyor. Binada, Eşkıyafilminden bazı sahneler de çekilmiş.
Moda çekimleri hiç bitmiyor
Markafoni'nin en alt katında sekiz adet fotoğraf stüdyosu bulunuyor. Kapılarında Mert&Marcus, Mario Testino, Terry Richardson gibi ünlü fotoğrafçıların adlarının bulunduğu stüdyolar hiç durmadan çalışıyor. Satışa çıkacak ürünleri giyip objektif karşısına çeken modeller de, zamana karşı yarıştıklarını bildikleri için çok hızlı hareket ediyor. Her bir kare neredeyse birkaç dakika içinde çekiliyor.
Prada odası, Kate Moss asansörü
Markafoni moda sektörüne ve markalara önem veren bir şirket. Modayla olan bağlarını, dekorasyona da yansıtmışlar. Binadaki büyük asansörün ismi, Kate Moss mesela. Miuccia Prada adlı bir toplantı odası, Mario Testino adlı fotoğraf stüdyoları var. Bu arada Markafoni'de toplam 300 kişi çalışıyor ama sürekli yeni işe alım oluyor.
Satılacak markaları onlar seçiyor
Satınalma ekibi, Trendyol'un kilit kadrolarından. 22 kişilik ekip her gün bir araya gelip, hangi tasarımcı ve markaların satılabileceğine karar veriyor. Kampanyaları trende, mevsime ve havaya göre de belirleyebiliyorlar; yağışlı günlerde yağmur botları satışa çıkıyor mesela.
Üç katlı binada diziler de çekiliyor
Trendyol'un merkez ofisi, Ayazağa'da, 8 bin metrekareye yayılan üç katlı bina, diziseverlerin bildiği bir lokasyon; Yaprak Dökümü'nün ofis sahneleri burada çekilmiş.
Profesyonel stüdyo gibi
Trendyol'da sekiz fotoğraf stüdyosu var. Kampanyaya çıkacak ürünler için numunelerle çekim yapılıyor. İki-üç stüdyoda sürekli modelli çekim oluyor. Daha sonra bu fotoğraflar rötuşlanıyor. Rötuş işlemi için çalışan bir 10 kişi daha var.
Bunalanlar langırta
Trendyol yetkilileri, eğlenceli bir ortamı sayesinde çalışanların veriminin artacağını düşünüyor. Bu nedenle etraf neşeli detaylarla süslenmiş. Dev ekranlarda Fashion TV yayını var. Bir de hemen masalarının yanı bayında bir dinlenme alanı ve langırt masası.
Gençler çalışıyor
Trendyol'un 250'nin üzerinde çalışanı var. Ama sürekli büyüme halinde oldukları için her hafta işe 10-15 kişi alınıyor. Yöneticiler, "Genç ve yetenekli kişileri buraya çekmek istiyoruz," diyorlar. Çalışanların yüzde 65'i kadın, yüzde 35'i ise erkek.
Asıl depo, Sapanca'da
Trendyol'un merkez ofisinde bir deposu bulunuyor. Esas depo ise Sapanca'da. Büyük kampanyaların tasnif ve gönderimleri oradan gerçekleşiyor.
Moda, her yerde
Müşteri hizmetleriyle ilgilenen çağrı merkezinde vardiyalı olarak 35 kişi çalışıyor.