Televizyon, tablet, dizüstü bilgisayar ve telefon derken insan hayatının önemli bir bölümü ekrana bakarak geçmeye başladı. Sosyal medya ve mobil cihazlar sayesinde artık ekrana kimin ne zaman ve ne süreyle baktığı bilgisine de ulaşılıyor. eMarketer rakamlarına göre bu yıl toplam 592 milyar dolarlık medya harcaması yapılacağı tahmin ediliyor. Bu rakamın 170 milyar doları dijital medya tarafına, 64.25 milyar doları da mobil ekranlara yapılacak. Geleneksel kanalların önemli bir bölümünü de televizyon ekranlarının oluşturduğu düşünülecek olursa, hayatımızın önemli bir bölümünü ekrana bakarak geçirdiğimizi söyleyebiliriz.
İLK SIRADA AMERİKA VAR
Yapılan medya harcamasında ABD ilk sırayı alırken Çin, Japonya, Almanya ve İngiltere onları takip ediyor. İngiltere toplam medya harcamalarında 5'inci sırada olsa da dijital platformlarda Japonya ve Almanya'nın önünde, 3'üncü sırada yer alıyor. Bu ekranların önemli bir bölümü akıllı ekranlara dönüştükçe internet bağlantısı da önem kazanıyor. Teknoloji firmalarının rekabetteki hedefi, bu reklam medyalarının en büyük dağıtıcısı olmak. Dağıtım ağında güçlü olmak için işletim sistemi, internet tarayıcı ve mobil platform şirketleri rekabeti artırıyor.
DEVLERİN REKABETİ ARTIYOR
Google, Facebook, Apple, Amazon ve Microsoft gibi dev şirketlerin ekran ve platform kavgasının altında bu ekranları yönetme isteği yatıyor. Platform tarafındaki rekabet, Google gibi devlerin ucuz maliyetli akıllı telefon konusunda harekete geçmeye zorladı. Şirket, ucuz Windows telefona karşı Android One platformuyla karşılık verdi. Çinli şirketlerin Türkiye pazarını hedeflemesi, akıllı telefondaki hızlı büyüme Google'ın Android One platformu açısından Türkiye'yi öncelikli ülkeler arasına soktu. Üstelik Türkiye'de mobil platformlarda Facebook kullanımının artmasına karşılık Google uygulamalarının yükselişe geçmesi gerekiyor.
TÜRKİYE'DE YEREL OYUNCU YETERSİZ!
Dijital medyaların hızlı büyüdüğü ülkelerde içeriğe yerli şirketler hükmediyor. ABD, Çin, Japonya, İngiltere ve Almanya'da en çok girilen web sitelerinde ve uygulamalarda yerel adresler büyük önem taşıyor. Türkiye'de yerel içeriğin gücüne rağmen işbirliği ortamı az olduğu için yerli web sitesi pek yok. Üstelik pekçoğu interaktif değil. Yani platformları yöneten uluslararası şirketler olunca, trafik çoğu zaman yurtdışına kayıyor. Video, arama, sosyal ağ ve e-ticaret platformunda bile yabancı oyuncuların etkinliği artıyor.
GOOGLEONE REKLAM EKRANINI BÜYÜTÜYOR
Her mobil cihaz, televizyon, bilgisayar veya saat ekranı dağıtım zincirinin parçası. İnternete bağlanan her akıllı cihaz dijital reklam pazarında rekabet alanı olarak kabul ediliyor. Özellikle arama hizmeti bu reklam pazarının şekillenmesinde çok etkili. Google One mobil ekrandaki Android etkinliğini artırırken, Gmail, YouTube, Google Maps ve en önemlisi Google, arama uygulamalarının kullanımını artırıyor. Dolayısıyla kişiye özel reklam konusunda önemli bir avantaj sunuyor. Google, Türkiye'de Android One platformunu General Mobile 4G ile piyasaya sunarken sadece düşük fiyat değil, performansa yönelik de önemli değişiklikler yaptı. Şirket, General Mobile'ı seçerken sadece Türkiye'de değil bölgede de etkin olmayı hedefliyor.
ARAMA GELİRİ GOOGLE'A
eMark eter araştırması 2015'in sonunda arama gelirlerinin yüzde 55'ini elinde bulunduran Google'ın, 44.46 milyar dolara ulaşacağını tahmin ediyor. Çinli Baidu ise gelirini 7.18 milyar dolara taşırken, Microsoft 3.45 milyar dolarla rakiplerinin çok gerisinde kalacak.