2007 yılında unutulmuş bir oyunken yapılan özverili çalışmalar neticesinde kültürümüze yeniden kazandırılan ve onbinlerce kişiye öğretilen Mangala oyununun, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2012 yılında zeka oyunları seçmeli ders müfredatına alınması ile birlikte her yıl 81 ilde düzenlenen İl Geneli Mangala turnuvalarının ilki Mersin'de yapıldı.
Mersin Milli Eğitim Müdürlüğü Kültür Şubesi tarafından il genelinde yer alan tüm okullara duyurularak, Türk Beyin Takımı Mersin temsilcisi Pembe Limon Zeka Oyunları ve Mangala Türk zeka ve strateji oyunu sponsorluğunda, Özel Mersin Bahçeşehir Koleji zeka oyunları salonunda gerçekleştirilen ve 53 öğrencinin katıldığı "Mersin Ortaokullar arası Mangala Turnuvası" öğrencilerin eğlenceli vakit geçirdikleri bir organizasyon oldu. Turnuva da; 5 tur eleme grubu ,2 tur da final grubu olmak üzere 5 set üzerinden oynanan karşılaşmalar sonucunda;Mersin Ortaokullararası Mangala turnuvası Birincisi Erdemli Ayaş Ortaokulu'ndan BERKAY ÇETİN, İkincisi Özel Mersin Bahçeşehir Koleji'nden SARPER ÖKTEN, üçüncüsü ise Erdemli Ayaş Ortaokulu'ndan MUSTAFA UTKU YILMAZ oldu. Dereceye giren öğrencilere Türk Beyin Takımı Mersin temsilcisi Pembe Limon zeka oyunları ve Mangala Türk zeka ve strateji oyunu tarafından, zeka oyunları seti hediye edildi.
MANGALA OYUNU OYUN KURALLARI:
Mangala Türk Zeka ve Strateji Oyunu iki kişi ile oynanır. Oyun tahtası üzerinde karşılıklı 6'şar adet olmak üzere 12 küçük kuyu ve her oyuncunun taşlarını toplayacağı birer büyük hazine bulunmaktadır. Mangala Oyunu 48 taş ile oynanır.
Oyuncular 48 taşı her bir kuyuya 4'er adet olmak üzere dağıtırlar. Oyunda her oyuncunun önünde bulunan yan yana 6 küçük kuyu, o oyuncunun bölgesidir. Karşısında bulunan 6 küçük kuyu rakibinin bölgesidir. Oyuncular hazinelerinde en fazla taşı biriktirmeye çalışırlar. Oyun sonunda en çok taşı toplayan oyuncu oyun setini kazanmış olur. Oyuna kura ile başlanır. Oyunda 4 ana temel kural vardır.
1. TEMEL KURAL: Kura neticesinde başlama hakkı kazanan oyuncu kendi bölgesinde bulunan istediği kuyudan 4 adet taşı alır. Bir adet taşı aldığı kuyuya bırakıp saatin tersi yönünde, yani sağa doğru her bir kuyuya birer adet taş bırakarak elindeki taşlar bitene kadar dağıtır. Elindeki son taş hazinesine denk gelirse, oyuncu tekrar oynama hakkına sahip olur. Oyuncunun kuyusunda tek taş varsa, sırası geldiğinde bu taşı sağındaki kuyuya taşıyabilir. Hamle sırası rakibine geçer. Her seferinde oyuncunun elinde kalan son taş oyunun kaderini belirler.
2. TEMEL KURAL: Hamle sırası gelen oyuncu kendi kuyusundan aldığı taşları dağıtırken elinde taş kaldıysa, rakibinin bölgesindeki kuyulara da taş bırakmaya devam eder. Oyuncunun elindeki son taş, rakibinin bölgesinde denk geldiği kuyudaki taşların sayısını çift sayı yaparsa (2, 4, 6, 8 gibi) oyuncu bu kuyuda yer alan tüm taşların sahibi olur ve onları kendi hazinesine koyar. Hamle sırası rakibine geçer.
3. TEMEL KURAL: Oyuncu taşları dağıtırken elinde kalan son taş, yine kendi bölgesinde yer alan boş bir kuyuya denk gelirse ve eğer boş kuyusunun karşısındaki kuyuda da rakibine ait taş varsa, hem rakibinin kuyusundaki taşları alır, hem de kendi boş kuyusuna bıraktığı taşı alıp hazinesine koyar. Hamle sırası rakibine geçer.
4. TEMEL KURAL: Oyunculardan herhangi birinin bölgesinde yer alan taşlar bittiğinde oyun seti biter. Oyunda kendi bölgesinde taşları ilk biten oyuncu, rakibinin bölgesinde bulunan tüm taşları da kazanır. Dolayısıyla, oyunun dinamiği son ana kadar hiç düşmez.
Mangala Oyunu 5 set olarak oynanır.
Oyunu kazanan oyuncu (1) puan, kaybeden (0) puan ve berabere bitiren oyuncular yarım (0,5) puan alır.